Inlägg från: EnGladPingvin |Visa alla inlägg
  • EnGladPingvin

Samarbetssvårigheter pga religion

Du är boendeförälder. Barnet bor större delen av tiden i ditt hem. Självklart kan inte pappan styra över vilken mat som servera i ert hem och han kan inte heller bestämma att barnet är muslim bara för att han är det. Han valde ju faktiskt att skaffa barn med en kvinna som inte är muslim. Stå på dig TS. För ert barns skull. Låt henne själv välja den dagen hon är gammal nog.

Att han hotar dig till livet bör du anmäla. Det ska du inte ta. Spela in samtalen, spara sms och mail.

• EnGladPingvin
    Anonym (Suck) skrev 2015-02-03 18:53:04 följande:
    Ja...
    För om du tex. varit judinna så hade jag sagt ja, uppfostra henne absolut i din tro för jag vet att inom judendomen så är det kvinnan som är ansvarig för barnens religösa uppfostran, en judinnans barn blir alltså automatiskt judar oavsett pappans religion. En judisk man däremot som gifter sig med en icke-judisk kvinna får inte barn som är judar utan då måste barnen konvertera.

En muslimsk kvinna får inte per automatik muslimska barn (för där är det pappans tro som styr religionen. En muslimsk man får alltid muslimska barn, därför kan en muslimsk man gifta sig med en annan troende kvinna från en anna religion.

Detta är enkel religionskunskap, om man känner till sådant här innan man gifter sig eller skaffar barn med en person från en annan religion så blir livet så mycket enklare.  
    Det är möjligt att det finns sådana regler inom islam, men nu är det ju TS som har huvudansvaret för barnet. Att pappan tycker att det ska vara så är inget han kan bestämma. Inte i vårt samhälle. Han har barnet varannan helg, tidigare inte ens det. Hans önskemål och åsikter om hur det bör var toppar inte TS. Tycker TS är mycket respektfull mot hans religion i sättet hon utrycker sig. Att införa muslimska regler i sitt hem är inget han kan kräva av henne och bara det att han mordhotar henne anser jag diskvalificerar honom helt.
Svar på tråden Samarbetssvårigheter pga religion