Samarbetssvårigheter pga religion
Jag och mitt ex har en dotter på 6 år, har varit separerade sedan hon var ca 1,5.
Sedan dess har dottern bott hos mig och hade till en början sporadiskt umgänge med pappan. Under senaste året har det fungerat hyfsat med varannan helg.
Vi har stora svårigheter att samarbeta pga helt olika värdegrund, mycket pga religionsskillnader.
Han är muslim, nu när han gift om sig med en tjej hemifrån har han börjat hålla ännu hårdare på vad som är "rätt och fel".
Det vi främst bråkar om just nu är huruvida hon ska äta fläskkött eller inte. Jag tycker att de behöver inte servera det här, har t o m gått med på fläskfritt i skolan, men jag vill inte ha den regeln här hemma. Jag vill inte låta henne titta när vi andra äter hennes favoriträtt men inte låta henne få pga en värdering som jag inte kan stå bakom. Jag blir hotad av honom för att jag låter henne äta fläsk och till henne säger han att hon får välja mellan fläskkött eller honom, att han ska "förvisa" henne om hon äter det.
Detta är bara en av de diskussioner vi har och fler lär det bli men vad gör man? Hur löser man detta?
Lite nyfiken - varför äter hon fläskfritt i skolan? Är det flickan själv som vill det?
Jag tycker att du ska förklara för pappan vad som gäller. Han bestämmer vad flickan serveras hos honom och du bestämmer vad hon serveras hos er.
Lyssnar han inte så kontakta familjerätten och be om hjälp från dem att prata med honom. Ta upp med dem att han säger åt flickan att hon får välja mellan fläskkött eller honom. Han försöker utpressa henne att leva efter hans religion. Skulle du göra likadant? "Om du inte äter fläskkött så får du inte bo här"? Nä jag tänkte väl det. Det handlar om att visa respekt för olika levnadssätt. Du kräver inte att flickan ska få fläskkött hemma hos honom. Och han har ingen rätt att kräva att hon inte ska äta det hemma hos dig.
Visst är det viktigare för flickan att ha kontakt med sin pappa än att äta fläskkött. Men jag skulle inte kompromissa med det här. Om du ger efter - vad blir nästa grej - "du får välja mellan klassdiscot eller mig"? "Om du inte har slöja så vill jag inte träffa dig"? Hur agerar du då? För om han håller hårdare på muslimska traditioner nu så är det här bara början. När hon blir lite äldre och närmar sig tonåren blir det 100 gånger värre.