• Forumvärd

70 år sedan Auschwitz befriades: Finns det risk att Förintelsen upprepas?

Idag är det 70 år sedan Auschwitz befriades och över hela världen minns vi idag alla dem som mördades i koncentrationsläger, ghetton eller under slavlika förhållanden under Nazitysklands regim.
    Det kommer att genomföras minnesceremonier på flera platser i Sverige och på plats i Auschwitz.

De som överlevde fasorna har blivit gamla och trots att de berättat sin historia så finns det en risk att vi glömmer bort vad Förintelsen egentligen innebar.
    Europa är återigen oroligt med främlingsfientliga partier som har mandat i nästan varje europeiskt land, ökad rasism och utanförskap. Människors lika värde naggas i kanten.
    Har vi lärt oss av historien?

Rösta och diskutera gärna i tråden.

Här kan du läsa om Hédi Fried som överlevde Auschwitz och här finner du fakta om Förintelsen.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden 70 år sedan Auschwitz befriades: Finns det risk att Förintelsen upprepas?
  • EnAnonumius
    Rataxes skrev 2015-01-29 00:50:46 följande:
    Jag har nog inte sett någon försvara nazister, har du något exempel?
    Jag ställer mig bakom denna frågan. Jag själv letar efter det i mina egna inlägg och i andras inlägg.
    Jag har inte hittat dem heller.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    KillBill skrev 2015-01-29 00:33:59 följande:

Dessa nazister har alltså startat ett våldsamt upplopp, kastat flaskor etc. mot en fredlig demonstration på ett förortstorg där det funnits barnfamiljer och pensionärer.

Då du är så sugen på att sätta dit nassedemonstranter så kanske du skall fundera på detta.

Vänsterextremister från delar av Europa, inklusive Sverige,, förstörde hela Göteborgs Avenu och kringliggande gator, när det skulle "demontera" mot Eu-topmötet som hölls 2001.
    Dessa vänsterextriminister bokstavlig talat högg upp asfalt från gatan, högg tegelstenar ur byggnader och idkade direkt vandalisering i stället för demonstration.  Affärens restauranger etc, gick med förluster då de var tvungna att håla stängt under flera dagar..
    Avenyn och kringliggande gator till Avenyn så ut som en krigszon..

Göteborgs kommun fick en jävla dyr nota att betala för skadegörelsen som orsakades av vänsterextriminsterna, och det var från vänster organisationer som är även "antirasister"..

Då skall du hålla i minnet detta handlade om ett Eu-toppmöte. Jag vågar knappt drämma hur Göteborg skulle sett ut efter deras härjningar om de skull göra "mot demonstration" mot Nazismen.

Alltså jag har varken läst eller hört att nassedemostranter har vandaliserat på sina demonstrationer på motsvarande sätt någonsin i något land och huggit upp gator och knacka loss tegelstenar från byggnader och förstört stora delar av en stad på det sättet.

• Tom Araya

Den sk "Förintelsen" var ingen fullständig förintelse då judar överlevde den. Om man istället ser det ur perspektivet massmord/folkmord så har det upprepats många gånger.

• thoase1

Ja, tyvärr.

Det enda vi lär oss av historien, är att vi inte lär av historien!!

• KillBill
    EnAnonumius skrev 2015-01-28 23:42:23 följande:
    Ytterligare igen ett fint skolboks exempel på Ledande/Rävsax/komplex fråga.
    Din fråga innehåller en premiss. En premiss som du saknar helt stöd att använda.

Jag är så trött på att folk måste lägga åsikter och ord i munnen på andra på ett eller annat sätt.
    I detta fall (igen) via en Ledande/Komplex/Rävsax fråga så lägger du åsikter/ord i min mun.

Jag skiter i vad Rataex skrev. Det var inte han jag citerade. Glömde du att dubbelkolla VEM jag hade citerat innan du svarade? 

Jag gjorde bara ett ENKELT tillägg till vad "mr me" skrev i sitt inlägg #158.  INTE Rataxes inlägg #158 som du sitter och hänvisar till.

Det märkliga är att du tycks även missa helt att "mr me"s inlägg #158 hade en citering av ditt inlägg #146. 

Så det är helt ovidkommande med vad han, Rataxes, skrev, och har inget med saken att göra med mitt tillägg på "mr me" inlägg #158. Inlägg #158 som hade en citering av #146.

Se så gör om gör rätt, och lägg ned din korkade ovana att lägga åsikter/ord i min mun i fortsättningen. Även vid Komplexa/Ledande/Rävsax frågor i framtiden. Jag är bara så jävla trött på de fasonerna från dig och andra som håller på på det sättet.

Men vilken annan tolkning kan man göra av ditt tillägg än det jag gör? Varför inte förklara det i stället för att ifrågasätta mitt sätt att debattera?
  • Dorian Ertymexx
    Rataxes skrev 2015-01-29 00:50:46 följande:
    Jag har nog inte sett någon försvara nazister, har du något exempel?
    "Det var ju en "hämnd" för att vänsterextremisterna tidigare angripit SMR:s demonstration och troligen till viss del även en hämnd för angreppet på SvP:s demonstration."

Där. Klockrent exempel.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx
    KillBill skrev 2015-01-29 08:23:46 följande:
    Men vilken annan tolkning kan man göra av ditt tillägg än det jag gör? Varför inte förklara det i stället för att ifrågasätta mitt sätt att debattera?
    För att hen då måste svara, och det blir lite jobbigt då.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • KillBill
    EnAnonumius skrev 2015-01-29 02:28:00 följande:
    Då du är så sugen på att sätta dit nassedemonstranter så kanske du skall fundera på detta.

Vänsterextremister från delar av Europa, inklusive Sverige,, förstörde hela Göteborgs Avenu och kringliggande gator, när det skulle "demontera" mot Eu-topmötet som hölls 2001.
    Dessa vänsterextriminister bokstavlig talat högg upp asfalt från gatan, högg tegelstenar ur byggnader och idkade direkt vandalisering i stället för demonstration.  Affärens restauranger etc, gick med förluster då de var tvungna att håla stängt under flera dagar..
    Avenyn och kringliggande gator till Avenyn så ut som en krigszon..

Göteborgs kommun fick en jävla dyr nota att betala för skadegörelsen som orsakades av vänsterextriminsterna, och det var från vänster organisationer som är även "antirasister"..

Då skall du hålla i minnet detta handlade om ett Eu-toppmöte. Jag vågar knappt drämma hur Göteborg skulle sett ut efter deras härjningar om de skull göra "mot demonstration" mot Nazismen.

Alltså jag har varken läst eller hört att nassedemostranter har vandaliserat på sina demonstrationer på motsvarande sätt någonsin i något land och huggit upp gator och knacka loss tegelstenar från byggnader och förstört stora delar av en stad på det sättet.

Jag noterar att du fortsätter att hysa oro för att något kan hända nazister i stället för att ta avstånd från främlingsfientlighet.

Givet tråden tema, antar jag att man kan göra kopplingar till lasermannen i Stockholm, Peter Mangs i Malmö eller Ander Behring Breivik i Oslo men Göteborgskravallerna?
  • Tom Araya
    Dorian Ertymexx skrev 2015-01-29 08:44:49 följande:
    "Det var ju en "hämnd" för att vänsterextremisterna tidigare angripit SMR:s demonstration och troligen till viss del även en hämnd för angreppet på SvP:s demonstration."

Där. Klockrent exempel.
    Vilket mycket väl kan vara ett konstaterande utan ställningstagande.
  • EnAnonumius
    thoase1 skrev 2015-01-29 07:40:35 följande:
    Ja, tyvärr.

Det enda vi lär oss av historien, är att vi inte lär av historien!!
Svar på tråden 70 år sedan Auschwitz befriades: Finns det risk att Förintelsen upprepas?