• Forumvärd

70 år sedan Auschwitz befriades: Finns det risk att Förintelsen upprepas?

Idag är det 70 år sedan Auschwitz befriades och över hela världen minns vi idag alla dem som mördades i koncentrationsläger, ghetton eller under slavlika förhållanden under Nazitysklands regim.
    Det kommer att genomföras minnesceremonier på flera platser i Sverige och på plats i Auschwitz.

De som överlevde fasorna har blivit gamla och trots att de berättat sin historia så finns det en risk att vi glömmer bort vad Förintelsen egentligen innebar.
    Europa är återigen oroligt med främlingsfientliga partier som har mandat i nästan varje europeiskt land, ökad rasism och utanförskap. Människors lika värde naggas i kanten.
    Har vi lärt oss av historien?

Rösta och diskutera gärna i tråden.

Här kan du läsa om Hédi Fried som överlevde Auschwitz och här finner du fakta om Förintelsen.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden 70 år sedan Auschwitz befriades: Finns det risk att Förintelsen upprepas?
  • Anonym (Straff)
    ölburk2 skrev 2015-01-31 12:56:21 följande:
    Men det är ingen långsiktig lösning, det kan t.o.m bli så att det slår åt fel håll, vilket ofta är fallet.
    Det är alltså inte personer vi ska komma åt, utan hela företeelsen..
    Fast vi måste ju komma åt personen också.

Om Kalle åker ner för att strida med IS och våldtar och mördar och sedan kommer hem, medan Pelle våldtar och mördar på hemmaplan...

Ska Kalle då få jobb och terapi och Pelle ska få fängelse?

Är Pelles brott värre?
    Eller bör båda straffas likvärdigt?
    Eller Pelle kanske också bara ska få jobb och terapi? Ska vi lägga ner alla fängelser och ge alla kriminella jobb istället?
  • ölburk2
    Flash Gordon skrev 2015-01-31 14:44:54 följande:
    Här och nu är det personer det handlar om.

Dels återvändande terrorister med antingen svenskt medborgarskap eller uppehållstillstånd i Sverige.

Dels medvetet gömda terrorister i de flyktingmängder som anländer till Sverige:
    http://www.expressen.se/nyheter/uppgifter-is-smugglar-terrorister-till-sverige/

Det är dessa som kommer att spränga nästa bomb. Överfalla en synagoga i Sverige. Skjuta journalister på en tidningsredaktion.
    Jag förstår mycket väl att dessa personer måste tas om hand på nåt sätt, men vill du komma åt en företeelse så är det inte "budbäraren" du ska ge dig på å bestraffa.

Det här är samma problematik som finns när det gäller alla sekter å dess medlemmar.
    Men här finns även den ev brottsliga delen att väga in, en del som kan vara väldigt svår att reda ut, vilket gör det ännu svårare att hitta en bra fungerande lösning.

En sak är dock uppenbar, det går inte att bara låsa in dom som vanliga kriminella i fängelser, då står vi snart där med ett problem vi inte kan hantera, en mänsklig tickande bomb som det bara är en tidsfråga innan den briserar.
    Fråga mig inte efter källa, ni får söka sanningen själva.
  • ölburk2
    Anonym (Straff) skrev 2015-01-31 16:30:50 följande:
    Fast vi måste ju komma åt personen också.

Om Kalle åker ner för att strida med IS och våldtar och mördar och sedan kommer hem, medan Pelle våldtar och mördar på hemmaplan...

Ska Kalle då få jobb och terapi och Pelle ska få fängelse?

Är Pelles brott värre?
    Eller bör båda straffas likvärdigt?
    Eller Pelle kanske också bara ska få jobb och terapi? Ska vi lägga ner alla fängelser och ge alla kriminella jobb istället?
    Det är meningslöst att ställa folk å företeelser mot varandra, du/vi gör det som behövs göras för den person det gäller.

Vissa är sjuka, andra rent kriminella, andra i sin tur både och, å att jobba med dom på samma sätt förstår du säkert bara kommer att bli fel.., eller att minst 2 av 3 får fel åtgärder.

Det finns massor med erfarenhet att använda sig av för att se vad som kan göras, att folk ansluter sig till sekter eller deltar som frivillig i krigshandlingar är långt ifrån nåt nytt.
    Jag tycker inte det ser rent problematiskt värst mycket annorlunda ut, än när vänsterextremisterna härjade som värst på -70-talet här i Västvärlden.., samma fanatism, samma galenskap, samma hjärntvättade åsikter kring sin idelogi.
  • Rataxes
    ölburk2 skrev 2015-01-31 10:35:16 följande:
    Om du syftar till att Israelerna försvarar sig så är du rätt ensam om den tolkningen idag., tvivlar på att ens majoriteten av världens alla judar håller med dig..
    Israel är för övrigt det land som brutit flest gånger mot FN:s regler, faktiskt så mång ggr att det i det närmaste är ointagligt.

Det kostar på att skicka raketer mot en övermäktig motståndare
    Pst - vatten är ett av de E-numren. smile5.gif // Fantastisk kännedom om livsmedel hos vänstertomte.
  • omjaghinner
    ölburk2 skrev 2015-01-31 10:35:16 följande:
    Om du syftar till att Israelerna försvarar sig så är du rätt ensam om den tolkningen idag., tvivlar på att ens majoriteten av världens alla judar håller med dig..
    Israel är för övrigt det land som brutit flest gånger mot FN:s regler, faktiskt så mång ggr att det i det närmaste är ointagligt.
    Jaså? Du får gärna försvara dig med tanke på att samtliga utomarabiska länder (inkl. gulfstaterna) förutom NK stöttar Israel. 

Sverige begår brott mot FNs regler kring mänskligt integritet på daglig basis. Dock är det inte många som vill påpeka det. Detta gör andra länder konstant också. Kolla på Kina och Nordkorea, hur pass bra följer dessa intenationell lag? 
    Israel är mellanösterns enda demokrati, de varken stenar folk till döds eller bombar kurder som andra länder där nere gör. 

Berätta också för mig hur 1100 raketer på 5 år inte behöver bekämpas. 
  • Dorian Ertymexx
    omjaghinner skrev 2015-02-03 16:36:29 följande:
    Jaså? Du får gärna försvara dig med tanke på att samtliga utomarabiska länder (inkl. gulfstaterna) förutom NK stöttar Israel. 

Sverige begår brott mot FNs regler kring mänskligt integritet på daglig basis. Dock är det inte många som vill påpeka det. Detta gör andra länder konstant också. Kolla på Kina och Nordkorea, hur pass bra följer dessa intenationell lag? 
    Israel är mellanösterns enda demokrati, de varken stenar folk till döds eller bombar kurder som andra länder där nere gör. 

Eeehm, nej. Du har fel.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • omjaghinner
    Dorian Ertymexx skrev 2015-02-03 16:54:00 följande:
    Eeehm, nej. Du har fel.
    Jaså?
    Du får gärna utveckla
  • ölburk2
    omjaghinner skrev 2015-02-03 16:36:29 följande:

Ja det påstås att Israel är en demokratin, vilket är lika befängt som att påstå att Kina skulle vara det.

Sen tänker jag inte börja med nån diskussion om Israel, jag har min ståndpunkt å skulle aldrig vilja leva eller verka för en ordning likt Israels, å vore det ett annat land så skulle det aldrig erkännas som en demokrati..
    I mina ögon är dom idag en ockupationsmakt som bryter mot varenda regel vad gäller dom mänskliga rättigheterna, ett riktigt skitland helt enkelt.

F.ö mycket starkt av Sverige att erkänna Palestina som stat, vilket garanterat kommer att efterföljas av många andra länder, synd bara att det inte gjordes långt tidigare
  • omjaghinner
    ölburk2 skrev 2015-02-03 17:47:38 följande:
    Ja det påstås att Israel är en demokratin, vilket är lika befängt som att påstå att Kina skulle vara det.

Sen tänker jag inte börja med nån diskussion om Israel, jag har min ståndpunkt å skulle aldrig vilja leva eller verka för en ordning likt Israels, å vore det ett annat land så skulle det aldrig erkännas som en demokrati..
    I mina ögon är dom idag en ockupationsmakt som bryter mot varenda regel vad gäller dom mänskliga rättigheterna, ett riktigt skitland helt enkelt.

F.ö mycket starkt av Sverige att erkänna Palestina som stat, vilket garanterat kommer att efterföljas av många andra länder, synd bara att det inte gjordes långt tidigare
    Nej nu har du sagt det och nu får du stå för det. 

Varför är inte Israel en demokrati när de följer och väl dokumenterar allt som en demokrati behöver göra? 

Ja Israel är en ockupationsmakt, eftersom Israel inte kan vara utan kontrol över västbanken. Ett litet land som Israel som är konstant hotat av de flesta MENA-länder klarar inte att bli avdelat på mitten. Det skulle inte kunna gå att försvara det då. Men du har kanske en superlösning då det också. 
    Upp med bevis nu, vilka brott? 

Palestina kan inte erkännas som stat eftersom det området inte uppfyller de krav som FN har kring erkännande av nya stater. Området har inte landsgränsen till att börja med. Med den logiken hade jag kunnat starta mitt eget land med min egen kropp som territorium. Skitsnack med andra ord. 
  • Flash Gordon
    ölburk2 skrev 2015-02-01 10:36:48 följande:
    Jag förstår mycket väl att dessa personer måste tas om hand på nåt sätt, men vill du komma åt en företeelse så är det inte "budbäraren" du ska ge dig på å bestraffa.

Det här är samma problematik som finns när det gäller alla sekter å dess medlemmar.
    Men här finns även den ev brottsliga delen att väga in, en del som kan vara väldigt svår att reda ut, vilket gör det ännu svårare att hitta en bra fungerande lösning.

En sak är dock uppenbar, det går inte att bara låsa in dom som vanliga kriminella i fängelser, då står vi snart där med ett problem vi inte kan hantera, en mänsklig tickande bomb som det bara är en tidsfråga innan den briserar.
    Vi ska inte straffa någon. Vi ska skydda oss. Skillnad där.

Att sedan islamismen behöver utrotas är nog tyvärr ett problem som inte vi vita, kristna kan lösa utan det måste muslimerna ta hand om själva. Om de nu tycker att det är ett problem.

Nä, vi ska inte låsa in dem i vanliga fängelser. Om vi nu ska låsa in dem.

Jag tror att på sikt kommer vi att se ett gemensamt europeiskt arbete på den fronten. En fransk parlamentsledamot föreslog för ett tag sedan att man skulle börja titta på den gamla straffkolonin "Djävulsön" igen och hur den ev skulle kunna användas.
Svar på tråden 70 år sedan Auschwitz befriades: Finns det risk att Förintelsen upprepas?