• Forumvärd

70 år sedan Auschwitz befriades: Finns det risk att Förintelsen upprepas?

Idag är det 70 år sedan Auschwitz befriades och över hela världen minns vi idag alla dem som mördades i koncentrationsläger, ghetton eller under slavlika förhållanden under Nazitysklands regim.
    Det kommer att genomföras minnesceremonier på flera platser i Sverige och på plats i Auschwitz.

De som överlevde fasorna har blivit gamla och trots att de berättat sin historia så finns det en risk att vi glömmer bort vad Förintelsen egentligen innebar.
    Europa är återigen oroligt med främlingsfientliga partier som har mandat i nästan varje europeiskt land, ökad rasism och utanförskap. Människors lika värde naggas i kanten.
    Har vi lärt oss av historien?

Rösta och diskutera gärna i tråden.

Här kan du läsa om Hédi Fried som överlevde Auschwitz och här finner du fakta om Förintelsen.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden 70 år sedan Auschwitz befriades: Finns det risk att Förintelsen upprepas?
  • nihka
    Dissident skrev 2015-02-05 01:40:44 följande:
    De flesta som dog i lägren dog av tyfus så hemskheter var det ingen brist på under kriget. De judarna kan vara lugna över att deras farföräldrar antagligen led något fruktansvärt ändå. Så mycket att de räcker till flera blockbuster Hollywoodfilmer till.
    Dissident skrev 2015-02-05 02:35:26 följande:
    Du får tänka på att det finns en annan part i den här frågan och det är tyskarna, de  som kollektivt skuldbelagts, pressats på pengar och varit föremål för årtionden av psykologiska omskolningsprogram som en följd av dessa anklagelser. Många blev även hängda efter kriget som en följd av dessa anklagelser. Det är inte rättvist att anklaga dem för massgasningar de inte utfört. Så tänk på dem.
    Förintelseförnekande är bland det ynkligaste man kan ägna sig åt och görs av människor som inte har något annat sätt att dra till sig uppmärksamhet. Vilken uppmärksamhet som helst duger och ett säkert kort är att förneka folkmord och försöka ge förövarna martyrstatus.

Men jag tror förintelseförnekelse går djupare än så. Du får lära dig att leva med att människor som du delar dina germanska rötter med gasade ihjäl miljontals människor. När du slutar att kollektivt skuldbelägga invandrare för vad invandrarindivider gör kan du också lyfta den kollektiva skuld som din förintelseförnekelse bottnar i.

Det var inte du eller din "ras" som gasade ihjäl miljontals judar utan det var människor som gjorde det.

• ölburk2
    nihka skrev 2015-02-05 08:45:31 följande:
    Dissident skrev 2015-02-05 02:35:26 följande:
    Du får tänka på att det finns en annan part i den här frågan och det är tyskarna, de  som kollektivt skuldbelagts, pressats på pengar och varit föremål för årtionden av psykologiska omskolningsprogram som en följd av dessa anklagelser. Många blev även hängda efter kriget som en följd av dessa anklagelser. Det är inte rättvist att anklaga dem för massgasningar de inte utfört. Så tänk på dem.
    Förintelseförnekande är bland det ynkligaste man kan ägna sig åt och görs av människor som inte har något annat sätt att dra till sig uppmärksamhet. Vilken uppmärksamhet som helst duger och ett säkert kort är att förneka folkmord och försöka ge förövarna martyrstatus.

Men jag tror förintelseförnekelse går djupare än så. Du får lära dig att leva med att människor som du delar dina germanska rötter med gasade ihjäl miljontals människor. När du slutar att kollektivt skuldbelägga invandrare för vad invandrarindivider gör kan du också lyfta den kollektiva skuld som din förintelseförnekelse bottnar i.

Det var inte du eller din "ras" som gasade ihjäl miljontals judar utan det var människor som gjorde det.

Det är ingen förnekelse, det är en 100% medveten propaganda.., att de som "förnekar" är fullt på det klara vad som skett, behöver du inte tvivla det minsta på.

Det är en av nazismens grundbultar att förneka å ljuga kring även det mest uppenbara, samma taktik som SD f.ö ägnar sig åt i förfinad form, när dom sprider sin politik.
    Fråga mig inte efter källa, ni får söka sanningen själva.
  • Dorian Ertymexx
    nihka skrev 2015-02-05 08:45:31 följande:

Precis så.

Det där "ni hatar"-snacket är klassisk projicering. Jag hatar väldigt lite, och jag lägger ingen skuld på dagens tyskar. Fan, jag gillar Berlin, och en av mina stora kärlekar var en tyska.

Men jag ser att Dissident - surprise surprise - är borta.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx
    ölburk2 skrev 2015-02-05 09:25:15 följande:
    Det är ingen förnekelse, det är en 100% medveten propaganda.., att de som "förnekar" är fullt på det klara vad som skett, behöver du inte tvivla det minsta på.

Det är en av nazismens grundbultar att förneka å ljuga kring även det mest uppenbara, samma taktik som SD f.ö ägnar sig åt i förfinad form, när dom sprider sin politik.
    Precis. Som när de, under valet, plötsligt inte ens visste vad järnrörsskandalen var.

Det krävs en speciell sorts fräckhet att förneka sådant som det finns så massiva bevis för, och en speciell sorts idiot för att gå på sådan rutten "retorik".
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Nerfherder

2 saker som är otroligt:

1: att moderatorerna faktiskt agerar och tar bort en medlem

2: att det tar sådan låååååång tid, plus att de låter en enskild användare förstöra en tråd skapad av en forumvärd.

• FDFMGA
    Nerfherder skrev 2015-02-05 10:33:03 följande:

2 saker som är otroligt:

2: att det tar sådan låååååång tid, plus att de låter en enskild användare förstöra en tråd skapad av en forumvärd.

Det verkar finnas lite skilda åsikter om lämpligheten av förintelseförnekande bland moderatorerna, så det krävs kanske att rätt moderator får upp ögonen för nazistpropagandan.

Jag försökte få till ett uttalande från forumvärden i en annan tråd, blir lättare att kunna hänvisa till en policy än om det är upp till varje enskild moderators omdöme att avgöra om FL är ett forum där man gärna kan ifrågasätta existensen av gaskamrar och förintelse.

Dissident var ju av uppfattningen att man i stället Zyklon B försåg fångarna med swimmingpool för rekreation.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • ölburk2
    Dorian Ertymexx skrev 2015-02-05 09:57:40 följande:
    Precis. Som när de, under valet, plötsligt inte ens visste vad järnrörsskandalen var.

Det krävs en speciell sorts fräckhet att förneka sådant som det finns så massiva bevis för, och en speciell sorts idiot för att gå på sådan rutten "retorik".
    Det är en taktik som fungerar å som är svår att värja sig mot, det är det som gör SD så farliga för oss i Sverige.., Putin kör f.ö ett liknande race i Ryssland, å även han lyckas väldigt bra med att få gehör hos ryska folket..

Å ska vi ärliga så kan vi nog finna en hel del av den taktiken hos de flesta makthavare.., sanningen är ju som bekant den svåraste å farligaste motståndren för alla makthavare.

Ett bra ex på hur SD använder sig av den här taktiken, är när dom ältar sitt mantra om invandringen.
    Vi får alltid höra vad den kostar, å det är kostnader som ingen kan invända mot, dom finns där, det vet vi alla, men sen är det stopp från SD:s sida.

Att investeringar kostar, det vet varenda företagare, men den kostnaden är i stort sett ointressant om den inte sätts in i ett sammanhang.
    Den är bara en summa som behövs för att se om pengarna finns för att göra investeringen, eller om det behövs lånas till den.
    Svaret på det finns i t.ex konsekvensanalyser å lönsamhetsberäkningar.

Tar vi då SD å deras sätt att tala om invandringen, så finns ingen konsekvensanalys eller lönsamhetsberäkning vi får ta del av, det finns bara en kostnad...
    SD väljer alltså medvetet att desinformera (ljuga, om du så vill) om den faktiska kostnaden, dom mal bara på med sina "kostnader", men undviker allt som kan finnas på plussidan..

-----------------

Det skulle gå att göra många beräkningar å det utifrån flera olika scenarier, då det finns ca 800.000 utlandsfödda/invandrare/flyktingar som idag arbetar i Sverige., ett rätt mastigt underlag att vila sig mot.

Varför finns det då nästan inget att hitta om det här, vad har kostnaden för invandring gett för avkastning över tid?
    Ja jag vet faktiskt inte, men nånstans ligger det säkert en beräkning å skräpar, kanske t.o.m flera.

En möjlig ledtråd får vi om vi läser SCB:s statistik rörande invandringen, där ser vi att den totalt sett över tid, varit Sverige till stor nytta.
    Min högst personliga teori är att idag skulle det visa på långt större possitiva effekter, med tanke på den snedvridning vi har med åldersfördelningen.
    Å det skulle i sin tur skapa problem inget parti riktigt vet hur dom ska hantera.
    Krav om mer pengar från alla möjlig håll skulle då komma, att få ta del av avkastningen, å det vill dom undvika.., dom låter helt enkelt tiden ha sin gång, invandringen kommer med tiden att minska av sig själv precis som den alltid gör, å då minskar även problematiken kring den.

Jag nöjer mig där, ni får själva fylla på med egna åsikter om ni har lust, nu ska jag ägna mig åt annat än FL
    Fråga mig inte efter källa, ni får söka sanningen själva.
  • nihka
    Nerfherder skrev 2015-02-05 10:33:03 följande:

2 saker som är otroligt:

Det kommer ta lika lång tid innan vederbörande kastas ut under nästa nick. Och nästa...

Proxyserver gör det svårt att blockera kända troll.
  • Anonym (e)
    Dorian Ertymexx skrev 2015-02-04 02:42:32 följande:
    Vad har kommunismen att göra med dagsläget? Eller tror du att Putin är kommunist?
    Jaha, visste du inte det? Har du aldrig hört om KGB och att Putin själv sökte till det? Aldrig hört hans uttalanden?
    Jamen det var ju precis det jag sa. Inte har Europa lärt sina läxor...
  • Anonym (e)
    omjaghinner skrev 2015-02-04 00:53:53 följande:
    nu var det faktiskt tjetjenerna som började att döda ryska civila, Ryssland svarade milt i förhållande till anfallet. 
    Jösses, är det så här svensk media har reflekterat denna konflikt? Eller är det ryska kanaler du har tittat på?
Svar på tråden 70 år sedan Auschwitz befriades: Finns det risk att Förintelsen upprepas?