• Forumvärd

70 år sedan Auschwitz befriades: Finns det risk att Förintelsen upprepas?

Idag är det 70 år sedan Auschwitz befriades och över hela världen minns vi idag alla dem som mördades i koncentrationsläger, ghetton eller under slavlika förhållanden under Nazitysklands regim.
    Det kommer att genomföras minnesceremonier på flera platser i Sverige och på plats i Auschwitz.

De som överlevde fasorna har blivit gamla och trots att de berättat sin historia så finns det en risk att vi glömmer bort vad Förintelsen egentligen innebar.
    Europa är återigen oroligt med främlingsfientliga partier som har mandat i nästan varje europeiskt land, ökad rasism och utanförskap. Människors lika värde naggas i kanten.
    Har vi lärt oss av historien?

Rösta och diskutera gärna i tråden.

Här kan du läsa om Hédi Fried som överlevde Auschwitz och här finner du fakta om Förintelsen.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden 70 år sedan Auschwitz befriades: Finns det risk att Förintelsen upprepas?
  • Anonym (e)

Nu orkade jag inte läsa hela tråden men jag svarade "nej" på frågan. Och detta inte pga nazister och Ausschwitz (för där tycker jag att Europa absolut har lärt sina läxor) utan kommunister. Så länge Ryssland gör precis vad den vill i Tjetjenia, i Georgia, i Ukraina och egentligen i vilket land som helst de bara föredrar att ta för sig - så länge har Europa inte lärt sig någonting av historien och allt fasansfullt som kommunisterna har gjort genom tiderna inte bara upprepas utan är i full gång redan vid skrivande stund.

• nihka
    SpanskaFlugan skrev 2015-01-31 15:29:03 följande:
    Jag skulle vilja veta, kära Forumvärd, om du och Familjeliv tycker den här tråden bidrog till en trevlig stämning på forumet? En givande och upplysande diskussion? Tycker du, kära Forumvärd, att du har tagit ansvar för att den här tråden inte ska spåra ut i ytterligare en aggressiv debatt muslimer och islam i Sverige? Har du haft koll på att debatten håller sig till ämnet? Att det hålls en trevlig ton? 

Personligen tycker jag att du som "Forumvärd" kanske borde ta lite extra ansvar för de trådar som läggs upp i ditt namn. Tänka några varv till innan de skapas, hålla lite extra koll kanske och moderera lite mer aktivt. Men det är ju bara jag, jag skulle ju vilja ha ett trevligt forum där vi kan ha viktiga debatter om svåra ämnen utan att det spårar ur. 

Men du, kära Forumvärd, och Familjeliv, verkar mest intresserade av att få så mycket debatt som möjligt. Mera klick, mera pengar. 

Tråkigt. Och ovärdigt. 
  • omjaghinner
    Anonym (e) skrev 2015-02-03 22:48:04 följande:

Nu orkade jag inte läsa hela tråden men jag svarade "nej" på frågan. Och detta inte pga nazister och Ausschwitz (för där tycker jag att Europa absolut har lärt sina läxor) utan kommunister. Så länge Ryssland gör precis vad den vill i Tjetjenia, i Georgia, i Ukraina och egentligen i vilket land som helst de bara föredrar att ta för sig - så länge har Europa inte lärt sig någonting av historien och allt fasansfullt som kommunisterna har gjort genom tiderna inte bara upprepas utan är i full gång redan vid skrivande stund.

nu var det faktiskt tjetjenerna som började att döda ryska civila, Ryssland svarade milt i förhållande till anfallet. 
  • Dorian Ertymexx
    Anonym (e) skrev 2015-02-03 22:48:04 följande:
    Vad har kommunismen att göra med dagsläget? Eller tror du att Putin är kommunist?
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dissident

Jag rekommenderar boken "En tom säck kan inte stå". Den går igenom merparten av revisionisternas argument och påvisar hur mycket lögner de proppat på oss gällande detta med "förintelsen". Det är oerhört. Grundlurade är bara förnamnet.

En tom säck kan inte stå
    www.bgf.nu/tomsack.pdf

• Dorian Ertymexx
    Dissident skrev 2015-02-04 02:44:03 följande:
    Jag rekommenderar boken "En tom säck kan inte stå". Den går igenom merparten av revisionisternas argument och påvisar hur mycket lögner de proppat på oss gällande detta med "förintelsen". Det är oerhört. Grundlurade är bara förnamnet.

En tom säck kan inte stå
    www.bgf.nu/tomsack.pdf
    Ooookeeeey. Men du är inte nazist, eller hur var det?
  • Dissident
    Dorian Ertymexx skrev 2015-02-04 03:23:02 följande:
    Ooookeeeey. Men du är inte nazist, eller hur var det?
    Sluta skydda lögnen. Du skrämmer ingen med det där. (hoppas jag)
  • Dorian Ertymexx
    Dissident skrev 2015-02-04 03:24:12 följande:
    Sluta skydda lögnen. Du skrämmer ingen med det där. (hoppas jag)
    Jag försöker inte skrämmas. Det är nog du som skräms.
  • Dissident
    Dorian Ertymexx skrev 2015-02-04 03:28:30 följande:
    Jag försöker inte skrämmas. Det är nog du som skräms.
    Testa ta del av det jag länkade till så skall vi se hur du känner dig efter det. Våga ifrågasätta. Ha ett öppet sinne.
  • ölburk2
    Dissident skrev 2015-02-04 03:31:41 följande:
    Testa ta del av det jag länkade till så skall vi se hur du känner dig efter det. Våga ifrågasätta. Ha ett öppet sinne.
    Ja gör det, det finns arkivmaterial i alla länder där du kan ta del av historien, den som är skriven under den tid när det begav sig, å av de då levande personer som deltog i händelserna.
    Fråga mig inte efter källa, ni får söka sanningen själva.
Svar på tråden 70 år sedan Auschwitz befriades: Finns det risk att Förintelsen upprepas?