• Forumvärd

70 år sedan Auschwitz befriades: Finns det risk att Förintelsen upprepas?

Idag är det 70 år sedan Auschwitz befriades och över hela världen minns vi idag alla dem som mördades i koncentrationsläger, ghetton eller under slavlika förhållanden under Nazitysklands regim.
    Det kommer att genomföras minnesceremonier på flera platser i Sverige och på plats i Auschwitz.

De som överlevde fasorna har blivit gamla och trots att de berättat sin historia så finns det en risk att vi glömmer bort vad Förintelsen egentligen innebar.
    Europa är återigen oroligt med främlingsfientliga partier som har mandat i nästan varje europeiskt land, ökad rasism och utanförskap. Människors lika värde naggas i kanten.
    Har vi lärt oss av historien?

Rösta och diskutera gärna i tråden.

Här kan du läsa om Hédi Fried som överlevde Auschwitz och här finner du fakta om Förintelsen.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden 70 år sedan Auschwitz befriades: Finns det risk att Förintelsen upprepas?
  • ölburk2
    Rataxes skrev 2015-01-30 14:36:07 följande:
    De lever redan i ett av världens bästa länder om man får tro våra politiker.
    Men visst, det är deras girighet, avundsjuka och hämndlystnad som styr dem.

Mitt förslag:

Utlämna dem till Assadregimen som får utreda om de begått krigsbrott.
    Javisst lever jag på ett bra ställe, men till ett perfekt samhälle är det långt, så det är bara å sträva vidare mot en ökad välfärd för alla på vår planet.
    Vad gäller landsgränser är jag ingen vän av dom, dom ställer bara till problem för vanliga människor, å är mest ett revirpissande som enbart gynnar makthavare.

Fråga mig inte efter källa, ni får söka sanningen själva.
  • Rataxes
    ölburk2 skrev 2015-01-30 14:42:37 följande:
    Javisst lever jag på ett bra ställe, men till ett perfekt samhälle är det långt, så det är bara å sträva vidare mot en ökad välfärd för alla på vår planet.
    Vad gäller landsgränser är jag ingen vän av dom, dom ställer bara till problem för vanliga människor, å är mest ett revirpissande som enbart gynnar makthavare.

Nu syftade jag inte på dig utan på de misstänkta terroristerna/mördarna som vi tydligen ska ge arbete och lägenhet till.

Tyvärr får ju Sverige inte utlämna personer till länder där de kan råka ut för dödsstraff... Sjukt. hade vi haft den lagstiftningen 1945 så hade exempelvis inte kunnat utvisa nazister till Nürnbergrättegångarna. Mona Stahlin hade säkert gärna gett dem också jobb och lägenhet.
    Pst - vatten är ett av de E-numren. smile5.gif // Fantastisk kännedom om livsmedel hos vänstertomte.
  • omjaghinner
    Anonym (ledsen) skrev 2015-01-28 17:41:02 följande:

Tro mig, det är inte bara att lämna platsen. De kommer ju inte ut! 

Identiskt andra världskriget är det verkligen inte men förintelse är det helt klart. Det var det jag svarade på.

jodå. det är bara att likt alla andra platser att flytta ut. 

Det är ingen förintelse, det är självförsvar. 
  • ölburk2
    Rataxes skrev 2015-01-30 14:47:36 följande:
    Nu syftade jag inte på dig utan på de misstänkta terroristerna/mördarna som vi tydligen ska ge arbete och lägenhet till.

Tyvärr får ju Sverige inte utlämna personer till länder där de kan råka ut för dödsstraff... Sjukt. hade vi haft den lagstiftningen 1945 så hade exempelvis inte kunnat utvisa nazister till Nürnbergrättegångarna. Mona Stahlin hade säkert gärna gett dem också jobb och lägenhet.
    Inte så säker på att du har rätt, krigsförbrytelser å brott mot dom mänskliga rättigheterna tror jag inte faller enbart under svensk lagstiftning, utan även under internationell rätt.
  • ölburk2
    omjaghinner skrev 2015-01-30 17:40:34 följande:
    jodå. det är bara att likt alla andra platser att flytta ut. 

Det är ingen förintelse, det är självförsvar. 
    Om du syftar till att Israelerna försvarar sig så är du rätt ensam om den tolkningen idag., tvivlar på att ens majoriteten av världens alla judar håller med dig..
    Israel är för övrigt det land som brutit flest gånger mot FN:s regler, faktiskt så mång ggr att det i det närmaste är ointagligt.

• Flash Gordon
    ölburk2 skrev 2015-01-30 14:31:26 följande:
    Har aldrig fungerat å kommer aldrig att fungera heller.
    Den enda lösningen som finns heter välstånd, men tyvärr sätter alltid girighet, avundsjuka å hämdlystnad stopp för den.
    Det är skillnad på lösningar på lång sikt och på kort sikt.

En inlåst islamist spränger inga bomber på Drottninggatan i Stockholm.

Att det sedan behövs stora reformer i den muslimska världen och MENA, för att få bort fenomenet islamism, är en annan sak.
  • ölburk2
    Flash Gordon skrev 2015-01-31 12:13:19 följande:
    Det är skillnad på lösningar på lång sikt och på kort sikt.

En inlåst islamist spränger inga bomber på Drottninggatan i Stockholm.

Att det sedan behövs stora reformer i den muslimska världen och MENA, för att få bort fenomenet islamism, är en annan sak.
    Men det är ingen långsiktig lösning, det kan t.o.m bli så att det slår åt fel håll, vilket ofta är fallet.
    Det är alltså inte personer vi ska komma åt, utan hela företeelsen..
  • Flash Gordon
    ölburk2 skrev 2015-01-31 12:56:21 följande:
    Men det är ingen långsiktig lösning, det kan t.o.m bli så att det slår åt fel håll, vilket ofta är fallet.
    Det är alltså inte personer vi ska komma åt, utan hela företeelsen..
    Här och nu är det personer det handlar om.

Dels återvändande terrorister med antingen svenskt medborgarskap eller uppehållstillstånd i Sverige.

Dels medvetet gömda terrorister i de flyktingmängder som anländer till Sverige:
    http://www.expressen.se/nyheter/uppgifter-is-smugglar-terrorister-till-sverige/

Det är dessa som kommer att spränga nästa bomb. Överfalla en synagoga i Sverige. Skjuta journalister på en tidningsredaktion.
  • SpanskaFlugan
    Forumvärd skrev 2015-01-27 10:36:35 följande:

Idag är det 70 år sedan Auschwitz befriades och över hela världen minns vi idag alla dem som mördades i koncentrationsläger, ghetton eller under slavlika förhållanden under Nazitysklands regim.
    Det kommer att genomföras minnesceremonier på flera platser i Sverige och på plats i Auschwitz.

De som överlevde fasorna har blivit gamla och trots att de berättat sin historia så finns det en risk att vi glömmer bort vad Förintelsen egentligen innebar.
    Europa är återigen oroligt med främlingsfientliga partier som har mandat i nästan varje europeiskt land, ökad rasism och utanförskap. Människors lika värde naggas i kanten.
    Har vi lärt oss av historien?

Rösta och diskutera gärna i tråden.

Här kan du läsa om Hédi Fried som överlevde Auschwitz och här finner du fakta om Förintelsen.

Jag skulle vilja veta, kära Forumvärd, om du och Familjeliv tycker den här tråden bidrog till en trevlig stämning på forumet? En givande och upplysande diskussion? Tycker du, kära Forumvärd, att du har tagit ansvar för att den här tråden inte ska spåra ut i ytterligare en aggressiv debatt muslimer och islam i Sverige? Har du haft koll på att debatten håller sig till ämnet? Att det hålls en trevlig ton? 

Personligen tycker jag att du som "Forumvärd" kanske borde ta lite extra ansvar för de trådar som läggs upp i ditt namn. Tänka några varv till innan de skapas, hålla lite extra koll kanske och moderera lite mer aktivt. Men det är ju bara jag, jag skulle ju vilja ha ett trevligt forum där vi kan ha viktiga debatter om svåra ämnen utan att det spårar ur. 

Men du, kära Forumvärd, och Familjeliv, verkar mest intresserade av att få så mycket debatt som möjligt. Mera klick, mera pengar. 

Tråkigt. Och ovärdigt. 
Svar på tråden 70 år sedan Auschwitz befriades: Finns det risk att Förintelsen upprepas?