• Forumvärd

70 år sedan Auschwitz befriades: Finns det risk att Förintelsen upprepas?

Idag är det 70 år sedan Auschwitz befriades och över hela världen minns vi idag alla dem som mördades i koncentrationsläger, ghetton eller under slavlika förhållanden under Nazitysklands regim.
    Det kommer att genomföras minnesceremonier på flera platser i Sverige och på plats i Auschwitz.

De som överlevde fasorna har blivit gamla och trots att de berättat sin historia så finns det en risk att vi glömmer bort vad Förintelsen egentligen innebar.
    Europa är återigen oroligt med främlingsfientliga partier som har mandat i nästan varje europeiskt land, ökad rasism och utanförskap. Människors lika värde naggas i kanten.
    Har vi lärt oss av historien?

Rösta och diskutera gärna i tråden.

Här kan du läsa om Hédi Fried som överlevde Auschwitz och här finner du fakta om Förintelsen.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden 70 år sedan Auschwitz befriades: Finns det risk att Förintelsen upprepas?
  • ölburk2
    Dissident skrev 2015-02-04 20:46:48 följande:
    Ännu en som vägrar ta del av information som inte passar in med de den av staten serverade sanningen. Duktig idiot.
    Du, jag har sett å läst det mesta vad gäller konspirationsteorier, å faktiskt så är det intressant att se vad som går att koka ihop, nazisterna var duktiga på att förvränga sanningen, riktiga föregångare skulle jag påstå, med en lysande teknik både bild å textmässigt, å som kopierats åtskilliga ggr sen -30-talet.

Men därifrån till att jag skulle tro på allt som påstås av nazister eller andra propagandister, vara sig det gäller judeutrotningen, månlandningarna eller små snedögda utomjordingar som förvaras å obduceras i Area 51 är det långt., väldigt långt.

Idag är det inte alls svårt att kontrollera de uppgifter man vill, vad gäller det som skett historiskt sett, inte om du verkligen är intresserad av ett ämne.
    Faktum är att det är betydligt enklare, för att inte säga lätt, att få fram sanningen om vad som hänt under 2:a världskriget, än vad som händer idag.
    Idag däremot finns så bra "hjälpmedel" att förvanska sanningen eller ljuga ihop i stort sett vad du vill, att det inte utan mycket stora resurser går att avslöja.

PS, Obduktionen på utomjordingen är uselt gjord, så den är inget att se, det finns långt bättre fejkade "sanningar". DS.  
    Fråga mig inte efter källa, ni får söka sanningen själva.
  • Dissident
    ölburk2 skrev 2015-02-04 21:22:28 följande:
    Du, jag har sett å läst det mesta vad gäller konspirationsteorier, å faktiskt så är det intressant att se vad som går att koka ihop, nazisterna var duktiga på att förvränga sanningen, riktiga föregångare skulle jag påstå, med en lysande teknik både bild å textmässigt, å som kopierats åtskilliga ggr sen -30-talet.

Men därifrån till att jag skulle tro på allt som påstås av nazister eller andra propagandister, vara sig det gäller judeutrotningen, månlandningarna eller små snedögda utomjordingar som förvaras å obduceras i Area 51 är det långt., väldigt långt.

Idag är det inte alls svårt att kontrollera de uppgifter man vill, vad gäller det som skett historiskt sett, inte om du verkligen är intresserad av ett ämne.
    Faktum är att det är betydligt enklare, för att inte säga lätt, att få fram sanningen om vad som hänt under 2:a världskriget, än vad som händer idag.
    Idag däremot finns så bra "hjälpmedel" att förvanska sanningen eller ljuga ihop i stort sett vad du vill, att det inte utan mycket stora resurser går att avslöja.

PS, Obduktionen på utomjordingen är uselt gjord, så den är inget att se, det finns långt bättre fejkade "sanningar". DS.  
    Ja men så varsågod och börja kontrollera gaskamrarnas vara eller icke vara om det är så lätt. Du har inte gjort det än.

Du gör det alltför lätt för dig genom att avfärda saker som en konspirationsteori utan att undersöka saken. Eller rättare sagt du gör det alltför lätt för lögnarna att koma undan med sina lögner. Det vore inte första gången en segermakt försöker göra sin krigspropaganda till historia.
  • ölburk2
    Dissident skrev 2015-02-04 21:30:21 följande:
    Ja men så varsågod och börja kontrollera gaskamrarnas vara eller icke vara om det är så lätt. Du har inte gjort det än.

Du gör det alltför lätt för dig genom att avfärda saker som en konspirationsteori utan att undersöka saken. Eller rättare sagt du gör det alltför lätt för lögnarna att koma undan med sina lögner. Det vore inte första gången en segermakt försöker göra sin krigspropaganda till historia.
    Ähh, det finns tillräckligt med bevis för vad som skett under 2:a världskriget nedtecknat, filmat, dokumenterat, å efterlevanden som kan berätta/har upplevt för att jag ska vara övertygad.
    Dessutom är jag så förbannat gammal att jag personligen träffat å pratat med personer som var med när det begav sig.., det är ju inte mer än dryga två generationer sen 2:a världskriget utspelade sig.
    (1 generation = ca 25-30 år i nutid, tidigare 20-25år.)
    Fråga mig inte efter källa, ni får söka sanningen själva.
  • nihka
    Dissident skrev 2015-02-04 21:09:45 följande:
    Du har hört antinazistisk propaganda så det räcker ja, det har vi alla.

Besöka Auschwitz museum är just vad de gör i videon med intervjun av Auschwitz föreståndare. De visar även Auschwitz swimmingpool.Tungan ute
    Det finns ingen antinazistisk propaganda. Nazister är nazistiska svin.

De kunde ha ett Gröna Lund i Auschwitz I, det säger motsäger absolut inget om ett dödsläger i Auschwitz II eller Birkenau där Krema III låg. Högar med lik talar för sig själva. Utmärglade lik kan inte bada i någon swimmingpool.
  • Dissident
    ölburk2 skrev 2015-02-04 21:47:41 följande:
    Ähh, det finns tillräckligt med bevis för vad som skett under 2:a världskriget nedtecknat, filmat, dokumenterat, å efterlevanden som kan berätta/har upplevt för att jag ska vara övertygad.
    Dessutom är jag så förbannat gammal att jag personligen träffat å pratat med personer som var med när det begav sig.., det är ju inte mer än dryga två generationer sen 2:a världskriget utspelade sig.
    (1 generation = ca 25-30 år i nutid, tidigare 20-25år.)
    Hollywoodfilmer är fiktion, inte verklighet. Allt som producerats om detta bygger på lös grund och ett antal felaktiga antaganden. Du har inte pratat med folk som sett en gaskammare i aktion eller hur? Andrahandsberättelser av folk som vidareförmedlar vad de hört andra säga är inga bevis. Kom ihåg att det är förbjudet i vassa länder att ifrågasätta den officiella historiebeskrivningen om detta så du kan inte förvänta dig att många skall våga ge någon annan version än det som staten sagt är sanningen.

När sakbevis framkommer som visar att de påstådda gaskamrarna rent tekniskt inte kan ha använts som sådana  så har det företräde över hörsägen och rykten. Det är inget man kan förbise och avfärda.
  • omjaghinner
    gavlemamma skrev 2015-02-04 19:34:29 följande:

Den pågår en förintelse i Palestina och har gjort i många år så den har redan upprepats.

Du vet uppenbarligen inte vad du talar om. 

Att förminska förintelsen på det sättet är en ren vidrig handling. 
  • Dorian Ertymexx
    Dissident skrev 2015-02-04 19:49:23 följande:
    Jag menar att tyskarna inte använde gaskammare för att massutrota judar i sina fångläger och att ingen sådan plan förekom.

Den intresserade kan ta del av följande vittnesmål från lägerinterner i Aushwitz och andra läger som ger en annan bild än den vi oftast blir serverade. De berättar att där fanns biograf, teater, bibliotek, orkester, swimmingpool, sjukhus, postkontor där intagna kunde skicka och ta emot post och pengar från omvärlden, en kiosk där intagna kunde köpa saker för den lön de fick, fotbollsplan där turneringar hölls som involverade vakter. Låter inte direkt som ett "dödsläger".

" target="_blank">

Andra upplysande videos om saken är denna intervju med Auschwitz föreståndare där han medger att den visade gaskammaren är en rekonstruktion som Sovjet bygge efter kriget samt att han bekräftar avsaknaden av gasspår i den hävdade gaskammaren (med en otillräcklig bortförklaring).

" target="_blank">

I den här videon visas tidningsklipp som visar att myten om "sex miljoner utrotningshotade judar" är en återkommande propagandalögn som använts mängder med gånger långt innan kriget. Boken "En tom säck kan inte stå" som länkades till ovan tar upp ett flertal ytterligare sådana exempel.

" target="_blank">

Snabba på och se innan detta inlägg raderas av åsiktspolisen.
    Så förklara då, vad hände med min förfaders hela släkt? De begick kollektivt självmord tillsammans med miljontals andra judar, baaara för att få djävlas med några smygnazzar? Romerna, Jehovas vittnen, homosexuella, oliktänkande, slaver och många andra, de fanns liksom aldrig?
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx
    nihka skrev 2015-02-04 21:49:24 följande:
    Det finns ingen antinazistisk propaganda. Nazister är nazistiska svin.

De kunde ha ett Gröna Lund i Auschwitz I, det säger motsäger absolut inget om ett dödsläger i Auschwitz II eller Birkenau där Krema III låg. Högar med lik talar för sig själva. Utmärglade lik kan inte bada i någon swimmingpool.
    Vet du, jag har en egen teori: Faurisson finns inte. Har aldrig funnits. Han är bara ett nazistiskt påfund, en skenmanöver för att försöka lura i folk att det är synd om nazzarna.
  • Dorian Ertymexx
    Dissident skrev 2015-02-04 20:46:48 följande:
    Ännu en som vägrar ta del av information som inte passar in med de den av staten  extremhögern serverade sanningen. Duktig idiot.
    Ja, det är du.
  • Dorian Ertymexx
    nihka skrev 2015-02-04 21:04:41 följande:
    Jag har sett naziskit så det räcker.

"De"? Är "de" i din föreställningsvärld klädda i vita rockar eller har "de" spröt?

Res till Polen, besök några museum av olika slag och prata lite med folk. Om du kan tyska undvik att använda den. Det polska folket har inte glömt. 3,5 miljoner judar eller 90% av hela den judiska populationen lyckades nazisterna göra sig av med.
    Det är ingen idé. Inte ens om du hade tidsmaskin och kunde åka tillbaka i tiden och visa förintelsen noga steg för steg skulle hen inte tro på dig.

Finns ingen värre blind än den som inte vill se.
Svar på tråden 70 år sedan Auschwitz befriades: Finns det risk att Förintelsen upprepas?