• Forumvärd

70 år sedan Auschwitz befriades: Finns det risk att Förintelsen upprepas?

Idag är det 70 år sedan Auschwitz befriades och över hela världen minns vi idag alla dem som mördades i koncentrationsläger, ghetton eller under slavlika förhållanden under Nazitysklands regim.
    Det kommer att genomföras minnesceremonier på flera platser i Sverige och på plats i Auschwitz.

De som överlevde fasorna har blivit gamla och trots att de berättat sin historia så finns det en risk att vi glömmer bort vad Förintelsen egentligen innebar.
    Europa är återigen oroligt med främlingsfientliga partier som har mandat i nästan varje europeiskt land, ökad rasism och utanförskap. Människors lika värde naggas i kanten.
    Har vi lärt oss av historien?

Rösta och diskutera gärna i tråden.

Här kan du läsa om Hédi Fried som överlevde Auschwitz och här finner du fakta om Förintelsen.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden 70 år sedan Auschwitz befriades: Finns det risk att Förintelsen upprepas?
  • nihka
    mr me skrev 2015-01-29 00:03:13 följande:
    Det var vänsterextrema våldsgrupperingar som arrangerade. Megafonen var en av dem, de som enligt polisen låg bakom invandrarkravallerna i Husby 2013. Det var samma politiska grupperingar som bara någon vecka innan attackerat SMR:s demonstration.

SMR gav sig inte på en antirasistisk demonstration på "måfå" om du nu tror det och det var ju inte utan anledning som flera av vänsterextremisterna var knivbeväpnade och en av dem dessutom dömdes till fängelse för mordförsök.

Så jag sprider inte lögner, jag sprider fakta. Jag kan inte hjälpa att du tycks tro på din egen propaganda om att SMR, helt utan vidare, skulle få för sig att attackera helt oskyldiga demonstranter.
    mr me, är du nazist själv eller försvarar du bara nazister och deras organistioner som SMR? Och nazitysklands nazister, försvarar du deras existens och handlingar?
  • KillBill

"Södertörns tingsrätt har nu funnit det bevisat att folksamlingen - nazisterna - agerat med ett gemensamt ordningsstörande uppsåt och uppvisat ett gemensamt uppsåt att hindra polisens tjänsteåtgärder i samband med demonstrationen. Det är också bevisat att folksamlingen gemensamt gått till förenat våld på person. Och då är kriterierna uppfyllda för brottet våldsamt upplopp.

? Det har för tingsrätten varit uppenbart att det varit folksamlingen som först angripit de demonstrerande genom att de, så snart de anlände till torget, börjat springa och kasta flaskor mot dem, säger tingsrättens ordförande, rådmannen Claudia Vadaszi i ett uttalande"

www.aftonbladet.se/nyheter/article18610174.ab

• KillBill

Jag har funnit att FL är fyllt av människor som gärna försvarar främlingsfientliga och eller nazister men som röstar på något av "gammelpartierna". Väldigt speciellt fenomen. Obestämd

• KillBill
    KillBill skrev 2015-01-29 00:19:20 följande:

"Södertörns tingsrätt har nu funnit det bevisat att folksamlingen - nazisterna - agerat med ett gemensamt ordningsstörande uppsåt och uppvisat ett gemensamt uppsåt att hindra polisens tjänsteåtgärder i samband med demonstrationen. Det är också bevisat att folksamlingen gemensamt gått till förenat våld på person. Och då är kriterierna uppfyllda för brottet våldsamt upplopp.

Det har för tingsrätten varit uppenbart att det varit folksamlingen som först angripit de demonstrerande genom att de, så snart de anlände till torget, börjat springa och kasta flaskor mot dem, säger tingsrättens ordförande, rådmannen Claudia Vadaszi i ett uttalande"

www.aftonbladet.se/nyheter/article18610174.ab

Dessa nazister har alltså startat ett våldsamt upplopp, kastat flaskor etc. mot en fredlig demonstration på ett förortstorg där det funnits barnfamiljer och pensionärer.

• mr me
    nihka skrev 2015-01-29 00:17:08 följande:
    mr me, är du nazist själv eller försvarar du bara nazister och deras organistioner som SMR? Och nazitysklands nazister, försvarar du deras existens och handlingar?
    mr me skrev 2015-01-29 00:16:36 följande:
    Nej, politiskt är jag konservativ.

Lite som Moderaterna var förr, eller som Kristdemokraterna varit ibland och som Sverigedemokraterna låtsas vara.
    Jag svarade på en fråga. Du får väl läsa konversationen.

• mr me
    KillBill skrev 2015-01-29 00:33:59 följande:

Dessa nazister har alltså startat ett våldsamt upplopp, kastat flaskor etc. mot en fredlig demonstration på ett förortstorg där det funnits barnfamiljer och pensionärer.

Det är väl ingen som ifrågasätter det?

Det var ju en "hämnd" för att vänsterextremisterna tidigare angripit SMR:s demonstration och troligen till viss del även en hämnd för angreppet på SvP:s demonstration.

Det verkar som att du inte riktigt förstår sammanhanget, eller?
  • KillBill
    mr me skrev 2015-01-29 00:41:21 följande:
    Det är väl ingen som ifrågasätter det?

Det var ju en "hämnd" för att vänsterextremisterna tidigare angripit SMR:s demonstration och troligen till viss del även en hämnd för angreppet på SvP:s demonstration.

Det verkar som att du inte riktigt förstår sammanhanget, eller?
    Och du tycker att det var ok att hämnas på en fredlig demonstration på ett förortstorg bland barnfamiljer och pensionärer. Jo, jag förstår ditt konservativa sammanhang.
  • Rataxes
    KillBill skrev 2015-01-29 00:28:11 följande:

Jag har funnit att FL är fyllt av människor som gärna försvarar främlingsfientliga och eller nazister men som röstar på något av "gammelpartierna". Väldigt speciellt fenomen. Obestämd

Jag har nog inte sett någon försvara nazister, har du något exempel?
    Pst - vatten är ett av de E-numren. smile5.gif // Fantastisk kännedom om livsmedel hos vänstertomte.
  • EnAnonumius
    KillBill skrev 2015-01-29 00:13:05 följande:
    Jag upplever det som att du hela tiden passar dig noga för att kritisera främlingsfientlighet/nazism och att du i stället gärna går till försvar eller förminskar deras handlingar ( Svenskar blir nazister eftersom invandrarna utsätter dem för rasistiska hatbrott/varför prata om nazister när kommunisterna var värre o.s.v.) När jag upprepar dina påståenden så hoppas jag självklart på att du ska förtydliga vad du menar men du svarar hela tiden med att hävda att jag använder olika härskartekniker. Förmodligen måste vi konstatera att vi inte kommer att förstå varandra.

Nej det handlar INTE om det du vill få det till från min sida.

Nu lägger du av.
    Jag bryr mig inte om vad du upplever.

Det ger dig ingen rätt att lägga ord och åsikter i min mun. Oavsett om det sker via Ledans/Komplexa/Rävsax frågor eller på något annat sätt som du också gör ganska ofta.

Man jan ju undra hur vilka TANKEVURPOR  du var tvungen att göra när du ställde denna frågan till mig till ett inlägg som handlade om en enkelt tillägg till "mr me"

Jag skrev i inlägg (#164 som ett tillägg till "mr me" ena stycke från hans inlägg #158)

"Svarar på detta stycket enbart... Mja svara och svarar.. Lägger ett tillägg mer egentligen.

"Tillämpningen av hatbrottslagen är väldigt inkonsekvent.
    Det är väldigt svårt att som svensk att anmäla ett hatbrott som h*n har blivit utsatt för av en invandrare i egenskap för att han är svensk. D.v.s ett rasistiskt hatbrott.

Man får verkligen i bland känslan av att det genomsnittliga svenska tankesättet kring rasism handlar enbart att det är vita som kan vara rasister medan svarta är dem som blir utsatta för rasism. "

Du sitter och frågar då följande i inlägg #167 (som svar på #164)

"Du anser alltså att antalet nazister i Sverige ökar pga. att det är väldigt svårt för en svensk att anmäla ett rasistiskt hatbrott (antar att du menar att bli fälld för).???"

Alltså man kan ju undra vilka stora och otroliga TANKEVURPOR du var tvungen att göra för att dra den premissen på det tillägget, jag gjorde på ett stycka av "mr me" inlägg, och sedan ställa den rävsax/ledande/komplexa frågan kring detta.
    Det är ju inte ens något samröre över huvudlaget med det jag skrev,  i mitt tillägg på "mr me" stycke,  jag skrev fan tydligt att det var ett tillägg.
    Ändå lyckades du på något märkligt vis få det att handla om något som det inte handlade om.
    Och sedan vänder det emot mig genom en rävsax/ledande/komplex fråga.

Jag svara gärna på vettigt skrivna inlägg. Även om det ÄR från folk som INTE håller med mig.
    Jag har haft många givande diskussioner med folk som inte delar min åsikt.
    Men dessa har haft den bra fina vanan att inte lägga ord eller åsikt i min mun heller.

Jag har gett dig flertalet förklaringar men ändå forsätter du i samma hjulspår. Om och om igen,

Fortsätter upprepat att lägga åsikter och ord i min mun, antagligen direkt eller via ledande/rävsax/komplexa frågor så är det väldigt otrevlig taktik att göra så.
    Och försöker sedan får det till att jag undviker att svara.

• EnAnonumius
    mr me skrev 2015-01-29 00:03:13 följande:
    Det var vänsterextrema våldsgrupperingar som arrangerade. Megafonen var en av dem, de som enligt polisen låg bakom invandrarkravallerna i Husby 2013. Det var samma politiska grupperingar som bara någon vecka innan attackerat SMR:s demonstration.

SMR gav sig inte på en antirasistisk demonstration på "måfå" om du nu tror det och det var ju inte utan anledning som flera av vänsterextremisterna var knivbeväpnade och en av dem dessutom dömdes till fängelse för mordförsök.

Så jag sprider inte lögner, jag sprider fakta. Jag kan inte hjälpa att du tycks tro på din egen propaganda om att SMR, helt utan vidare, skulle få för sig att attackera helt oskyldiga demonstranter.
    Ja juste det ja. Megafonen var det den gruppen hette. Hade glömt det...

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
Svar på tråden 70 år sedan Auschwitz befriades: Finns det risk att Förintelsen upprepas?