• Forumvärd

70 år sedan Auschwitz befriades: Finns det risk att Förintelsen upprepas?

Idag är det 70 år sedan Auschwitz befriades och över hela världen minns vi idag alla dem som mördades i koncentrationsläger, ghetton eller under slavlika förhållanden under Nazitysklands regim.
    Det kommer att genomföras minnesceremonier på flera platser i Sverige och på plats i Auschwitz.

De som överlevde fasorna har blivit gamla och trots att de berättat sin historia så finns det en risk att vi glömmer bort vad Förintelsen egentligen innebar.
    Europa är återigen oroligt med främlingsfientliga partier som har mandat i nästan varje europeiskt land, ökad rasism och utanförskap. Människors lika värde naggas i kanten.
    Har vi lärt oss av historien?

Rösta och diskutera gärna i tråden.

Här kan du läsa om Hédi Fried som överlevde Auschwitz och här finner du fakta om Förintelsen.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden 70 år sedan Auschwitz befriades: Finns det risk att Förintelsen upprepas?
  • KillBill

Förstår du inte att när du skriver följande till en skribent i tråden:

"Gôtt att det finns folk som klara av att tänka längre än vad näsan räcker och inser att all form av folkmord är fel och det är inte bara "nazismen" som är hotet enbart eller är värsta"

Så insinuerar du att det finns människor i tråden som tycker motsatsen.

• SpanskaFlugan
    Anonym (M) skrev 2015-01-28 19:21:05 följande:
    Italien har inte begränsade rättigheter för ickekristna, låter ickekristna rösta, spärrar inte in ickekristna i läger etc. Det är väldigt naivt att tro att Israel inte vill bli helt av med Palestinierna.
    Italien utsätts inte för systematiska terrorattacker av icke-kristna grupper. Rom utsätts inte för missilattacker med jämna mellanrum. Firenze har inget behov av en anti-missil försvar. 

Jag ser inga tecken på att Israel vill bli av med Palestina, de vill bli av med Hamas och terroristerna. 
  • SpanskaFlugan
    Anonym (ledsen) skrev 2015-01-28 19:39:29 följande:

Gaza är precis som Palestina en del av Israel men de ligger inte intill varann utan en bit ifrån. Det som sker i Palestina sker inte nödvändigtvis i Gaza och tvärtom. Det är inte samma plats.

Gaza och Västbanken tillhör det som kallas de palestinska territorierna. De är en del av Palestina, de som bor där är palestinier. 
  • SpanskaFlugan
    KillBill skrev 2015-01-28 19:25:27 följande:

Först och främst: Alla folkmord är vidriga och kommunismen är skyldig till fasansfulla brott mot mänskligheten. Med det sagt vill jag återknyta till ämnet för tråden nämligen att det är 70 år sedan Auschwitz befriades. Vad tycker ni om att Nazistiska Svenska motståndsrörelsen (SMR) under natten till tisdag försökte hindra en mängd redaktioner från att rapportera om Förintelsens minnesdag?

Hur kommer det sig att svenskar ansluter sig till nazistiska organisationer trots att nazisternas systematiska folkmord av miljontals människor är så kända?

Det där om SMR hade jag inte hört, vad har de försökt sig på? 
  • Rataxes

Först och främst: Alla folkmord är vidriga och kommunismen är skyldig till fasansfulla brott mot mänskligheten. Med det sagt vill jag återknyta till ämnet för tråden nämligen att det är 70 år sedan Auschwitz befriades. Vad tycker ni om att Nazistiska Svenska motståndsrörelsen (SMR) under natten till tisdag försökte hindra en mängd redaktioner från att rapportera om Förintelsens minnesdag?

Hur kommer det sig att svenskar ansluter sig till nazistiska organisationer trots att nazisternas systematiska folkmord av miljontals människor är så kända?

Jag skyller på svenska skolans förfall i detta totalt avsaknad av logiskt tänkande.

Detta är ta mig fan dummare än när journalister började ropa islamofobi efter terrordåden i Paris.
    Jag gissar på arga unga män mellan 14-25. Vem fan har haft ansvar för skolan under deras uppväxt??
    Är detta frukten?
    En sak har de rätt i. Att det finns offer som glömts bort. Men att negligera en grupps lidande bara för att en annan grupp också lidit? Eller.. Vi får den befolkning vi förtjänar..
    Kunskap och logik får stå tillbaka för genus och kritiskt tänkande...
    Pst - vatten är ett av de E-numren. smile5.gif // Fantastisk kännedom om livsmedel hos vänstertomte.
  • mr me
    SpanskaFlugan skrev 2015-01-28 20:26:04 följande:
    Det där om SMR hade jag inte hört, vad har de försökt sig på? 
    Samma som alltid, de satte upp en avspärrningstejp framför ingången och ett politiskt budskap.

De skriver själva om det här:
    www.nordfront.se/massiva-medieskriverier-om-motstandsrorelsens-aktioner-idag.smr

Att, som vissa gör, jänföra det med terrordåden i Paris har väl känns nästan skrattretande. Om det inte vore för att vänstertokarna på allvar resonerar så.
  • mr me

Vad tycker ni om att Nazistiska Svenska motståndsrörelsen (SMR) under natten till tisdag försökte hindra en mängd redaktioner från att rapportera om Förintelsens minnesdag?

Som sagt. Man satte upp en avspärrningstejp. Den kunde ganska enkelt tas bort. Lite överdriven och överspelad reaktion, kan väl jag tycka.

Det är troligen en kombination av orsaker. Framväxten av ett samhälle där man som svensk på fler och fler platser är i minoritet och den otrygghet och osäkerhet som det medför. Att det råa våldet trappats upp med fler och fler hatbrott mot svenskar. Det är inte så få svenskar som brutalt mördats av invandrare de senaste åren.

Och när man tillhör en grupp som marginaliseras eller förtrycks av politiker och media så söker man sig till likasinnade och grupper som för ens talan. Så det faller sig då ganska naturligt att Motståndsrörelsen växer och får fler sympatisörer/medlemmar.
  • KillBill
    mr me skrev 2015-01-28 20:41:58 följande:
    Som sagt. Man satte upp en avspärrningstejp. Den kunde ganska enkelt tas bort. Lite överdriven och överspelad reaktion, kan väl jag tycka.
    KillBill skrev 2015-01-28 19:25:27 följande:Hur kommer det sig att svenskar ansluter sig till nazistiska organisationer trots att nazisternas systematiska folkmord av miljontals människor är så kända?

Det är troligen en kombination av orsaker. Framväxten av ett samhälle där man som svensk på fler och fler platser är i minoritet och den otrygghet och osäkerhet som det medför. Att det råa våldet trappats upp med fler och fler hatbrott mot svenskar. Det är inte så få svenskar som brutalt mördats av invandrare de senaste åren.

Och när man tillhör en grupp som marginaliseras eller förtrycks av politiker och media så söker man sig till likasinnade och grupper som för ens talan. Så det faller sig då ganska naturligt att Motståndsrörelsen växer och får fler sympatisörer/medlemmar.
    Jag tycker att du försöker förminska händelsen, Efter kravallerna i Kärrtorp är det många som mår dåligt av nazisternas framfart.
  • MEE83
    mr me skrev 2015-01-28 20:41:58 följande:
    Det är inte så få svenskar som brutalt mördats av invandrare de senaste åren.
    Svenska medborgare ja, de flesta mord och dråp i det här landet är nämligen relaterade till organiserad brottslighet, av de resterande fallen är det ofta relations dramor som är motivet, som det mord som skedde utanför lund rätt nyligen, där pappan dödade sin fru och unge, där var ju dock gärningsmannen etniskt svensk och anställd inom försvarsmakten, mamman var forskare på Lunds Universitet, mord och dråp utan några som helst band mellan brottsoffer och gärningsman är väldigt ovanligt. Är man orolig för det är man extremt irrationell, då är det bättre att oroa sig för över möjligheten att man krockar när man kör bilen, då det är större risk att man dör på det sättet.

Svar på tråden 70 år sedan Auschwitz befriades: Finns det risk att Förintelsen upprepas?