• Forumvärd

70 år sedan Auschwitz befriades: Finns det risk att Förintelsen upprepas?

Idag är det 70 år sedan Auschwitz befriades och över hela världen minns vi idag alla dem som mördades i koncentrationsläger, ghetton eller under slavlika förhållanden under Nazitysklands regim.
    Det kommer att genomföras minnesceremonier på flera platser i Sverige och på plats i Auschwitz.

De som överlevde fasorna har blivit gamla och trots att de berättat sin historia så finns det en risk att vi glömmer bort vad Förintelsen egentligen innebar.
    Europa är återigen oroligt med främlingsfientliga partier som har mandat i nästan varje europeiskt land, ökad rasism och utanförskap. Människors lika värde naggas i kanten.
    Har vi lärt oss av historien?

Rösta och diskutera gärna i tråden.

Här kan du läsa om Hédi Fried som överlevde Auschwitz och här finner du fakta om Förintelsen.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden 70 år sedan Auschwitz befriades: Finns det risk att Förintelsen upprepas?
  • Anonym (ledsen)
    SpanskaFlugan skrev 2015-01-28 17:35:39 följande:
    Det som händer i Palestina är tragiskt, men det är inte samma sak. Förintelsen var industriellt massmord, systematiskt, utvecklat av ingenjörer för maximal effekt på oönskade grupper. Det är skillnaden.

Såklart, men det är fortfarande en form av förintelse. 
  • Anonym (ledsen)
    omjaghinner skrev 2015-01-28 17:37:57 följande:
    Okej. Då får du förklara för mig hur ~9500 dödade för att de bor i eller nära terroristbaser under 2000-2015 som man får flytta ifrån när man vill är samma som att systematiskt döda 6miljoner vuxna och barn på grund av deras etnicitet. 

Tro mig, det är inte bara att lämna platsen. De kommer ju inte ut! 

Identiskt andra världskriget är det verkligen inte men förintelse är det helt klart. Det var det jag svarade på.

• SpanskaFlugan
    Anonym (ledsen) skrev 2015-01-28 17:38:29 följande:
    Såklart, men det är fortfarande en form av förintelse. 
    Mnja, Israel har inte som uttalat mål att utrota varenda palestinier, så som nazismen hade. Det rättfärdigare inte hur Israel behandlar oskyldiga palestinier, men man måste betänka att Israel nästan dagligen utsätts för terror av Hamas. Israel har rätt att som stat att skydda sina innevånare från terrorattacker. Och Hamas tar medvetet skydd mitt i civila palestinska områden. Om Hamas verkligen ville skydda oskyldiga palestinier skulle de inte ha sina högkvarter, vapenupplag och dylikt mitt i vanliga bostadsområden. Båda sidor gör sig skyldiga till hemskheter. Men Förintelsen under nazismen utfördes helt oprovocerat och på både den egna statens medborgare, samt medborgare i andra, ockuperade, länder, även där utan provokation. 
  • EnAnonumius
    KillBill skrev 2015-01-28 12:21:56 följande:

Men hallå. Du höll ju med Gert som försöka flytta fokus från nazismen till kommunismen (se nedan)!

Förstår du inte att gemene man tycker att det är  mycket märkligt att börja prata om kommunismens brott mot mänskligheten i en tråd som handlar om främlingsfientlighet, ökad rasism och utanförskap?

Alla håller med dig om att kommunismens brott också var vidriga men det gör ju inte Nazismen brott mindre vidriga. 

Jag citerade Gert ja. Poängen är?
    Även om hans inlägg handlade påtalade kommunismen så behöver det knappast betyda att det är för den saken skull man delar åsikten.
    Jag delade hans åsikt i detta med att det korkat tänkande" på annat håll än nazister. 
    Det var DÄRFÖR jag skrev på det sättet i ett försök att få det kort och tydligt att "det tydligen skall bara nazister som är dumma...

Men, men, som jag har upprepat sagt flera gånger.
    Man måste tydligen vara löjligt övertydlig här på FL.  Att fråga en enkel fråga som exempel vis "hur menar du här?" är tydligen överkurs. Bättre att ta för "givet".
    Och att det är även så jäkla vanligt av den genomsnittliga FL skribenten att bedöma andras inlägg efter mallen "frånvaro av bevis, är ett bevis" och även i bland kryddat med "guillt by assosision" och "falsk dikotomi"...
    Aja jag skall komma ihåg att vara löjligt övertydlig i framtiden. Men det finns väl ändå riska att genomsnittliga FL-skribenet  kommer ändå att döma efter mallarna; >> "ta för givet", "frånvaro av bevis, är ett bevis" och även i bland kryddat med "guillt by assosision" och "falsk dikotomi".<<

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • ölburk2
    Flash Gordon skrev 2015-01-28 13:45:20 följande:
    Det beräknas att 17 miljoner dött som följd av religiösa krig och religiös förföljelse som har med Kristo-judeiska idéer att göra.

17 miljoner är många men om vi enbart räknar från Kristus (och bortser från de tusen(?) år innan som judendomen fanns så blir det ändå , utspritt på 2000 år, bara 8500 om året.
    .

Kommunismen är just precis 100 år gammal och är skyldig till 100 miljoner döda. En miljon om året.
    .

Det finns överhuvudtaget ingen konkurrens om förstaplatsen.
    Verkligen ett märkligt sätt att räkna, men antar det är nån religiös som gjort den beräkningen, å därmed rättfärdigat alla krig som inte direkt utlöst av ett religionsproblem.
    Själv ser jag det helt annorlunda, att krig där man tillber sina gudar om välsignelse eller liknande innan man ger sig ut å mördar, gott kan kallas religionskrig.
    Fråga mig inte efter källa, ni får söka sanningen själva.
  • Anonym (ledsen)
    SpanskaFlugan skrev 2015-01-28 17:48:53 följande:
    Mnja, Israel har inte som uttalat mål att utrota varenda palestinier, så som nazismen hade. Det rättfärdigare inte hur Israel behandlar oskyldiga palestinier, men man måste betänka att Israel nästan dagligen utsätts för terror av Hamas. Israel har rätt att som stat att skydda sina innevånare från terrorattacker. Och Hamas tar medvetet skydd mitt i civila palestinska områden. Om Hamas verkligen ville skydda oskyldiga palestinier skulle de inte ha sina högkvarter, vapenupplag och dylikt mitt i vanliga bostadsområden. Båda sidor gör sig skyldiga till hemskheter. Men Förintelsen under nazismen utfördes helt oprovocerat och på både den egna statens medborgare, samt medborgare i andra, ockuperade, länder, även där utan provokation. 
    Det som sker i Palestina är också grymt fel fast nu pratar jag om Gaza. Där är det mycket tuffare att leva än i Palestina.
  • EnAnonumius
    Flash Gordon skrev 2015-01-28 15:37:14 följande:
    Du tycker att det gör skillnad beroende på vad folkmordet baserar sig på?!
    Exakt huvudet på spiken här.

Vem och i vilket gudars-/gudsnamn  och/eller ideologier folkmord utförs i är skit samma. 
    Ett folkmord är ett folkmord.

Gôtt att det finns folk som klara av att tänka längre än vad näsan räcker och inser att all form av folkmord är fel och det är inte bara "nazismen" som är hotet enbart eller är värsta..

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (M)
    SpanskaFlugan skrev 2015-01-28 17:48:53 följande:
    Du tror inte Israelerna har som mål att få en helt judisk stat, där inga andra folkgrupper ska finnas?
  • SpanskaFlugan
    Anonym (ledsen) skrev 2015-01-28 18:10:31 följande:
    Det som sker i Palestina är också grymt fel fast nu pratar jag om Gaza. Där är det mycket tuffare att leva än i Palestina.
    Gaza är en del av Palestina... 
  • SpanskaFlugan
    Anonym (M) skrev 2015-01-28 18:22:48 följande:
    Du tror inte Israelerna har som mål att få en helt judisk stat, där inga andra folkgrupper ska finnas?
    Nej. Det finns inget som tyder på att Israel vill kasta ut exempelvis alla kristna, muslimer eller hinduer. Däremot accepterar de inte terrorism, oavsett religion. Däremot är Israel en judisk stat, precis som exempelvis Italien är en katolsk stat. 
Svar på tråden 70 år sedan Auschwitz befriades: Finns det risk att Förintelsen upprepas?