• Forumvärd

70 år sedan Auschwitz befriades: Finns det risk att Förintelsen upprepas?

Idag är det 70 år sedan Auschwitz befriades och över hela världen minns vi idag alla dem som mördades i koncentrationsläger, ghetton eller under slavlika förhållanden under Nazitysklands regim.
    Det kommer att genomföras minnesceremonier på flera platser i Sverige och på plats i Auschwitz.

De som överlevde fasorna har blivit gamla och trots att de berättat sin historia så finns det en risk att vi glömmer bort vad Förintelsen egentligen innebar.
    Europa är återigen oroligt med främlingsfientliga partier som har mandat i nästan varje europeiskt land, ökad rasism och utanförskap. Människors lika värde naggas i kanten.
    Har vi lärt oss av historien?

Rösta och diskutera gärna i tråden.

Här kan du läsa om Hédi Fried som överlevde Auschwitz och här finner du fakta om Förintelsen.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden 70 år sedan Auschwitz befriades: Finns det risk att Förintelsen upprepas?
  • Mamori

Annat; Jag tror att risken att samma folkgrupper/grupper av personer utsätts igen är ganska liten, däremot kan samma sak definitivt hända mot någon annan folkgrupp så att folk generellt inte inser att det är samma sak innan det är för sent.

• SpanskaFlugan
    EnAnonumius skrev 2015-01-27 23:09:28 följande:

Precis.

Men det får man inte benämna. Det är ju bara nazismen som är hemska och dumma om man skall tro de som är så duktigt "pålästa" och "utbildade".  *suckar*

Du har helt missat att 23/8 är den internationella minnesdagen för nazismen OCH kommunismens offer?

Att hävda att kommunismens offer är glömda är okunnigt och ett patetiskt försök att på något vridet sätt dra uppmärksamhet från nazismens brott. Varje gång Förintelsen debatteras kommer någon och ska påpeka att "kommunismen mördade minsann miljoner också!" Och? Att kommunismen också ligger bakom miljoners död ursäktar inte nazismen handlande. Att nazismen uppmärksammas betyder inte att kommunismens offer ignoreras. Man måste inte per automatik nämna kommunismens massmord i samma andetag som nazismen. Och hävdar man att man hela tiden måste påminna om kommunismens offer samtidigt som nazismen, var drar man gränsen? Ska man rabbla upp alla folkmord för att få diskutera ett av dem? För nazismen och kommunismens massmord var varken de första eller de sista folkmorden. Tyvärr.
  • SpanskaFlugan
    Anonym (Ashkenazi84) skrev 2015-01-27 23:45:31 följande:

Nej, inte förintelsen när det gäller just judiska folket.

Visserligen pågår det förföljelser av judar och de värsta är tyvärr inte SD som svenska medier försöker få folk att tänka på i första hand, utan militanta muslimer. Men judar har ju trots allt Israel att flytta till, som en överlevande till Auschwitz sa i synagogan idag, vi har Israel som livlina så jag tror inte förintelsen kommer ske igen.

Jag blir trött på Islam är fredlig religion fjäsket där man blundar för Hamas och andra militanta islamist gruppers snack om att vilja driva judarna till havet o förinta dem, samtidigt som man endast kastar sten på SD och säger att de är de värsta nazisterna i historien. Det var inte SD eller ett annat "högerextremistiskt" parti som dödade judarna och karikatyr tecknarna i Paris. De var fundis muslimer. Värt att komma ihåg.

Har du hört talas om Westboro Baptist Church? Googla. De är kristna. De representera lika lite hela kristendomen som Hamas representerar hela islam.

Jag kan rabbla galna kristna sekter i en timme men jag tror du förstår min poäng. Definiera inte en religion utifrån fanatikerna. De är alltid en högljudd minoritet
  • SchaefferBoy
    SpanskaFlugan skrev 2015-01-28 08:16:39 följande:
    Du har helt missat att 23/8 är den internationella minnesdagen för nazismen OCH kommunismens offer?

Att hävda att kommunismens offer är glömda är okunnigt och ett patetiskt försök att på något vridet sätt dra uppmärksamhet från nazismens brott. Varje gång Förintelsen debatteras kommer någon och ska påpeka att "kommunismen mördade minsann miljoner också!" Och? Att kommunismen också ligger bakom miljoners död ursäktar inte nazismen handlande. Att nazismen uppmärksammas betyder inte att kommunismens offer ignoreras. Man måste inte per automatik nämna kommunismens massmord i samma andetag som nazismen. Och hävdar man att man hela tiden måste påminna om kommunismens offer samtidigt som nazismen, var drar man gränsen? Ska man rabbla upp alla folkmord för att få diskutera ett av dem? För nazismen och kommunismens massmord var varken de första eller de sista folkmorden. Tyvärr.
    Men funderar du inte på varför har man inte anordnat detta stora pådrag på all media och pumpat in massa pengar för kommunismens offer? Det har typ aldrig hänt, jag har aldrig sett en liknande gala som anordnades igår med alla kungligheter. Aldrig och då är det ändå runt 10-15 gånger fler offer som kommunismen skördat.
  • Dorian Ertymexx
    SchaefferBoy skrev 2015-01-28 08:57:24 följande:
    Men funderar du inte på varför har man inte anordnat detta stora pådrag på all media och pumpat in massa pengar för kommunismens offer? Det har typ aldrig hänt, jag har aldrig sett en liknande gala som anordnades igår med alla kungligheter. Aldrig och då är det ändå runt 10-15 gånger fler offer som kommunismen skördat.
    Jag har heller aldrig sett en gala för kolonialismens offer, för liberalismens och kapitalismens offer, för kristendomens offer... Inte heller för andra fascistregimers offer, för all del.

Ingen ideologi eller religion är utan skuld. Men nazismen sticker ändå ut, eftersom det är i dess själva grundideologi att utrota folkslag.

Kommunism och kapitalism har också mördat miljontals, men det var aldrig huvudsyftet, grundsyftet i någon av ideologierna att utrota. Det var mer en bieffekt. Men nazismens själva grund, dess hela väsen, handlar om att utplåna på industriell skala.
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • ölburk2
    Anonym (Läs på) skrev 2015-01-27 19:40:35 följande:
    Hitler och Nazipartiet försökte redan 1925 ta makten genom en revolt i Munchen. 1930 gick nazisterna gick offentligt ut med budskapet att om de kommer till makten så kommer de att skrota demokratin. Riktigt osmakligt och löjligt att jämföra SD med nazisterna.
    Jasså, ändå är det vad Kristina Winberg i SD vill göra, när hon vill köra över de mänskliga rättigheterna å svensk demokrati för att kunna avlyssna alla svenskar.

Nej det är helt rätt att jmf SD med nazisterna, eftersom SD är så lika dom i många avseenden, politiskt samma bakgrund å idelogi, å samma politiska budskap som endast ska gälla en utvald grupp.
    Fråga mig inte efter källa, ni får söka sanningen själva.
  • ölburk2
    BengtH skrev 2015-01-27 20:21:13 följande:

Förintelser pågår hela tiden. I sovjetiska Gulag dog miljoner fångar, I Kambodja & Angola begicks folkmord. Nån som hört talas om Srebrenica ?

Tyvärr är det bara Auschwitz som uppmärksammas, varför ?

Det är fritt fram för dig att uppmärksamma de du räknar upp å många många fler.

Men jag tror ingen som uppmärksammar Auschwitz inte är medvetna om alla de andra, dock så är Auschwitz å Treblinka då ställen som bäst representerar människans dårskap, genom de överlevande å all information å kunskap vi har om dessa platser.

Men visst är mediabevakningen ofta styrd av lobbyism, ofta då från de som har rena penningintressen eller resurser att styra utbudet av information, därför uppmärksammas t.ex inte de riktigt stora konflikterna/krigen, dom är folk ofta inte ens medvetna om.
    De största krigen efter 2:a världkriget i nutid är i turordning: Kongo, Sudan, Angola, Rwanda, Afghanistan, Somalia och Irak, å faktiskt många fler innan vi kommer ner till Israel-Palestina kriget/konflikten.

Vill du ha en någorlunda rättvis bild av vad som händer ute i världen, ja då duger inte svensk media, den är i en jmf ofta rent oduglig att ge en rättvis bild av vad som händer.
    Inte så konstigt, det finns inte resurser att ta reda på sanningen, utan det används istället andra länders å nyhetsbyråers sanningar, tyvärr många ggr utan att göra nån som helst djupgående källforskning eller jmf med andra nyhetsförmedlare..

Att klandra svenskar för att inte själva "söka sanningen" är inte att begära, det är en heltidssyssla, å det är inte många som har möjlighet att fritt förfoga över sin tid, alltså som jag kan göra.
  • EnAnonumius
    SpanskaFlugan skrev 2015-01-28 08:16:39 följande:

Frånvaro av bevis är inte ett bevis.

Vad i den lilla korta meningen du citerade påstod jag något om "kommunismen" och satt och hävdade att man "glömmer vad kommunismen har gjort"?

Jag kan inte minnas att jag använde ordet "kommunism" i det inlägget som innehöll tre rader..

Jag skrev bara enkelt och rakt på sak, med en skvätt sarkasm ja.

Och du sitter helt utan jävla underlag och anklagar mig för att jag har,  "Helt missat"..

Som sagt, Frånvaro av bevis är inte ett bevis.
    Du har inget som kan bevisa att jag har missat något bara för att jag skrev de meningarna.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • ölburk2
    EnAnonumius skrev 2015-01-27 23:09:28 följande:
    Precis.
    Men det får man inte benämna. Det är ju bara nazismen som är hemska och dumma om man skall tro de som är så duktigt "pålästa" och "utbildade".  *suckar*
    Du m.fl har fel, möjligen p.ga desinformation eller att du är för ung för att minnas.., inte vet jag, men det var massiv propaganda under många år, som ledde till komunismens undergång forna Östeuropas fall.
    Å vad kommunisterna gjorde finns även det väl dokumenterat..
    Kvar finns endast Nordkorea å nåt fler litet landdå även Cuba nu gett upp kommunismen.
    Kina går inte att räkna som kommunistiskt längre, dom kör sitt eget race, en salig röra av allt möjligt, dock med total frånvaro av demokrati.

Så att nazismen just nu bekämpas är inget konstigt, den idiologin är på frammarsch, även om många inte kallar sig just nazister..
  • EnAnonumius
    ölburk2 skrev 2015-01-28 09:59:43 följande:
    Du m.fl har fel, möjligen p.ga desinformation eller att du är för ung för att minnas.. inte vet jag, men det var massiv propaganda under många år, som ledde till komunismens undergång forna Östeuropas fall.
    Stoppde medvetet efter dessa två meningar..
    Jag säger till dig som jag säger till "SpanskaFlugan"...

Frånvaro av bevis, är inte ett bevis. 

Men men jag borde veta att det är så på Familjeliv.. Att det skall läggas ord och åsikter i folks munnar när man benämner något, och att man skall automatiskt få sina inlägg tolkade efter en svartvit mall, och så skall man per se sitta och spekulera om personen bakom datorn med av vissa debattörer.

Nej jag är inte för "ung" för att minnas och jag kan EJ heller minnas att jag nämnde något om kommunismen i de tre rader jag skrev där.
    Ändå på något märkligt vis så får jag åsikter och ord lagda i min mun av dem som svara.  Och Folk tar för givet att man "syftar" på exempelvis kommunismen per se.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
Svar på tråden 70 år sedan Auschwitz befriades: Finns det risk att Förintelsen upprepas?