• Forumvärd

70 år sedan Auschwitz befriades: Finns det risk att Förintelsen upprepas?

Idag är det 70 år sedan Auschwitz befriades och över hela världen minns vi idag alla dem som mördades i koncentrationsläger, ghetton eller under slavlika förhållanden under Nazitysklands regim.
    Det kommer att genomföras minnesceremonier på flera platser i Sverige och på plats i Auschwitz.

De som överlevde fasorna har blivit gamla och trots att de berättat sin historia så finns det en risk att vi glömmer bort vad Förintelsen egentligen innebar.
    Europa är återigen oroligt med främlingsfientliga partier som har mandat i nästan varje europeiskt land, ökad rasism och utanförskap. Människors lika värde naggas i kanten.
    Har vi lärt oss av historien?

Rösta och diskutera gärna i tråden.

Här kan du läsa om Hédi Fried som överlevde Auschwitz och här finner du fakta om Förintelsen.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden 70 år sedan Auschwitz befriades: Finns det risk att Förintelsen upprepas?
  • Haskel
    Anonym (Läs på) skrev 2015-01-27 19:40:35 följande:
    Hitler och Nazipartiet försökte redan 1925 ta makten genom en revolt i Munchen. 1930 gick nazisterna gick offentligt ut med budskapet att om de kommer till makten så kommer de att skrota demokratin. Riktigt osmakligt och löjligt att jämföra SD med nazisterna.
    Javisst. Hitler hamnade i fängelse efter sin militanta revolt. Det var givetvis inte tillåtet att ta makten på så sätt.
    Den revolten hade dock inget med utrotning av judar att göra. Det var enbart ett sätt att försöka få makten.
    Hitler lyckades också övertyga folket att han diktatur var något "helt annat" än det som tidigare prövats. Just diktatur har inte heller något med judeutrotning att göra.

De absolut flesta Tyskar hade grannar/vänner etc som var judar. Hitler visste att han inte kunde föreslå utrotning av dem. Men att säga att de skulle bort från ledande poster i samhället, gick bra. Att de sen skulle bära en stjärna, var tydligen inte heller så farligt....

Som sagt menar jag inte heller att SD, nödvändigtvis har samma mål. Jag jämför mest hur man lyckas "normalisera" saker och ting. Genom att "normalisera" saker mer och mer, kan vi absolut hamna i en ny sits där människogrupper utrotas.
  • BengtH

Förintelser pågår hela tiden. I sovjetiska Gulag dog miljoner fångar, I Kambodja & Angola begicks folkmord. Nån som hört talas om Srebrenica ?

Tyvärr är det bara Auschwitz som uppmärksammas, varför ?

• KillBill
    Gert skrev 2015-01-27 16:41:56 följande:

Dessutom kan ju TS visa en källa när hon påstår att rasism ökar i samhället. Tvärtom minskar rasism i samhället. Skrämselpropaganda mot SD gissar jag.

www.expressen.se/debatt/varfor-provocerar-det-att-rasismen-minskar/

Du baserar ditt uttalande på en åsikt. Här kan du ta del av den motsatta uppfattningen. Rasistiska organisationer ökar mer än någonsin i Sverige och hatbrotten ligger på alarmerande hög nivå:

www.svd.se/nyheter/inrikes/fn-varnas-for-sveriges-okade-rasism_3661644.svd[svd]-[tf__1501]-[integration]-[aftonbladet_debatt]-[debatt_debattamnen_samhalle]-[29]

• minzann

Ehum? Utrotning och massgravar fanns i fd Jugoslavien och i Afrikas olika krig har väl även detta förekommit??

Nu Sverige märker vi och utstöter, rökare, pensionärer, sjukskrivna, folk med ADHD? alltså ja människor beter sig så i, främst efter pressade perioder där syndabockar och utpekade fotbojor behövs.

Självklart kan det hända igen.

• KillBill
    BengtH skrev 2015-01-27 20:21:13 följande:

Förintelser pågår hela tiden. I sovjetiska Gulag dog miljoner fångar, I Kambodja & Angola begicks folkmord. Nån som hört talas om Srebrenica ?

Tyvärr är det bara Auschwitz som uppmärksammas, varför ?

Kanske för att det skedde närmare oss både sett till avstånd och kulturellt? 

Jag vill inte förringa Srebrenicamassakern men sett till antal dödade går det inte riktigt att jämföra den med nazisternas utrotning av 6 miljoner judar. 

• Anonym (Läs på)
    Haskel skrev 2015-01-27 20:14:53 följande:
    Javisst. Hitler hamnade i fängelse efter sin militanta revolt. Det var givetvis inte tillåtet att ta makten på så sätt.
    Den revolten hade dock inget med utrotning av judar att göra. Det var enbart ett sätt att försöka få makten.
    Hitler lyckades också övertyga folket att han diktatur var något "helt annat" än det som tidigare prövats. Just diktatur har inte heller något med judeutrotning att göra.

De absolut flesta Tyskar hade grannar/vänner etc som var judar. Hitler visste att han inte kunde föreslå utrotning av dem. Men att säga att de skulle bort från ledande poster i samhället, gick bra. Att de sen skulle bära en stjärna, var tydligen inte heller så farligt....

Som sagt menar jag inte heller att SD, nödvändigtvis har samma mål. Jag jämför mest hur man lyckas "normalisera" saker och ting. Genom att "normalisera" saker mer och mer, kan vi absolut hamna i en ny sits där människogrupper utrotas.
    Fast SD försöker inte normalisera någonting. De försöker diskutera invandringen som en politisk sakfråga, någonting som de övriga partierna inte verkar ha några som helst intressen att göra. Migrationspolitik är något som samtliga västländer klarar av att diskutera utan att bryta sig ut ur de demokratiska ramarna. I Sverige tycks det vara ett totalt tabubelagt ämne.

I Finland sänkte man nyligen kvoten för asylflyktingar till 750st/år eftersom samtliga regeringspartier ansåg att man måste prioritera andra saker under pågående ekonomiska läge. I Sverige tål inte frågan att diskuteras överhuvudtaget, utan att nån ska börja dra paralleller med Hitler. Herregud vad löjligt.
  • Anonym (Wake up!)
    KillBill skrev 2015-01-27 20:31:58 följande:

Kanske för att det skedde närmare oss både sett till avstånd och kulturellt? 

Jag vill inte förringa Srebrenicamassakern men sett till antal dödade går det inte riktigt att jämföra den med nazisternas utrotning av 6 miljoner judar. 

Du vill inte, ändå gör du det! Allting kan bara jämföras när det står i relation till något annat. I detta fall som alla andra där förtryck existerar, majoritet kontra minoritet och du klargör ganska tydligt med ditt uttalande om var du lägger ditt parti. Det är ingen skillnad på din jämförelse än på en jämförelse Hitler kanske gjorde då han stod i valet mellan 6 miljoner judar och 6 miljarder icke judar.
    Om en massaker sker nära eller ej har inte heller med saken att göra. Mord är mord och är lika hemskt oavsett vem eller hur många det drabbar. Sorgen kan vi dela kollektivt, men var och en måste bära smärtan själv! Att dela sorg och att bära smärta är däremot inte samma sak! I smärtan är vi alltid ensamma, en minoritet.

• 28kvinna28

Ja, om vi inte stoppar islamisterna kommer vi alla bli offer för deras pöblar framöver. Fokus bör alltså ligga på islamismen, och inte på nazismen

• Anonym (Undrar)

I fredags såg jag en person med en nazistisk symbol på sin tröja och jag undrar vart han har varit under historielektionerna i skolan...

• KillBill
    Anonym (Wake up!) skrev 2015-01-27 21:22:03 följande:
    Du vill inte, ändå gör du det! Allting kan bara jämföras när det står i relation till något annat. I detta fall som alla andra där förtryck existerar, majoritet kontra minoritet och du klargör ganska tydligt med ditt uttalande om var du lägger ditt parti. Det är ingen skillnad på din jämförelse än på en jämförelse Hitler kanske gjorde då han stod i valet mellan 6 miljoner judar och 6 miljarder icke judar.
    Om en massaker sker nära eller ej har inte heller med saken att göra. Mord är mord och är lika hemskt oavsett vem eller hur många det drabbar. Sorgen kan vi dela kollektivt, men var och en måste bära smärtan själv! Att dela sorg och att bära smärta är däremot inte samma sak! I smärtan är vi alltid ensamma, en minoritet.

Jag svarade på varför jag tror att Auschwitz blivit mer uppmärksammat än exempelvis Srebrenica. 

Varken du eller jag har facit men jag tror att det kan förklaras av att platsen för andra världskrigets vidrigheter ligger närmare oss än Gulag, Srebrenica och Kambodja. Dessutom så tror jag att antalet döda har betydelse om man ser till hur vidrigheter uppmärksammas. Hitler utrotade 6 miljoner judar. Vilket ska jämföras med kanske 7-8 000 dödsoffer i Srebrenica. 

Självklart kommer inte heller högerextremisten Anders Behring Breivik massaker på 77 människor i framtiden uppmärksammas lika mycket som händelserna i Auschwitz Gulag, Srebrenica och Kambodja

Varför tror du att Auschwitz blivit mer uppmärksammat än Srebrenica?

Svar på tråden 70 år sedan Auschwitz befriades: Finns det risk att Förintelsen upprepas?