• Forumvärd

70 år sedan Auschwitz befriades: Finns det risk att Förintelsen upprepas?

Idag är det 70 år sedan Auschwitz befriades och över hela världen minns vi idag alla dem som mördades i koncentrationsläger, ghetton eller under slavlika förhållanden under Nazitysklands regim.
    Det kommer att genomföras minnesceremonier på flera platser i Sverige och på plats i Auschwitz.

De som överlevde fasorna har blivit gamla och trots att de berättat sin historia så finns det en risk att vi glömmer bort vad Förintelsen egentligen innebar.
    Europa är återigen oroligt med främlingsfientliga partier som har mandat i nästan varje europeiskt land, ökad rasism och utanförskap. Människors lika värde naggas i kanten.
    Har vi lärt oss av historien?

Rösta och diskutera gärna i tråden.

Här kan du läsa om Hédi Fried som överlevde Auschwitz och här finner du fakta om Förintelsen.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden 70 år sedan Auschwitz befriades: Finns det risk att Förintelsen upprepas?
  • Konservativ
    ölburk2 skrev 2015-01-27 11:42:33 följande:
    Du missade bl.a Israelernas pågående massmord å utrotningar av Palestinier..
    Jag tog inte med alla massmord. 
  • Konservativ
    Gathenhielm skrev 2015-01-27 11:45:14 följande:
    Och det är bara ett litet urval. Nazismens rensningar hamnar rätt långt ner på listan över etniska massmord i modern tid.
    Så långt ner är det väl inte? Men om man slår ihop alla kommunistregimer så vinner de enkelt. Men finns det något massmord före 1900-talet som kommer med ens på hundralistan? Tror inte det men jag är inte säker.
  • Gathenhielm
    Konservativ skrev 2015-01-27 11:53:02 följande:
    Så långt ner är det väl inte? Men om man slår ihop alla kommunistregimer så vinner de enkelt. Men finns det något massmord före 1900-talet som kommer med ens på hundralistan? Tror inte det men jag är inte säker.
    Njä, jag menade mer i förhållande till hur ofta Nazismens massmord dras upp. Uttryckte mig otydligt.
    Reasons... we all have them, at times.
  • Anonym (Mumin)

Historien har en tendens att upprepa sig, men i något varierade former. Den utstuderade grymheten med gaskamrar kanske inte upprepar sig, men massmord och utrotning av folkgrupper pågår hela tiden. T.o.m. Israel som man skulle kunna tro hade lärt sig något håller ju Palestinierna under belägring under lägerliknande former, bombar oskyldiga och försvarslösa människor och förvägrar dem mat och medicinsk vård.

Det är sorgligt, men världen har inte lärt sig. Det pågår ett världskrig även nu, men det är inte lika tydliga geografiska gränser. Det handlar inte om land mot land, utan om religion och kultur.

• Donum

Jag tror mycket väl att det kan upprepas i takt med att det normaliseras en aversion mot andra folkgrupper och dessa avhumaniseras som somliga gör redan nu. Tanken slog mig i samband med EU-valet, att nu går Europa in på en väg som leder till att människor 12 år senare svarar "Jag lydde bara order".

I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
  • ölburk2
    Konservativ skrev 2015-01-27 11:53:02 följande:
    Å jo, religonskrigens utrensningar å härjningar är långt värre än vad "vanliga politiska" sentida krig ens kommer i närheten av, å dom fortgår alltjämt.
    Kommunism är ett sentida påfund, å lär inte ens komma på "10 värsta listan" i en jmf med vad religionen ställt till med å ställer till med.
    Fråga mig inte efter källa, ni får söka sanningen själva.
  • nanneN

Risken finns alltid att historien upprepar sig.

Se bara på kommunismen, som faktiskt är skyldig till större folkmord än vad nazisterna någonsin hann med. Trots detta sitter kända svenskar i mysiga pratprogram och uttrycker sitt stöd för kommunismen, och ingen reagerar nämnvärt.

Extremister och fanatiker av alla de slag skrämmer mig verkligen, men vi får inte glömma att dom existerar både till höger och vänster.

• mr me

Enligt människorättsorganisationen Genocide watch pågår just nu folkmord på fem platser:

Syrien, Sudan, Kongo, Etiopien och Burma.

Dessutom varnar man för nära förestående folkmord i Nigeria, Tchad, Ekvatorialguinea, Jemen, Kenya och Centralafrikanska republiken.

www.genocidewatch.org/alerts/newsalerts.html

Det kanske är för att folkmorden inte äger rum i Europa och för att gärningsmännen inte tillhör "den onda sidan" eller t.o.m utförs av människor vi stöder/finansierar som en så pass ignorant fråga ställs av Familjeliv?

Folkmordet i Syrien sponsras av den svenska regeringen och jag ser inte riktigt hur det kan vara mindre allvarligt än förintelsen?

• Konservativ
    ölburk2 skrev 2015-01-27 13:03:03 följande:
    Å jo, religonskrigens utrensningar å härjningar är långt värre än vad "vanliga politiska" sentida krig ens kommer i närheten av, å dom fortgår alltjämt.
    Kommunism är ett sentida påfund, å lär inte ens komma på "10 värsta listan" i en jmf med vad religionen ställt till med å ställer till med.
    Varför tror du det? Är det trettioåriga kriget du tänker på? Kommunismens offer kan räknas till hundra miljoner. Det pågår också fortfarande, särskilt i Nordkorea.
  • Anonym (eF)

Det sker ju varje dag. Dock inte mot judar nödvändigtvis.  

Svar på tråden 70 år sedan Auschwitz befriades: Finns det risk att Förintelsen upprepas?