Inlägg från: SpanskaFlugan |Visa alla inlägg
  • SpanskaFlugan

70 år sedan Auschwitz befriades: Finns det risk att Förintelsen upprepas?

EnAnonumius skrev 2015-01-27 23:09:28 följande:

Precis.

Men det får man inte benämna. Det är ju bara nazismen som är hemska och dumma om man skall tro de som är så duktigt "pålästa" och "utbildade".  *suckar*

Du har helt missat att 23/8 är den internationella minnesdagen för nazismen OCH kommunismens offer?

Att hävda att kommunismens offer är glömda är okunnigt och ett patetiskt försök att på något vridet sätt dra uppmärksamhet från nazismens brott. Varje gång Förintelsen debatteras kommer någon och ska påpeka att "kommunismen mördade minsann miljoner också!" Och? Att kommunismen också ligger bakom miljoners död ursäktar inte nazismen handlande. Att nazismen uppmärksammas betyder inte att kommunismens offer ignoreras. Man måste inte per automatik nämna kommunismens massmord i samma andetag som nazismen. Och hävdar man att man hela tiden måste påminna om kommunismens offer samtidigt som nazismen, var drar man gränsen? Ska man rabbla upp alla folkmord för att få diskutera ett av dem? För nazismen och kommunismens massmord var varken de första eller de sista folkmorden. Tyvärr.
  • SpanskaFlugan
    Anonym (Ashkenazi84) skrev 2015-01-27 23:45:31 följande:

Nej, inte förintelsen när det gäller just judiska folket.

Visserligen pågår det förföljelser av judar och de värsta är tyvärr inte SD som svenska medier försöker få folk att tänka på i första hand, utan militanta muslimer. Men judar har ju trots allt Israel att flytta till, som en överlevande till Auschwitz sa i synagogan idag, vi har Israel som livlina så jag tror inte förintelsen kommer ske igen.

Jag blir trött på Islam är fredlig religion fjäsket där man blundar för Hamas och andra militanta islamist gruppers snack om att vilja driva judarna till havet o förinta dem, samtidigt som man endast kastar sten på SD och säger att de är de värsta nazisterna i historien. Det var inte SD eller ett annat "högerextremistiskt" parti som dödade judarna och karikatyr tecknarna i Paris. De var fundis muslimer. Värt att komma ihåg.

Har du hört talas om Westboro Baptist Church? Googla. De är kristna. De representera lika lite hela kristendomen som Hamas representerar hela islam.

Jag kan rabbla galna kristna sekter i en timme men jag tror du förstår min poäng. Definiera inte en religion utifrån fanatikerna. De är alltid en högljudd minoritet
  • SpanskaFlugan
    SchaefferBoy skrev 2015-01-28 08:57:24 följande:
    Men funderar du inte på varför har man inte anordnat detta stora pådrag på all media och pumpat in massa pengar för kommunismens offer? Det har typ aldrig hänt, jag har aldrig sett en liknande gala som anordnades igår med alla kungligheter. Aldrig och då är det ändå runt 10-15 gånger fler offer som kommunismen skördat.

Den stora skillnaden är att ingen armé med segrare har marscherat över Sibirien och befriat gulaglägrena. Sovjets ledare tystade effektivt ner allt prata om gulag under decennier. Det kom aldrig en utländsk makt och riktade strålkastarna på de lägrena. Solzhenitsyn fick Nobelpriset men han tilläts inte ens ta emot det av Brezjnev, gulag är inget man var stolta över och det tystades ner, även inom Sovjet. Och det är inte direkt ett ämne som någon av post-Sovjet ledarna har talat om heller. Framförallt Putin gör allt för att lyfta fram Sovjettiden som något positivt. 

Tyskarna har till skillnad från ryssarna gjort mycket för att lyfta sitt ansvar för Förintelsen och en stor del av förklaringen till skillnaden i uppmärksamhet ligger däri. 

• SpanskaFlugan
    omjaghinner skrev 2015-01-28 16:37:19 följande:
    Nej du måste skämta. 

Nej jag är inte kommunist och jag säger inte att brotten dessa kriminella begick var fel eller borde vara olagligt. Men din syn är ju att allt som är olagligt är per automatik fel, som jag minns i diverse andra trådar så enligt dig borde dessa kriminella blivit dödade direkt. 

Du måste lära dig att tänka själv. 

Jag vet inte ens var jag ska börja... De som dömdes till gulaglägrena var inte kriminella överhuvudtaget. Att du ens kallar dem det vore en förolämpning om det inte visade på vilken total brist på kunskap du uppvisar. Vet du varför folk blev skickade till gulag? Så här kunde det nämligen gå till: 

Din pappa jobbar på ett stålverk. En av hans hundratals kollegor bestämmer sig för att fly till Västeuropa. Nästa dag kommer KGB till stålverket och förhör cheferna, alla anställda på avdelningen, alla som bor i närheten av kollegan, alla som äter i samma matsal, alla som jobbar samma skift, alla på stålverket som har en släkting eller en vän, bekant, granne eller dylikt som tidigare skickats till gulag eller som tidigare flytt till Västeuropa. Alla är livrädda för KGB, alla pratar. Och för att rädda sitt eget skinn börjar många nämna namn, vilka namn som helst, bara för att själva slippa undan Lubyankafängelset och en transport till gulag. Din pappas granne är så rädd att hon ljuger och säger att han sett din pappa med "subversivt material" (i Sovjet kunde det här betyda allt från planer på att mörda presidenten till en västerländskt tonårsmagasin). Din pappa tas in till Lubyanka och torteras, din pappa får sina fingrar krossade och skriker namn, vilka namn som helst, bara för att få dem att sluta. Nästa dag sitter du i Lubyanka och skriker namn på vem som helst du känner, bara för att få dem att sluta tortera dig. En vecka senare sitter du på ett tåg till gulag tillsammans med 40 andra stålverksarbetare, släktingar och grannar. Inom ett dygn har KGP plockat in resten av din familj, dina barn har omhändertagits och din familjs namn är för alltid märkt som "folkfiender" i KGBs listor. 

Om du tror jag överdriver, läs på om Sovjet, läs Solzhenitsyn, eller läs Peter Englunds essä Invid ruinen i boken "Brev från nollpunkten" (i övrigt en mycket bra bok som borde vara obligatorisk läsning i skolan). 

• SpanskaFlugan
    Anonym (ledsen) skrev 2015-01-28 17:26:03 följande:

Ja självklart, det upprepar sig redan!!!

Gaza heter platsen. Folket får inte den mat, dryck och vård som de behöver. Israel nekar dem det. De svälter långsamt till döds! Ship to Gaza har försökt att hjälpa till och försöker fortfarande emellanåt men stoppas ofta av Israel. Att inte fler reagerar över denna långsamma förintelse är för mig obegripligt. 

Det som händer i Palestina är tragiskt, men det är inte samma sak. Förintelsen var industriellt massmord, systematiskt, utvecklat av ingenjörer för maximal effekt på oönskade grupper. Det är skillnaden.

• SpanskaFlugan
    Anonym (ledsen) skrev 2015-01-28 17:38:29 följande:
    Såklart, men det är fortfarande en form av förintelse. 
    Mnja, Israel har inte som uttalat mål att utrota varenda palestinier, så som nazismen hade. Det rättfärdigare inte hur Israel behandlar oskyldiga palestinier, men man måste betänka att Israel nästan dagligen utsätts för terror av Hamas. Israel har rätt att som stat att skydda sina innevånare från terrorattacker. Och Hamas tar medvetet skydd mitt i civila palestinska områden. Om Hamas verkligen ville skydda oskyldiga palestinier skulle de inte ha sina högkvarter, vapenupplag och dylikt mitt i vanliga bostadsområden. Båda sidor gör sig skyldiga till hemskheter. Men Förintelsen under nazismen utfördes helt oprovocerat och på både den egna statens medborgare, samt medborgare i andra, ockuperade, länder, även där utan provokation. 
  • SpanskaFlugan
    Anonym (ledsen) skrev 2015-01-28 18:10:31 följande:
    Det som sker i Palestina är också grymt fel fast nu pratar jag om Gaza. Där är det mycket tuffare att leva än i Palestina.
    Gaza är en del av Palestina... 
  • SpanskaFlugan
    Anonym (M) skrev 2015-01-28 18:22:48 följande:
    Du tror inte Israelerna har som mål att få en helt judisk stat, där inga andra folkgrupper ska finnas?
    Nej. Det finns inget som tyder på att Israel vill kasta ut exempelvis alla kristna, muslimer eller hinduer. Däremot accepterar de inte terrorism, oavsett religion. Däremot är Israel en judisk stat, precis som exempelvis Italien är en katolsk stat. 
  • SpanskaFlugan
    Anonym (M) skrev 2015-01-28 19:21:05 följande:
    Italien har inte begränsade rättigheter för ickekristna, låter ickekristna rösta, spärrar inte in ickekristna i läger etc. Det är väldigt naivt att tro att Israel inte vill bli helt av med Palestinierna.
    Italien utsätts inte för systematiska terrorattacker av icke-kristna grupper. Rom utsätts inte för missilattacker med jämna mellanrum. Firenze har inget behov av en anti-missil försvar. 

Jag ser inga tecken på att Israel vill bli av med Palestina, de vill bli av med Hamas och terroristerna. 
  • SpanskaFlugan
    Anonym (ledsen) skrev 2015-01-28 19:39:29 följande:

Gaza är precis som Palestina en del av Israel men de ligger inte intill varann utan en bit ifrån. Det som sker i Palestina sker inte nödvändigtvis i Gaza och tvärtom. Det är inte samma plats.

Gaza och Västbanken tillhör det som kallas de palestinska territorierna. De är en del av Palestina, de som bor där är palestinier. 
  • SpanskaFlugan
    KillBill skrev 2015-01-28 19:25:27 följande:

Först och främst: Alla folkmord är vidriga och kommunismen är skyldig till fasansfulla brott mot mänskligheten. Med det sagt vill jag återknyta till ämnet för tråden nämligen att det är 70 år sedan Auschwitz befriades. Vad tycker ni om att Nazistiska Svenska motståndsrörelsen (SMR) under natten till tisdag försökte hindra en mängd redaktioner från att rapportera om Förintelsens minnesdag?

Hur kommer det sig att svenskar ansluter sig till nazistiska organisationer trots att nazisternas systematiska folkmord av miljontals människor är så kända?

Det där om SMR hade jag inte hört, vad har de försökt sig på? 
  • SpanskaFlugan
    Anonym (M) skrev 2015-01-28 21:16:47 följande:
    Om italienarna själva, i sitt eget land, hade blivit satta i koncentrationsläger och upplevt apartheid, så hade dom nog med säkerhet motsatt sig det. Dom starkare hade kallat det för terrorism.
    Det finns inga koncentrationsläger i Palestina eller Israel. Det var en israelisk militär, officer tror jag, som krävde det någon gång i somras, men det fick av naturliga skäl inte så mycket stöd... 

Och återigen, en stor del av restriktioner Israel har gentemot Palestina och palestinier hänger ihop med Hamas terror gentemot Israel. 

Men den här diskussionen är helt OT för tråden och bidrar inte till trådens ämne, jag lämnar det nu. 
  • SpanskaFlugan
    Forumvärd skrev 2015-01-27 10:36:35 följande:

Idag är det 70 år sedan Auschwitz befriades och över hela världen minns vi idag alla dem som mördades i koncentrationsläger, ghetton eller under slavlika förhållanden under Nazitysklands regim.
    Det kommer att genomföras minnesceremonier på flera platser i Sverige och på plats i Auschwitz.

De som överlevde fasorna har blivit gamla och trots att de berättat sin historia så finns det en risk att vi glömmer bort vad Förintelsen egentligen innebar.
    Europa är återigen oroligt med främlingsfientliga partier som har mandat i nästan varje europeiskt land, ökad rasism och utanförskap. Människors lika värde naggas i kanten.
    Har vi lärt oss av historien?

Rösta och diskutera gärna i tråden.

Här kan du läsa om Hédi Fried som överlevde Auschwitz och här finner du fakta om Förintelsen.

Jag skulle vilja veta, kära Forumvärd, om du och Familjeliv tycker den här tråden bidrog till en trevlig stämning på forumet? En givande och upplysande diskussion? Tycker du, kära Forumvärd, att du har tagit ansvar för att den här tråden inte ska spåra ut i ytterligare en aggressiv debatt muslimer och islam i Sverige? Har du haft koll på att debatten håller sig till ämnet? Att det hålls en trevlig ton? 

Personligen tycker jag att du som "Forumvärd" kanske borde ta lite extra ansvar för de trådar som läggs upp i ditt namn. Tänka några varv till innan de skapas, hålla lite extra koll kanske och moderera lite mer aktivt. Men det är ju bara jag, jag skulle ju vilja ha ett trevligt forum där vi kan ha viktiga debatter om svåra ämnen utan att det spårar ur. 

Men du, kära Forumvärd, och Familjeliv, verkar mest intresserade av att få så mycket debatt som möjligt. Mera klick, mera pengar. 

Tråkigt. Och ovärdigt. 
Svar på tråden 70 år sedan Auschwitz befriades: Finns det risk att Förintelsen upprepas?