omjaghinner skrev 2015-01-28 16:37:19 följande:
Nej du måste skämta.
Nej jag är inte kommunist och jag säger inte att brotten dessa kriminella begick var fel eller borde vara olagligt. Men din syn är ju att allt som är olagligt är per automatik fel, som jag minns i diverse andra trådar så enligt dig borde dessa kriminella blivit dödade direkt.
Du måste lära dig att tänka själv.
Jag vet inte ens var jag ska börja... De som dömdes till gulaglägrena var inte kriminella överhuvudtaget. Att du ens kallar dem det vore en förolämpning om det inte visade på vilken total brist på kunskap du uppvisar. Vet du varför folk blev skickade till gulag? Så här kunde det nämligen gå till:
Din pappa jobbar på ett stålverk. En av hans hundratals kollegor bestämmer sig för att fly till Västeuropa. Nästa dag kommer KGB till stålverket och förhör cheferna, alla anställda på avdelningen, alla som bor i närheten av kollegan, alla som äter i samma matsal, alla som jobbar samma skift, alla på stålverket som har en släkting eller en vän, bekant, granne eller dylikt som tidigare skickats till gulag eller som tidigare flytt till Västeuropa. Alla är livrädda för KGB, alla pratar. Och för att rädda sitt eget skinn börjar många nämna namn, vilka namn som helst, bara för att själva slippa undan Lubyankafängelset och en transport till gulag. Din pappas granne är så rädd att hon ljuger och säger att han sett din pappa med "subversivt material" (i Sovjet kunde det här betyda allt från planer på att mörda presidenten till en västerländskt tonårsmagasin). Din pappa tas in till Lubyanka och torteras, din pappa får sina fingrar krossade och skriker namn, vilka namn som helst, bara för att få dem att sluta. Nästa dag sitter du i Lubyanka och skriker namn på vem som helst du känner, bara för att få dem att sluta tortera dig. En vecka senare sitter du på ett tåg till gulag tillsammans med 40 andra stålverksarbetare, släktingar och grannar. Inom ett dygn har KGP plockat in resten av din familj, dina barn har omhändertagits och din familjs namn är för alltid märkt som "folkfiender" i KGBs listor.
Om du tror jag överdriver, läs på om Sovjet, läs Solzhenitsyn, eller läs Peter Englunds essä Invid ruinen i boken "Brev från nollpunkten" (i övrigt en mycket bra bok som borde vara obligatorisk läsning i skolan).