Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya

70 år sedan Auschwitz befriades: Finns det risk att Förintelsen upprepas?

Den sk "Förintelsen" var ingen fullständig förintelse då judar överlevde den. Om man istället ser det ur perspektivet massmord/folkmord så har det upprepats många gånger.

• Tom Araya
    Dorian Ertymexx skrev 2015-01-29 08:44:49 följande:
    "Det var ju en "hämnd" för att vänsterextremisterna tidigare angripit SMR:s demonstration och troligen till viss del även en hämnd för angreppet på SvP:s demonstration."

Där. Klockrent exempel.
    Vilket mycket väl kan vara ett konstaterande utan ställningstagande.
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2015-01-28 19:25:27 följande:

Hur kommer det sig att svenskar ansluter sig till nazistiska organisationer trots att nazisternas systematiska folkmord av miljontals människor är så kända?

Antagligen av samma orsaker som får folk att ansluta sig till organisationer ur andra falanger, trots de människorättsliga brott eller tveksamma ageranden de har på sitt samvete historiskt. Få är fria från synder.
  • Tom Araya

Jag har svårt att se att en så fullskalig och utstuderad förintelse med en så omfattande planering skulle ske igen, men jag utesluter inte händelser som ändå kan liknas vid förintelsen, dock med andra folkslag som drabbas.

• Tom Araya
    Abegayle70 skrev 2018-01-27 11:23:27 följande:
    Det jag kommer att tänka på är Rwanda 1994 när en miljon människor mördades på tre månader.
    Samma år försvann även mitt förtroende för FN.
    Ja, det är sådana händelser jag tänker på och de händer faktiskt då och då, även om nivån på skalan varierar.

Balkankriget innehöll också etnisk rensning, vilket även kurderna utsatts för.

Ingen har dock varit på samma nivå som nazisternas judeutrotning.
  • Tom Araya
    Abegayle70 skrev 2018-01-27 14:56:56 följande:
    året är 2018 och nazister får marchera på Sveriges gator.

Varför?
    Det har stöd i lagstiftning som ska garantera våra fri- och rättigheter. Man har samma rättigheter även om man är kommunist, trots miljontals offer.
Svar på tråden 70 år sedan Auschwitz befriades: Finns det risk att Förintelsen upprepas?