• panisette

IVF 2015 ska vi följas?

Jag och min sambo påbörjat behandling med IVF nu på Huddinge sjukhus efter att ha försökt bli med barn i snart tre år. 
    Jag ska köra korta versionen, tog första sprutan Gonal F nu ikväll och är supernervös över ALLT! :) Biverkningar och hur det ska gå!

Vore kul om det är några andra som också börjar/ska börja med IVF som vill följas åt och dela erfarenheter?

Berätta gärna när ni börjar och uppdatera om hur det går för er! Så kan vi vädra våra tankar :)

• Svar på tråden IVF 2015 ska vi följas?
  • 89Madeleine
    89Madeleine skrev 2015-02-11 21:50:35 följande:
    Förstår att det är jobbigt! Jag vet inte hur jag ska överleva väntan :P

Jag gjorde äggplock idag :D

10 ägg fick dem ut :)
    Haha tar du Lutinus? Dem ska jag börja imorgon. Då blir det bindor för hela slanten då haha
  • Elfia

Hej allesammans! 

Jag hoppas gärna in här om jag får? =)

26 årig kvinna sambo med en 32 årig man. Ska påbörja vår allra första ivf/icsi om 3 veckor (korta metoden) efter att fått väntat i landstingskön i 5 månader. Vi har försökt att få barn i två år. Äntligen är det vår tur och vi (SNART HOPPAS JAG) får ett mirakel Solig  Jag är helt ny på familjeliv (reg idag) och vill mest få följa er andra fantastiska kämpare på er resa samt dela med mig av mina känslor. Trots en fantastisk familj och stöttande vänner, de få som vet om detta, så vet ju ingen riktigt hur man känner sig förutom ni som vet vad jag går igenom. 

Hur går det för er alla??

Sänder en massa styrkekramar och all lycka till oss alla som är inne i denna karusell Hjärta
  • 89Madeleine
    Elfia skrev 2015-02-12 19:57:47 följande:

Hej allesammans! 

26 årig kvinna sambo med en 32 årig man. Ska påbörja vår allra första ivf/icsi om 3 veckor (korta metoden) efter att fått väntat i landstingskön i 5 månader. Vi har försökt att få barn i två år. Äntligen är det vår tur och vi (SNART HOPPAS JAG) får ett mirakel Solig  Jag är helt ny på familjeliv (reg idag) och vill mest få följa er andra fantastiska kämpare på er resa samt dela med mig av mina känslor. Trots en fantastisk familj och stöttande vänner, de få som vet om detta, så vet ju ingen riktigt hur man känner sig förutom ni som vet vad jag går igenom. 

Sänder en massa styrkekramar och all lycka till oss alla som är inne i denna karusell Hjärta
    Välkommen! :)

Vad roligt att ni snart får sätta igång!

Håller själv på med min första ivf tillsammans med min sambo :)

Vi gör ivf pga manlig faktor (han har för få spermier och långsamma)

Imorgon är det dags för insättning (om något ägg blivit befruktat) nervöst!

Hör av dig om det är något du undrar över :)

Och stort lycka till! Kram
  • Elfia
    89Madeleine skrev 2015-02-12 21:02:31 följande:
    Välkommen! :)

Vad roligt att ni snart får sätta igång!

Håller själv på med min första ivf tillsammans med min sambo :)

Vi gör ivf pga manlig faktor (han har för få spermier och långsamma)

Imorgon är det dags för insättning (om något ägg blivit befruktat) nervöst!

Hör av dig om det är något du undrar över :)

Och stort lycka till! Kram
    Tack snälla du, vi verkar ha lite "gemensamt" vad det gäller ivfen :) Ni gör också en icsi då?

Vad roligt med insättning imorgon men jag förstår till fullo att du är nervös. Hoppas att det går bra ???? Hur har det gått för dig med hormonsprurorna du tagit? Upplevde du det jobbigt? Var det krångligt att lära sig allt om hur man ska göra för att ta de rätt osv? Hur upplever du bemötandet på ert sjukhus/fertilitetsklinik? Får jag lov att fråga vart du/ni bor?

Jag kommer säkert att ha massvis med fler frågor och funderingar kring denna karusell, även när den väl startar igång. Så himla skönt att äntligen få prata med någon som känner som en själv och dessutom förstår.

Just nu försöker jag smått förbereda mig mentalt att en förändring snart gör entré, det är inte det enklaste hehe.

Lycka-till-kram till dig! ????
  • panisette
    89Madeleine skrev 2015-02-12 12:11:03 följande:
    Haha tar du Lutinus? Dem ska jag börja imorgon. Då blir det bindor för hela slanten då haha
    Hehe ja om det blir för dig som för mig så är det att rekommendera! :)

Åh grattis till 10 ägg! Hoppas många blev befruktade!
    Lycka till på insättningen sedan!!
  • panisette
    Elfia skrev 2015-02-12 19:57:47 följande:

Hej allesammans! 

Hej och välkommen hit!! :)

Du kommer få bra information från barnmorskor om sprutor och sånt så det ska inte vara ett problem. De visade mig hur jag skulle göra. Spruta nr 2 (orgalutran heter min) tyckte jag gjorde ont att ta, men jag köpte en bedövningssalva på apoteket sedan var det inget problem!

Jag gjorde min första återinsättning av ett befruktat ägg den 5 februari och går nu bara och väntar på att få testa...

Lycka till till er!
  • Carro_39

Hej,

Jag började på Huddinge i höstas efter 5 års försök på egen hand med en rad olika incidenter bl.a. 2 st utomkvedshavandeskap och 2 st missfall.

Jag kände mig inte så hoppfull tyvärr efter allt jag varit med om:(

Men vi blev fantastisk mottagna av härlig positiv personal och kunniga läkare,

Vi satte igång med äggplock med hormon stimulering innan, gonal f och ovitrelle.

Fick ut 8 ägg varav 3 blev befruktade.

Dem återförde ett av dem på dag 2 som tyvärr inte blev någon graviditet.

Väntade 1 månad och fick sedan en cysta på ena äggstocken, som gjorde attans ont, var inne akut men det gick sedan över av sig själv.

Läkaren beordrade vila från ivf 3 månader.

Körde igång efter 2 mån igen Jan 2015 efter diskussion med överläkare Huddinge.

Inga hormoner denna gång utan bara en ovitrelle en vecka innan insättning.

Vi hade en jätte fin blastocyst i frysen(från första äggplocket)som dem tinade upp och satte in 29 Januari.

Allt verkar har gått vägen och jag är nu i vecka 6. Jag trodde inte det skulle funka på första försöket( andra insättningen ) och håller tummarna nu att bebis stannar där den är:):)

All lycka till er andra, ge inte upp, till slut funkar det:):)

• panisette
    Carro_39 skrev 2015-02-13 09:31:37 följande:

Hej,

Jag började på Huddinge i höstas efter 5 års försök på egen hand med en rad olika incidenter bl.a. 2 st utomkvedshavandeskap och 2 st missfall.

Vi satte igång med äggplock med hormon stimulering innan, gonal f och ovitrelle.

Väntade 1 månad och fick sedan en cysta på ena äggstocken, som gjorde attans ont, var inne akut men det gick sedan över av sig själv.

Vi hade en jätte fin blastocyst i frysen(från första äggplocket)som dem tinade upp och satte in 29 Januari.

Allt verkar har gått vägen och jag är nu i vecka 6. Jag trodde inte det skulle funka på första försöket( andra insättningen ) och håller tummarna nu att bebis stannar där den är:):)

Åh vad roligt! Stort grattis till er! Kul att få höra om när det gått vägen!

Får jag fråga hur och när du fick reda på att ni fick ett ägg till frysen ? Jag fick 2 befruktade ägg varav ett jag ruvar på nu. Men jag vet inte hur det gick med det andra om, det klarade sig eller inte. Funderar på om jag ska ringa och fråga..
  • 89Madeleine
    Elfia skrev 2015-02-12 23:40:51 följande:
    Tack snälla du, vi verkar ha lite "gemensamt" vad det gäller ivfen :) Ni gör också en icsi då?

Vad roligt med insättning imorgon men jag förstår till fullo att du är nervös. Hoppas att det går bra ???? Hur har det gått för dig med hormonsprurorna du tagit? Upplevde du det jobbigt? Var det krångligt att lära sig allt om hur man ska göra för att ta de rätt osv? Hur upplever du bemötandet på ert sjukhus/fertilitetsklinik? Får jag lov att fråga vart du/ni bor?

Jag kommer säkert att ha massvis med fler frågor och funderingar kring denna karusell, även när den väl startar igång. Så himla skönt att äntligen få prata med någon som känner som en själv och dessutom förstår.

Just nu försöker jag smått förbereda mig mentalt att en förändring snart gör entré, det är inte det enklaste hehe.

Lycka-till-kram till dig! ????
    Dem har alltid sagt att det skulle bli en ICSI, men vid äggplocket sa dem att om det var tillräckligt många spermier som var bra skulle dem göra en standard ivf. Men vi får veta det idag :) Jag är sååå nervös att dem ringer idag och säger att det inte har fungerat!

Hormonsprutorna har gått jättebra! Bättre än jag trodde :) Gonal-f kändes ingenting knappt , men orgalutranen sved lite i magen efteråt, men det gick över fort. Man blir svullen och går upp lite i vikt, men det ingår :P

Jag blev superförkyld också när jag sprutade. Tror att det var en biverkning.

Det var jättelätt att ta dem :) barnmorskan visar er så bra på ert första möte och du kommer få testa ta en tom spruta då för att känna hur det känns :)

Jag går på KS/Huddinge och där tycker jag att dem har bra bemötande :)

Vart går ni?

Det är bara att fråga på :)

Jag var lika nervös och undrande för bara 3 veckor sen :)

Kram
  • 89Madeleine
    Carro_39 skrev 2015-02-13 09:31:37 följande:

Hej,

Åh vad kul! Stort grattis :)

Kram
Svar på tråden IVF 2015 ska vi följas?