• panisette

IVF 2015 ska vi följas?

Jag och min sambo påbörjat behandling med IVF nu på Huddinge sjukhus efter att ha försökt bli med barn i snart tre år. 
    Jag ska köra korta versionen, tog första sprutan Gonal F nu ikväll och är supernervös över ALLT! :) Biverkningar och hur det ska gå!

Vore kul om det är några andra som också börjar/ska börja med IVF som vill följas åt och dela erfarenheter?

Berätta gärna när ni börjar och uppdatera om hur det går för er! Så kan vi vädra våra tankar :)

• Svar på tråden IVF 2015 ska vi följas?
  • panisette
    Hej Solros!

Vi fick tid cirka 3 månader efter att remissen skickades så de verkar hålla vårdgarantin. Så ni borde också få komma snart!

Vi var och plockade ut ägg igår och det var inte alls lika farligt som jag trodde :) Har inte heller fått några direkta biverkningar av sprutorna. Dock hade jag bara 5 ägg (kanske därför jag inte blev så svullen och så?), och två har nu blivit befruktade. Imorgon ska jag dit och sätta in ett ägg så håller tummarna stenhårt för att det ska ta sig!!

Lycka till dig till och er andra, uppdatera gärna om hur det går!
  • panisette
    89Madeleine skrev 2015-02-06 18:47:07 följande:

Hej och stort lycka till!

Har du fått göra äggplock än? :)

Jag började med Gonal F 31/1 och ska på mitt andra VUL på måndag 9/2.
    Då får jag förhoppningsvis reda på när äggplocket blir! Spännande :D

Jag går också på Huddinge :)

Tack!  Ja jag gjorde äggplock i tisdags. 5 ägg varav bara 2 var mogna och blev befruktade. De satte tillbaka ett befruktat ägg (embryo?) i torsdags så nu är det bara att hålla tummarna i två veckor! Nu får jag ta såna Lutinus vagitorier och de känner man sig inte så jättefräsch av! :)

Kul med någon till som går på samma sjukhus :)
    Ja men då blir det kanske äggplock för dig nästa vecka? Jag fick göra det 4 dagar efter mitt första VUL. 

Har du känt av några biverkningar från sprutorna?
  • panisette
    89Madeleine skrev 2015-02-08 00:56:29 följande:
    Åh vad spännande! Då är du en lycklig ruvare nu :D stort lycka till :)

Jag ska på mitt andra VUL på måndag så då får jag reda på när äggplock blir. Hoppas nästa vecka :)

Jag har känt mig febrig och förkyld under hela tiden och väldigt svullen och trött. Humöret har dock inte fått någon påverkan som en del säger. Fått väldigt mycket flytningar av orgalutranen. Fick du det? :/ (ursäkta snusk infon)

Har du känt av några biverkningar?
    Ja precis, väldigt spännande (och jobbigt!!) att gå och vänta nu..

Har du fått reda på nu när det blir äggplock?
    Nej jag kände inga biverkningar av varken Gonal eller Orgalutranen. Orgalutranen var dock INTE rolig att ta, fick köpa sån bedövningssalva för att klara den för jag tyckte att det gjorde så ont..

Vagitorierna man ska ta nu efter återinsättningen ger GALNA flytningar, inte roligt alls. Tabletterna absorberas liksom inte helt utan det flyter ut igen. Usch ursäkta mig! haha
  • panisette
    89Madeleine skrev 2015-02-12 12:11:03 följande:
    Haha tar du Lutinus? Dem ska jag börja imorgon. Då blir det bindor för hela slanten då haha
    Hehe ja om det blir för dig som för mig så är det att rekommendera! :)

Åh grattis till 10 ägg! Hoppas många blev befruktade!
    Lycka till på insättningen sedan!!
  • panisette
    Elfia skrev 2015-02-12 19:57:47 följande:

Hej allesammans! 

Jag hoppas gärna in här om jag får? =)

26 årig kvinna sambo med en 32 årig man. Ska påbörja vår allra första ivf/icsi om 3 veckor (korta metoden) efter att fått väntat i landstingskön i 5 månader. Vi har försökt att få barn i två år. Äntligen är det vår tur och vi (SNART HOPPAS JAG) får ett mirakel Solig  Jag är helt ny på familjeliv (reg idag) och vill mest få följa er andra fantastiska kämpare på er resa samt dela med mig av mina känslor. Trots en fantastisk familj och stöttande vänner, de få som vet om detta, så vet ju ingen riktigt hur man känner sig förutom ni som vet vad jag går igenom. 

Hur går det för er alla??

Sänder en massa styrkekramar och all lycka till oss alla som är inne i denna karusell Hjärta
    Hej och välkommen hit!! :)

Du kommer få bra information från barnmorskor om sprutor och sånt så det ska inte vara ett problem. De visade mig hur jag skulle göra. Spruta nr 2 (orgalutran heter min) tyckte jag gjorde ont att ta, men jag köpte en bedövningssalva på apoteket sedan var det inget problem!

Jag gjorde min första återinsättning av ett befruktat ägg den 5 februari och går nu bara och väntar på att få testa...

Lycka till till er!
  • panisette
    Carro_39 skrev 2015-02-13 09:31:37 följande:

Hej,

Jag började på Huddinge i höstas efter 5 års försök på egen hand med en rad olika incidenter bl.a. 2 st utomkvedshavandeskap och 2 st missfall.

Jag kände mig inte så hoppfull tyvärr efter allt jag varit med om:(

Men vi blev fantastisk mottagna av härlig positiv personal och kunniga läkare,

Vi satte igång med äggplock med hormon stimulering innan, gonal f och ovitrelle.

Fick ut 8 ägg varav 3 blev befruktade.

Dem återförde ett av dem på dag 2 som tyvärr inte blev någon graviditet.

Väntade 1 månad och fick sedan en cysta på ena äggstocken, som gjorde attans ont, var inne akut men det gick sedan över av sig själv.

Läkaren beordrade vila från ivf 3 månader.

Körde igång efter 2 mån igen Jan 2015 efter diskussion med överläkare Huddinge.

Inga hormoner denna gång utan bara en ovitrelle en vecka innan insättning.

Vi hade en jätte fin blastocyst i frysen(från första äggplocket)som dem tinade upp och satte in 29 Januari.

Allt verkar har gått vägen och jag är nu i vecka 6. Jag trodde inte det skulle funka på första försöket( andra insättningen ) och håller tummarna nu att bebis stannar där den är:):)

All lycka till er andra, ge inte upp, till slut funkar det:):)

Åh vad roligt! Stort grattis till er! Kul att få höra om när det gått vägen!

Får jag fråga hur och när du fick reda på att ni fick ett ägg till frysen ? Jag fick 2 befruktade ägg varav ett jag ruvar på nu. Men jag vet inte hur det gick med det andra om, det klarade sig eller inte. Funderar på om jag ska ringa och fråga..
  • panisette

Oj vad mycket som hänt här sedan jag var här sist! Kul att så många delar med sig!

Jag gjorde min första insättning 2 februari, testdag 21 februari. Dock kom min mens redan den 16 så visste att det var kört. Tog ändå testet den 21 (tydligen är det viktigt att man inte testar för tidigt eftersom Ovitrellen kan ge falskt positivt). 

Inget ägg till frysen tyvärr så när nästa mens börjar kör jag igång med sprutor igen, nu lite högre dos.. Hoppas verkligen det går bättre denna gång! Det är så tråkigt att allt tar sån tid, efter negativt test kan man inte köra igen förrän mensen efter, alltså en månad senare. Men men, förhoppningsvis finns det en skatt i slutet :)

• panisette
    FriidaB skrev 2015-03-08 17:39:10 följande:
    Tack för att du delar med dig, förstår att ni haft en jobbig tid. Jag är rädd för att det är precis så det kommer att gå för oss Samtidigt som jag hoppas så innerligt. Inne på ruvardag 3.

Precis som du skriver så tar allt sån tid bara... Kram :)
    Då håller jag tummarna för dig! Är det din första gång?
    Det var det enda jag tänkte på efter att de satt tillbaka ett ägg, svårt att fokusera på något annat. Man får försöka hålla sig sysselsatt!
    Men väntan är det värsta med denna process, sprutor, äggplock osv kan vara  obehagliga men då HÄNDER det åtminstone nåt om du förstår.

Lycka till med din ruvning nu!! :)
    Kram
  • panisette

Jag har gjort mitt andra IVF- försök precis- Det första misslyckades, inga ägg till frysen. Andra vändan; ett ägg återfört, inga till frysen.. och idag var min testdag och det var POSITIVT!!! Helt obegripligt, efter tre års försök utan någon framgång alls, nu är jag gravid. Jag sprang och köpte ett clearblue digital på vägen hem och det visade gravid 2-3 veckor. Hoppas hoppas hoppas den lille vill stanna där inne..!!!

Svar på tråden IVF 2015 ska vi följas?