• 89Madeleine

IVF 2015 ska vi följas?

panisette skrev 2015-01-24 20:24:27 följande:

Jag och min sambo påbörjat behandling med IVF nu på Huddinge sjukhus efter att ha försökt bli med barn i snart tre år. 
    Jag ska köra korta versionen, tog första sprutan Gonal F nu ikväll och är supernervös över ALLT! :) Biverkningar och hur det ska gå!

Vore kul om det är några andra som också börjar/ska börja med IVF som vill följas åt och dela erfarenheter?

Berätta gärna när ni börjar och uppdatera om hur det går för er! Så kan vi vädra våra tankar :)

Hej och stort lycka till!

Har du fått göra äggplock än? :)

Jag började med Gonal F 31/1 och ska på mitt andra VUL på måndag 9/2.
    Då får jag förhoppningsvis reda på när äggplocket blir! Spännande :D

Jag går också på Huddinge :)

• 89Madeleine
    panisette skrev 2015-02-07 11:38:32 följande:
    Tack!  Ja jag gjorde äggplock i tisdags. 5 ägg varav bara 2 var mogna och blev befruktade. De satte tillbaka ett befruktat ägg (embryo?) i torsdags så nu är det bara att hålla tummarna i två veckor! Nu får jag ta såna Lutinus vagitorier och de känner man sig inte så jättefräsch av! :)

Kul med någon till som går på samma sjukhus :)
    Ja men då blir det kanske äggplock för dig nästa vecka? Jag fick göra det 4 dagar efter mitt första VUL. 

Har du känt av några biverkningar från sprutorna?
    Åh vad spännande! Då är du en lycklig ruvare nu :D stort lycka till :)

Jag ska på mitt andra VUL på måndag så då får jag reda på när äggplock blir. Hoppas nästa vecka :)

Jag har känt mig febrig och förkyld under hela tiden och väldigt svullen och trött. Humöret har dock inte fått någon påverkan som en del säger. Fått väldigt mycket flytningar av orgalutranen. Fick du det? :/ (ursäkta snusk infon)

Har du känt av några biverkningar?
  • 89Madeleine
    panisette skrev 2015-02-11 19:50:11 följande:
    Ja precis, väldigt spännande (och jobbigt!!) att gå och vänta nu..

Har du fått reda på nu när det blir äggplock?
    Nej jag kände inga biverkningar av varken Gonal eller Orgalutranen. Orgalutranen var dock INTE rolig att ta, fick köpa sån bedövningssalva för att klara den för jag tyckte att det gjorde så ont..

Vagitorierna man ska ta nu efter återinsättningen ger GALNA flytningar, inte roligt alls. Tabletterna absorberas liksom inte helt utan det flyter ut igen. Usch ursäkta mig! haha
    Förstår att det är jobbigt! Jag vet inte hur jag ska överleva väntan :P

Jag gjorde äggplock idag :D

10 ägg fick dem ut :)
  • 89Madeleine
    89Madeleine skrev 2015-02-11 21:50:35 följande:
    Förstår att det är jobbigt! Jag vet inte hur jag ska överleva väntan :P

Jag gjorde äggplock idag :D

10 ägg fick dem ut :)
    Haha tar du Lutinus? Dem ska jag börja imorgon. Då blir det bindor för hela slanten då haha
  • 89Madeleine
    Elfia skrev 2015-02-12 19:57:47 följande:

Hej allesammans! 

Jag hoppas gärna in här om jag får? =)

26 årig kvinna sambo med en 32 årig man. Ska påbörja vår allra första ivf/icsi om 3 veckor (korta metoden) efter att fått väntat i landstingskön i 5 månader. Vi har försökt att få barn i två år. Äntligen är det vår tur och vi (SNART HOPPAS JAG) får ett mirakel Solig  Jag är helt ny på familjeliv (reg idag) och vill mest få följa er andra fantastiska kämpare på er resa samt dela med mig av mina känslor. Trots en fantastisk familj och stöttande vänner, de få som vet om detta, så vet ju ingen riktigt hur man känner sig förutom ni som vet vad jag går igenom. 

Hur går det för er alla??

Sänder en massa styrkekramar och all lycka till oss alla som är inne i denna karusell Hjärta
    Välkommen! :)

Vad roligt att ni snart får sätta igång!

Håller själv på med min första ivf tillsammans med min sambo :)

Vi gör ivf pga manlig faktor (han har för få spermier och långsamma)

Imorgon är det dags för insättning (om något ägg blivit befruktat) nervöst!

Hör av dig om det är något du undrar över :)

Och stort lycka till! Kram
  • 89Madeleine
    Elfia skrev 2015-02-12 23:40:51 följande:
    Tack snälla du, vi verkar ha lite "gemensamt" vad det gäller ivfen :) Ni gör också en icsi då?

Vad roligt med insättning imorgon men jag förstår till fullo att du är nervös. Hoppas att det går bra ???? Hur har det gått för dig med hormonsprurorna du tagit? Upplevde du det jobbigt? Var det krångligt att lära sig allt om hur man ska göra för att ta de rätt osv? Hur upplever du bemötandet på ert sjukhus/fertilitetsklinik? Får jag lov att fråga vart du/ni bor?

Jag kommer säkert att ha massvis med fler frågor och funderingar kring denna karusell, även när den väl startar igång. Så himla skönt att äntligen få prata med någon som känner som en själv och dessutom förstår.

Just nu försöker jag smått förbereda mig mentalt att en förändring snart gör entré, det är inte det enklaste hehe.

Lycka-till-kram till dig! ????
    Dem har alltid sagt att det skulle bli en ICSI, men vid äggplocket sa dem att om det var tillräckligt många spermier som var bra skulle dem göra en standard ivf. Men vi får veta det idag :) Jag är sååå nervös att dem ringer idag och säger att det inte har fungerat!

Hormonsprutorna har gått jättebra! Bättre än jag trodde :) Gonal-f kändes ingenting knappt , men orgalutranen sved lite i magen efteråt, men det gick över fort. Man blir svullen och går upp lite i vikt, men det ingår :P

Jag blev superförkyld också när jag sprutade. Tror att det var en biverkning.

Det var jättelätt att ta dem :) barnmorskan visar er så bra på ert första möte och du kommer få testa ta en tom spruta då för att känna hur det känns :)

Jag går på KS/Huddinge och där tycker jag att dem har bra bemötande :)

Vart går ni?

Det är bara att fråga på :)

Jag var lika nervös och undrande för bara 3 veckor sen :)

Kram
  • 89Madeleine
    Carro_39 skrev 2015-02-13 09:31:37 följande:

Hej,

Jag började på Huddinge i höstas efter 5 års försök på egen hand med en rad olika incidenter bl.a. 2 st utomkvedshavandeskap och 2 st missfall.

Jag kände mig inte så hoppfull tyvärr efter allt jag varit med om:(

Men vi blev fantastisk mottagna av härlig positiv personal och kunniga läkare,

Vi satte igång med äggplock med hormon stimulering innan, gonal f och ovitrelle.

Fick ut 8 ägg varav 3 blev befruktade.

Dem återförde ett av dem på dag 2 som tyvärr inte blev någon graviditet.

Väntade 1 månad och fick sedan en cysta på ena äggstocken, som gjorde attans ont, var inne akut men det gick sedan över av sig själv.

Läkaren beordrade vila från ivf 3 månader.

Körde igång efter 2 mån igen Jan 2015 efter diskussion med överläkare Huddinge.

Inga hormoner denna gång utan bara en ovitrelle en vecka innan insättning.

Vi hade en jätte fin blastocyst i frysen(från första äggplocket)som dem tinade upp och satte in 29 Januari.

Allt verkar har gått vägen och jag är nu i vecka 6. Jag trodde inte det skulle funka på första försöket( andra insättningen ) och håller tummarna nu att bebis stannar där den är:):)

All lycka till er andra, ge inte upp, till slut funkar det:):)

Åh vad kul! Stort grattis :)

Kram
  • 89Madeleine
    Elfia skrev 2015-02-14 13:40:37 följande:
    Vi har redan varit på ett sådant möte med barnmorskan men det var i mitten på januari i år. Saken var den att vi ställde oss i en "akut sjuk kö"(ifall någon blir sjuk ringer de nästa på tur i kön) i höstas på Sahlgrenska reproduktionskliniken efter att remissen hade skickats dit från det privata sjukhuset där vi gjorde alla undersökningar samt fick beskedet om att vi behövde ivf.

Vi visste att vi skulle vi uppringda någon gång efter 3 månader men sedan blev det 5. Och då förstod vi att vi inte kommer att få komma på ett möte förrän i Mars i år och att det skulle säkerligen ta tid att få börja med behandlingarna dessutom. Men så ringde de ifrån Sahlgrenska och sa att vi fick komma in den förmiddagen omgående. Så vi liksom bara slängdes in helt överväldigade och nervösa. Så vi har alltså gått igenom all den informationen du nämnde. Problemet är den att jag minns inte riktigt allting hon gick igenom. Detaljerna med sprutorna och hur man tar de minns jag vagt. Som sagt vi blev överväldigade av allt den dagen. Tror du att det finns en chans att man kan få boka in ett till sådant möte och gå igenom det igen nu när man är mer förberedd? Så att man inte gör fel eller missar något menar jag. Sa till fästmannen att han får filma nästa gång så att vi vet precis haha.

Hur mår du idag?

Kram
    Aha okej :)

Det kanske man får göra! Annars så får man ringa dem och fråga allt man undrar över :)

Dem ringer upp en :)

Jag har ringt ibland när jag varit osäker :)

Haha ja filma kan man ju XD

Jag mår precis som vanligt :) Bara vaginaltabletten Lutinus som är jobbig! Den rinner ut haha

Kul att vi skriver till varandra i två olika trådar :P hehe

Kram
  • 89Madeleine
    Elfia skrev 2015-02-18 01:18:55 följande:
    Haha, javisst är det kul :)) Tycker om att skriva till dig då det känns som att vi har en del gemensamt vad det gäller ivf och dessutom har du börjat med behandlingarna och det är alltid skönt att få svar från någon som redan är där eller varit där och vet. Men vi kan hålla oss till den andra tråden ;)

Föresten får du gärna berätta lite mer om den där vaginaltabletten du nämner. Vad är det? Måste man ta den? Och varför? Du kan berätta om den i andra tråden om du vill det hehe.

Kram
    Hehe den där vaginaltabletten Lutinus tar man som jag har förstått det för att typ återställa balansen i underlivet och att lättare behålla en eventuell graviditet...
    Man tar 3 om dagen och dem rinner som sjutton. Ibland känns det som om man kissar på sig haha

Kram
  • 89Madeleine
    Elfia skrev 2015-02-19 15:23:24 följande:
    Men ååh 3 om dagen dessutom. Måste man ta de samma tid varje i dag? Måste man ta de från start eller? för det har jag inte fått någon information om.. låter inte mysigt i alla fall haha. Nåväl, vad gör man inte för att få det man mest längtar efter!?! 

Kram
    Ja, dem är inte roliga! :P
    Ja, man tar en direkt efter insättning och sen var 8:e timme ca :)
    Nej, precis. Lutinus är ju inte värre än något annat man går igenom under den här ivf-karusellen...

Kram
Svar på tråden IVF 2015 ska vi följas?