• Anonym (arg)

Det är så jävla orättvist för mig som pappa!!

För att göra en lång historia kort så fick jag och mitt X en dotter tillsammans för 6 månader sedan. Vi hade varit ihop under många år. Men för en månad sedan for hon iväg på en tjejkväll vilket resulterade till att hon hade sex med en gemensam vän åt oss. Hon erkände och jag lämnade henne direkt och sedan dess har allt varit ett helvete.

För det första är jag sjukt sviken och ledsen på grund av det som hänt men det värsta är att jag får inte träffa min dotter som jag vill. Från att ha varit pappaledig några veckor till att träffa henne några timmar i veckan. Jag erbjöd mig att ha henne från onsdag-lördag varenda vecka men hon vägrade. Hon ville jag skulle träffa henne nån gång bara, och vet du vad? Familjerätten tycker att hon har rätt!!!

Så nu har dom kommit fram till att på måndag och onsdag ska jag träffa henne två timmar per gång hos henne. Hur fan kan det ha blivit så här fel? Jag har ingen på min sida som stödjer det jag tycker. Hur fan kan hon få ha såna fördelar? Sverige ska vara jämställt, jo jävlar. Pga hennes otrohet har jag förlorat så mycket!!

• Svar på tråden Det är så jävla orättvist för mig som pappa!!
  • Drottningen70
    Anonym (-) skrev 2015-01-24 17:49:20 följande:

Hur tänker du kring familjer där man delar på föräldraledigheten, tex att mamman jobbar 2-3 dagar per veckan, och pappan gör detsamma? Ständigt byte av primära anknytningpersonen... jag tror att dessa barn mår alldeles utmärkt ändå.

Och ja, du har nästan hamnat på en nivå där du insinuerar att toa-besök är skadliga. Kanske man istället skall fråga dig om det är ok att tex den som är föräldraledig på vardagarna åker iväg under flera timmar på helgen och lämnar barnet hos den andra föräldern?

Som tur är känns dina åsikter generellt så extrema att jag antar att TS mfl klarar att ignorera dina inlägg.

Varför har folk i tråden så stora svårigheter att skilja på timmar och dygn, undrar jag...

Men för att svara på din infantila fråga. Ja det vore ett stort problem om föräldrarna jobbade tre dygn i sträck borta, växelvist. Det vore skadligt för barnet.

Ska vi uppfinna fler otroliga scenarion för att försöka vunna diskussionen eller ska vi vara vuxna?
  • Drottningen70

... Och en gång för alla nu. Socialtjänsten och familjerätten fattar inga som helst juridiska beslut mot någon förälders vilja. Detta har TS missförstått.

• Anonym (arg)
    Kim Possible skrev 2015-01-24 16:15:03 följande:

Vilken gräslig tråd. Förlåt Ts, inte ditt fel, men jag mår illa när jag hör hur ditt ex beter sig och även när jag läser vissa inlägg i tråden. Det är så otroligt tragiskt att vi inte har kommit längre, att pappan fortfarande år 2015 ses som någon helt ovidkommande person trots att han haft barnet hälften av tiden och är en primär anknytningsperson till barnet. 

Förbannade livmodersfascister! Jag skäms över att dela epitetet "kvinna" med de som håller på med sånt här och även med de som påstår sig prata för "barnets bästa" men egentligen bara är anti att pappor tar hand om barn. 

För att vara lite konkret, Ts du har fått bra råd i tråden och jag läste att du ska kontakta en advokat på måndag. Do so! Det kommer förmodligen att krävas en hel del arbete, men ge inte upp. Försök att bita ihop om ilskan och sorgen över ditt ex svek, visa att du är den större människan i det här. Gör upp ett antal olika scenarion om hur ni skulle kunna lösa omsorgen om barnet, allt från din ursprungliga tanke om att ni har 3-4 dagar i taget till att du tar barnet på dagen och mamman på natten och så nåt där emellan. Framhäv till mamman att barnet tar skada av att få träffa dig så sällan och lite som nu, men försök göra det så lugnt och fint du kan. Du får djupandas och gå i väg och skrika efteråt. 

Jag lider med dig och hoppas att situationen löser sig för dig och din dotter asap. 

Tack för ditt inlägg. Du var en klok människa.
  • Penida
    Anonym (-) skrev 2015-01-24 17:49:20 följande:
    Hur tänker du kring familjer där man delar på föräldraledigheten, tex att mamman jobbar 2-3 dagar per veckan, och pappan gör detsamma? Ständigt byte av primära anknytningpersonen... jag tror att dessa barn mår alldeles utmärkt ändå.
    Och ja, du har nästan hamnat på en nivå där du insinuerar att toa-besök är skadliga. Kanske man istället skall fråga dig om det är ok att tex den som är föräldraledig på vardagarna åker iväg under flera timmar på helgen och lämnar barnet hos den andra föräldern?
    Som tur är känns dina åsikter generellt så extrema att jag antar att TS mfl klarar att ignorera dina inlägg.
    Du menar att båda föräldrarna tillbringar hela denna tid borta från barnet när de arbetar eller ser de faktiskt barnet några dagar per dag trots att de arbetar? Viss skillnad där. Det bästa för barnet i TS situation vore att föräldrarna träffade barnet varje dag, som det är nu är helt galet. Att byta hem och flytta barnet fram och tillbaka i denna ålder varje vecka är inte heller att föredra även om jag har förstått att vissa jämför det med att ha barnvakt någon gång ibland lämna barnet tidigt på förskola vilket är långt ifrån samma sak.

Avskyr CIO-metoder
  • Penida
    Penida skrev 2015-01-24 18:04:27 följande:
    Du menar att båda föräldrarna tillbringar hela denna tid borta från barnet när de arbetar eller ser de faktiskt barnet några timmar per dag trots att de arbetar? Viss skillnad där. Det bästa för barnet i TS situation vore att föräldrarna träffade barnet varje dag, som det är nu är helt galet. Att byta hem och flytta barnet fram och tillbaka i denna ålder varje vecka är inte heller att föredra även om jag har förstått att vissa jämför det med att ha barnvakt någon gång ibland och lämna barnet tidigt på förskola vilket är långt ifrån samma sak.
    Rättar mig själv.
    Avskyr CIO-metoder
  • Anonym (arg)
    Drottningen70 skrev 2015-01-24 17:57:42 följande:

... Och en gång för alla nu. Socialtjänsten och familjerätten fattar inga som helst juridiska beslut mot någon förälders vilja. Detta har TS missförstått.

Det börjar vara tröttsamt att läsa dina inlägg nu. Du verkar ha hakat upp dig och alla som säger emot dig är hönshjärnor eller vad det nu är för ord du kastar ur dig.

Jag tror det är många barn som genomgår separationer som får en trygg uppväxt utan att få något missbruk senare i livet.

Du kan stoppa upp dina forskningsrapporter där solen aldrig skiner. Du kanske lever hela ditt liv efter vad forskningen visar? Vågar du äta chips eller du kanske får cancer? Får du då cancer så blir du nog deprimerad och börjar knarka. Det måste nog vara så.

Vet du vad forskningen visar om ett barn plötsligt mister en av sina anknytningspersoner? Nä det verkar du inte göra.
  • Penida

Varför resulterade detta i att mamman har barnet boende hos sig, TS och inte du?

Avskyr CIO-metoder
  • Anonym (arg)
    Penida skrev 2015-01-24 18:19:51 följande:

Varför resulterade detta i att mamman har barnet boende hos sig, TS och inte du?

Avskyr CIO-metoder
    Det har jag inget bra svar på. Efter allt uppdagades så började vi bråka och jag lämnade huset. Sedan tog jag kontakt två dagar senare angående dottern, boende och lite andra saker och då var jag inte välkommen att träffa henne. Därefter startade detta helvete. Vi har en gemensamt boende men hon verkar ägna mesta delen av tiden hos sin mamma.
  • Kim Possible
    Drottningen70 skrev 2015-01-24 17:55:44 följande:
    Varför har folk i tråden så stora svårigheter att skilja på timmar och dygn, undrar jag...

Men för att svara på din infantila fråga. Ja det vore ett stort problem om föräldrarna jobbade tre dygn i sträck borta, växelvist. Det vore skadligt för barnet.

Ska vi uppfinna fler otroliga scenarion för att försöka vunna diskussionen eller ska vi vara vuxna?
    Ett tips; om du vill framstå som vuxen kan det vara en bra idé att inte bete sig som en spottkobra. 

Ingen, varken Ts eller någon annan, har förespråkat någon slags varannan veckas boende, utan de flesta har påtalat att det inte är bra med långa separationer. Att Ts vill ha sitt barn mer än fyra h/vecka och att han även vill att barnet får sova med honom då och då ser jag inte som konstigt alls. Som någon annan påpekade, det hade varit mer oroande om han _inte_ hade velat det. 

Det mest ultimata hade naturligtvis varit att Ts och exet kunde samsas om boendet och själva bo växelvis samt se till så att barnet fick träffa båda föräldrarna en stund varje dag. Det verkar dock inte möjligt efter vad Ts beskrivit om hur exet funkar. Och det säger väl sig självt, en mamma som kan göra något sånt här mot barnet och barnets pappa lär inte vara samarbetsvillig även om hon får höra att barnet far illa av hennes agerande. Hon vill bara få rätt. 

Nu vet jag ju från andra trådar att du inte tycker att pappor kan/ska ta hand om små barn så det färgar naturligtvis dina svar, men jag tycker det är rätt magstarkt att hoppa på en människa som mår uppenbart dåligt och som saknar sitt barn och kalla honom för idiot, ärthjärna och gud vet allt. 

Långt ifrån alla pappor är oempatiska och klumpiga puckon. Det finns normala pappor, som Ts och många många andra, och de är fullt kapabla att ta hand om sina egna barn och det är inte skadligt för barnen på något sätt. Att du sen inte gillar det spelar ingen roll. Dina åsikter är ingen universell sanning.

Hade du verkligen brytt dig om barnet, hade du upplyst Ts (som flera andra gjort) på ett lugnt sätt om hur man brukar tänka om små barn, och kommit med förslag på hur han ska tänka och hur de skulle kunna göra. Inte börjat skrika redan i inlägg ett om hur dum i huvudet han är och att han inte borde få ha barn. Men som sagt, du färgas så klart av dina egna erfarenheter och åsikter. Jag hoppas Ts tar dina inlägg med en rejäl nypa salt. 
  • Kim Possible
    Anonym (arg) skrev 2015-01-24 18:01:21 följande:
    Tack för ditt inlägg. Du var en klok människa.
    Tack! Glad
Svar på tråden Det är så jävla orättvist för mig som pappa!!