• Anonym (Onormal?)

Släpper ni iväg era tonåringar på nyårsfest?

Min dotter är 16 år. På nyår har hon "bestämt" att hon ska åka ca 3 mil bort på en fest dit det kommer ca 40 pers. Jag känner ingen av dem och har inte mer än just träffat den kompis hon tänker åka dit med. Den kompisen är 18 år och det jag fått höra om henne innan - via både min dotter, och andra - är enbart negativa saker gällande droger, allmänt dåligt omdöme etc.
    Festen hålls av en kille som min dotter träffat ett par gånger men pratat "jättemycket" med. Han är 20 år. Alla som behöver har sängplats i huset där festen hålls. Naturligtvis ska hon då sova där.
    Två av hennes klasskompisar ska också dit. De har jag aldrig träffat heller.

Spontant känner jag bara STOPP!

Men - så ber jag dottern ta fram telefonnummer till klasskompisarnas föräldrar då jag vill ventilera detta med dem. Vad har deras döttrar berättat om festen t ex?
    Kan vi komma överens om att nån av oss åker o hämtar etc?

Dottern blir skitförbannad. Hon ringer sin ena kompis o säger att jag vill prata med hennes föräldrar. Det vill inte kompisen då festen isåfall skulle verka misstänkt.

Alltså är jag helt ute o cyklar?! Vad gör era tonåringar på nyår?! Är jag helt jävla orimlig när jag tycker att hela grejen är vansklig?! 

Fan vad irriterad jag är nu!!

• Svar på tråden Släpper ni iväg era tonåringar på nyårsfest?
  • Anonym (Poppa)
    Anonym (Onormal?) skrev 2014-12-28 00:22:36 följande:

Tack för svaren!

Jag avstår själv att dricka alkohol och erbjuder mig att hämta klockan ett. Passar inte det så blir det ingen fest. Förväntar mig ingen som helst tacksamhet dock!

Din dotter har en bra och klok mamma. Tur för henne!
  • Anonym (grabben)

Nu är jag ingen fötälder eller så men jag är 19 nu och jag var på min första nyårsfest när jag var 16. Min mamma var hellugn med det. Hon kände inga utav dom jag var med men hon kanske kände en trygghet i att majoriteten var 25+.

Jag vet inte riktigt, jag har fått fara på fester som jag velat osv men alla familjer är ju olika.

• Anonym (nina)
    Anonym (grabben) skrev 2014-12-28 01:20:52 följande:

Nu är jag ingen fötälder eller så men jag är 19 nu och jag var på min första nyårsfest när jag var 16. Min mamma var hellugn med det. Hon kände inga utav dom jag var med men hon kanske kände en trygghet i att majoriteten var 25+.

Jag vet inte riktigt, jag har fått fara på fester som jag velat osv men alla familjer är ju olika.

Oj, jag skulle absolut inte känna någon trygghet i att släppa iväg några små tonåringar på en fest där folket var 25+ men välkomnade 16-åringar... om det inte var en fest med frireligiösa, eller en familjesammankomst.
  • Anonym (grabben)
    Anonym (nina) skrev 2014-12-28 01:38:29 följande:
    Oj, jag skulle absolut inte känna någon trygghet i att släppa iväg några små tonåringar på en fest där folket var 25+ men välkomnade 16-åringar... om det inte var en fest med frireligiösa, eller en familjesammankomst.
    Okej, men det kan ju vara så att jag känner vettigt folk också där åldern inte spelar någon roll så länge man är vettig själv. Och det var inget dåligt folk om vi säger så.
  • Anonym (n)

Min lillasyster ska iväg på nyårsfest och hon är 14 (fyller snart 15), men den är verkligen inte 3 mil bort. Tycker det är stor skillnad på att ha nära till föräldrar och stan och att vara så långt bort. Hade jag haft barn hade jag inte tyckt att det var okej, inte när det dessutom är såpass nytt folk.

• TroligenCoolEn

Fest varje helg och det är inte så stor skillnad som nyår. Om det är droger så måste du låta din dotter välja själv tycker jag! Jag har blivigt frågad många gånger men jag har tackat nej varje gång och din dotter kommer nog också göra det om hon har lite vett i huvudet! Jag själv brukar berätta allt för mina föreldrar och dom accepterar att jag går på fest osv osv... Bara jag inte dricker och att dom har adressen ditt och att jag ska skicka ett sms om jag är kvar för natten elr om jag ska nån annanstans osv osv.. Är själv bara 14 år så! Men lycka till iallafall!

-
  • MEE83

När jag var 16 så kom jag hem vid 6-7 tiden på nyårsnatten. Jag kommer ihåg tiden ganska så exakt eftersom det var Millennium året 99/00.. 

Promenerade hem från den sista festen(vi var runt på ett par stycken under kvällen och natten) jag besökta med mina 3 bästa vänner,  vi hade en fantastiskt rolig natt tillsammans som vi fortfarande faktiskt tar upp ibland när vi ses. Visste det blev lite alkohol och lite hångel men inte mer än så, hungrig som sjutton var jag när jag kom kommer jag ihåg, ställde mig och lagade till en engelsk frukost. Sedan somnade jag som en stock. 

Så... jag antar att min fråga är... litar du inte på ditt eget barn lilla mamma? :)
    Hon är 16, inte 6.

Nu har min morsa alltid haft en ganska så fri uppfostran dock, lite upplevelsebaserat lärande typ, men så var det för alla kids i mitt bostadsområde(centrala GBG). Jag och mina bästa vänner var inte unika.

Men gör det du känner är rätt för din dotter. Jag hade aldrig stoppat min(nu är hon dock bara 4 månader haha), då jag hade litat på att hon inte misskötte sig för mycket.

• Anonym (beppe)
    Anonym (Onormal?) skrev 2014-12-28 00:05:43 följande:

Min dotter är 16 år. På nyår har hon "bestämt" att hon ska åka ca 3 mil bort på en fest dit det kommer ca 40 pers. Jag känner ingen av dem och har inte mer än just träffat den kompis hon tänker åka dit med. Den kompisen är 18 år och det jag fått höra om henne innan - via både min dotter, och andra - är enbart negativa saker gällande droger, allmänt dåligt omdöme etc.
    Festen hålls av en kille som min dotter träffat ett par gånger men pratat "jättemycket" med. Han är 20 år. Alla som behöver har sängplats i huset där festen hålls. Naturligtvis ska hon då sova där.
    Två av hennes klasskompisar ska också dit. De har jag aldrig träffat heller.

Spontant känner jag bara STOPP!

Men - så ber jag dottern ta fram telefonnummer till klasskompisarnas föräldrar då jag vill ventilera detta med dem. Vad har deras döttrar berättat om festen t ex?
    Kan vi komma överens om att nån av oss åker o hämtar etc?

Dottern blir skitförbannad. Hon ringer sin ena kompis o säger att jag vill prata med hennes föräldrar. Det vill inte kompisen då festen isåfall skulle verka misstänkt.

Alltså är jag helt ute o cyklar?! Vad gör era tonåringar på nyår?! Är jag helt jävla orimlig när jag tycker att hela grejen är vansklig?! 

Fan vad irriterad jag är nu!!

Hon har bestämt.Förvånad
    Sen när bestämmer hon. När hon är 18 kan hon bestämma.
    Dessutom får hon inte dricka alkohol för än 18

Händer det något så är det ditt ansvar som vårdnadshavare. Då kan du inte skylla på att hon är 16.

Vad är det värsta som kan hända om hon blir skitförbannad?
    lägg konflikträdslan åt sidan!

Jag hade kanske kompromissat.
    Fine gå du på festen och jag hämtar dig kl2.. Helt OK att hämta upp runt hörnan eller nåt. Så det inte blir pinsamt.

O vad ska en frisk 20åring med en 16ring till?

Samt sluta prata om droger som någon normalitet... DET ÄR INTE OK MED DROGER.

Samt ta kommandot över era barn.
  • Anonym (D)

Aldrig! Har själv en 16 åring.

• Anonym (då var då)
    MEE83 skrev 2014-12-28 04:26:09 följande:

När jag var 16 så kom jag hem vid 6-7 tiden på nyårsnatten. Jag kommer ihåg tiden ganska så exakt eftersom det var Millennium året 99/00.. 

Promenerade hem från den sista festen(vi var runt på ett par stycken under kvällen och natten) jag besökta med mina 3 bästa vänner,  vi hade en fantastiskt rolig natt tillsammans som vi fortfarande faktiskt tar upp ibland när vi ses. Visste det blev lite alkohol och lite hångel men inte mer än så, hungrig som sjutton var jag när jag kom kommer jag ihåg, ställde mig och lagade till en engelsk frukost. Sedan somnade jag som en stock. 

Så... jag antar att min fråga är... litar du inte på ditt eget barn lilla mamma? :)
    Hon är 16, inte 6.

Nu har min morsa alltid haft en ganska så fri uppfostran dock, lite upplevelsebaserat lärande typ, men så var det för alla kids i mitt bostadsområde(centrala GBG). Jag och mina bästa vänner var inte unika.

Men gör det du känner är rätt för din dotter. Jag hade aldrig stoppat min(nu är hon dock bara 4 månader haha), då jag hade litat på att hon inte misskötte sig för mycket.

Alla ungdomar är inte stöpta i samma form. Det kan skilja mycket i mognad.

Det är heller kanske inte så lätt att säga stopp för saker när man är 16 år. Grupptrycket kan vara stort och det är lätt att man faller, trots att man är en förövrigt "präktig" ungdom.

Det handlar inte bara om att hon inte skulle lita på sin dotter, utan att hon kanske inte litar på hennes umgänge
Svar på tråden Släpper ni iväg era tonåringar på nyårsfest?