• Anonym (Onormal?)

Släpper ni iväg era tonåringar på nyårsfest?

Min dotter är 16 år. På nyår har hon "bestämt" att hon ska åka ca 3 mil bort på en fest dit det kommer ca 40 pers. Jag känner ingen av dem och har inte mer än just träffat den kompis hon tänker åka dit med. Den kompisen är 18 år och det jag fått höra om henne innan - via både min dotter, och andra - är enbart negativa saker gällande droger, allmänt dåligt omdöme etc.
    Festen hålls av en kille som min dotter träffat ett par gånger men pratat "jättemycket" med. Han är 20 år. Alla som behöver har sängplats i huset där festen hålls. Naturligtvis ska hon då sova där.
    Två av hennes klasskompisar ska också dit. De har jag aldrig träffat heller.

Spontant känner jag bara STOPP!

Men - så ber jag dottern ta fram telefonnummer till klasskompisarnas föräldrar då jag vill ventilera detta med dem. Vad har deras döttrar berättat om festen t ex?
    Kan vi komma överens om att nån av oss åker o hämtar etc?

Dottern blir skitförbannad. Hon ringer sin ena kompis o säger att jag vill prata med hennes föräldrar. Det vill inte kompisen då festen isåfall skulle verka misstänkt.

Alltså är jag helt ute o cyklar?! Vad gör era tonåringar på nyår?! Är jag helt jävla orimlig när jag tycker att hela grejen är vansklig?! 

Fan vad irriterad jag är nu!!

• Svar på tråden Släpper ni iväg era tonåringar på nyårsfest?
  • Lilje

Min 16-åriga dotter kommer också gå på nyårsfest. Det är vänner från skolan, så 16-19 år, och vi kommer vara hos svärfamiljen 20 min gång ifrån. Jag är rätt lugn där, hon har varit ute med dom innan och alltid ringt när vi avtalat, och kommit hem nykter och i tid. Jag litar på att hon gör samma nu, och gör hon det inte får vi lösa det då.

• Anonym (då var då)

minns när jag var bjuden på fest uppe i en förort i Stockholm när jag var ung tonåring. 

Det var bara äldre grabbar, som inte var svensktalande (tänker främst kommunikation än annat, ifall ni undrar) , och så jag och två tjejer, som bodde fyra mil bort.

Visste att jag inte fick gå, så jag drog en vals, men de kom på mig, blev förbannade och jag fick vara hemma. 

Idag är jag glad för det. Jag var väldigt naiv och omogen.. 

Jag trodde gott om allt, och har pga det varit nära ofrivilligt sex med en då 45åring. 

Jag trodde jag var elak när jag sa nej, och tyckte synd om dem.. 

Nu säger jag inte att din dotter är lika omogen och naiv som jag var.
    Men man tänker ofta inte vuxet och rationellt i den åldern. 
    Minsta oro, säg nej! 

• sextiotalist

Tonåringen, som snart är 18, ska iväg till nyåret.
    Sedan kan man inte svara generellt, är det ett gäng som känner varandra sedan tidigare, man vet att det finns en viss föräldrakoll så är det en sak. Men är det ett gäng där man inte vet hur det fungerar, så känns det fel
    Mina tentaklar hade skrikit varning när man inte ville blanda in föräldrarna

• fluu

Beror på ungen och festen. Mina föräldrar hade släppt iväg mig även till fester där alkohol serverades. Eftersom att de visste att jag aldrig skulle röra en droppe och att jag skulle avlägsna mig om det blev minsta rörigt. Och så var jag jäkligt bra på att ta vara på mig själv.
    Jag och mina nyktra vänner hade ofta fester tillsammans under hela tonåren som ingen förälder tvekade att släppa iväg oss på. Även fast vi ofta fanns flera mil utanför stan och helt ensamma. Inget skit pågick för det.

Hade jag däremot inte gått att lita på eller umgåtts med tvivelaktigt sällskap så hade jag fått titta i stjärnorna efter fester fram till arton.

I ditt läge ts så hade jag sagt no way in hell och så hade ungen fått sura bäst hon ville.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (P)

Är du osäker ska du inte släppa iväg henne. Din osäkerhet visar ju att du inte litar på henne.

Jag var på nyårsfest långt iväg när jag var 15-16. Inga problem. Men mamma litade på mig.

I detta fallet har nog din 16-åring bestämt att hon ska ha stock med 20-årsringar.

• fluu

En fördel med att vara ung förälder är ju att jag verkligen, verkligen minns barndomen och tonåren. De flesta sextonåringar var ju totalt dumma i huvudet(för att de var 16). Jag hade tagit med det i beräkningen även om jag själv på just detta plan uppförde mig exemplariskt.

• En blå giraff

Jag skulle ha sagt OK till festen om jag fick hämta 16-åringen på natten. Absolut inte låtit henne sova över där. Att hämta henne gör ju att det blir svårare att dricka stora mängder alkohol och ta annat. Jag vet själv hur jag tänkte när jag var 16. Allt gick ut på att bli så full som möjligt. Så jag tror din magkänsla om stopp är helt rätt TS. Låter hon dig inte hämta henne så förbjud henne att åka.

• molly1989

Jag tycker ni är väldigt överbeskyddande hela bunten. Nej man får inte dricka när man är 16, men majoriteten dricker ju innan de är 18. Jag och mina gymnasievänner var karatefulla nyår när vi var 16. Min mamma skickade nåt sms typ, hon visste att jag skulle sova över där. Har oklara minnen men har för mig att jag nyktrade till runt tvåtiden och tog tunnelbanan hem och att jag och mamma kollade på film. Det är klart att jag drack alldeles för mycket men det är väl så man lär sig? Jag och mina vänner har alla högskoleutbildningar och jobb idag och dricker sparsamt.

• Drottningen70
    Anonym (grabben) skrev 2014-12-28 01:20:52 följande:

Nu är jag ingen fötälder eller så men jag är 19 nu och jag var på min första nyårsfest när jag var 16. Min mamma var hellugn med det. Hon kände inga utav dom jag var med men hon kanske kände en trygghet i att majoriteten var 25+.

Jag vet inte riktigt, jag har fått fara på fester som jag velat osv men alla familjer är ju olika.

Misstänker att du kommer att se på din mammas inställning lite annorlunda om typ 15 år eller så när du själv har barn ....
  • fluu
    molly1989 skrev 2014-12-28 11:00:50 följande:
    Jag tycker ni är väldigt överbeskyddande hela bunten. Nej man får inte dricka när man är 16, men majoriteten dricker ju innan de är 18. Jag och mina gymnasievänner var karatefulla nyår när vi var 16. Min mamma skickade nåt sms typ, hon visste att jag skulle sova över där. Har oklara minnen men har för mig att jag nyktrade till runt tvåtiden och tog tunnelbanan hem och att jag och mamma kollade på film. Det är klart att jag drack alldeles för mycket men det är väl så man lär sig? Jag och mina vänner har alla högskoleutbildningar och jobb idag och dricker sparsamt.
    Och för att majoriteten ändå hittar på skit så är det strunt samma om man jobbar på att den man kan påverka inte gör det?
Svar på tråden Släpper ni iväg era tonåringar på nyårsfest?