• Anonym (Onormal?)

Släpper ni iväg era tonåringar på nyårsfest?

Min dotter är 16 år. På nyår har hon "bestämt" att hon ska åka ca 3 mil bort på en fest dit det kommer ca 40 pers. Jag känner ingen av dem och har inte mer än just träffat den kompis hon tänker åka dit med. Den kompisen är 18 år och det jag fått höra om henne innan - via både min dotter, och andra - är enbart negativa saker gällande droger, allmänt dåligt omdöme etc.
    Festen hålls av en kille som min dotter träffat ett par gånger men pratat "jättemycket" med. Han är 20 år. Alla som behöver har sängplats i huset där festen hålls. Naturligtvis ska hon då sova där.
    Två av hennes klasskompisar ska också dit. De har jag aldrig träffat heller.

Spontant känner jag bara STOPP!

Men - så ber jag dottern ta fram telefonnummer till klasskompisarnas föräldrar då jag vill ventilera detta med dem. Vad har deras döttrar berättat om festen t ex?
    Kan vi komma överens om att nån av oss åker o hämtar etc?

Dottern blir skitförbannad. Hon ringer sin ena kompis o säger att jag vill prata med hennes föräldrar. Det vill inte kompisen då festen isåfall skulle verka misstänkt.

Alltså är jag helt ute o cyklar?! Vad gör era tonåringar på nyår?! Är jag helt jävla orimlig när jag tycker att hela grejen är vansklig?! 

Fan vad irriterad jag är nu!!

• Svar på tråden Släpper ni iväg era tonåringar på nyårsfest?
  • Anonym (17)

Oj, jäklar vad jag har svarat! Det var inte med mening!
    Så går det när nätverket är som det är.. -_-

• MEE83
    Nenne666 skrev 2014-12-29 22:59:39 följande:
    Ehh ja. Men det händer saker , även för den bästa. Så vad försöker du säga?
    Att 16-åringar kan klara av ganska mycket på egen hand utan att mamma och pappa håller dom i handen jämt och ständigt OCH att man inte kan gå runt och skita sig i brallan över minst lilla grej.

Risker tar vi varje dag. Så då får man göra en avvägning, sedan så kan vissa 16-åringar ha större förutsättningar att klara sig bättre på egen hand, andra kanske är i behov av att mamma och pappa håller dom i handen.
  • Anonym (el)

LÅS IN UNGJÄVELN! Är det droger inblandat och hon inte kan ta sig hem enkelt själv, alkohol, raketer, äldre VUXNA MÄN? LÅS IN HENNE. Våldtäktsrisk så det skriker om det. Hon kommer tacka dig senare i livet, alla hamnar i rebelfasen det kommer gå över.

• Nenne666
    MEE83 skrev 2014-12-29 23:27:15 följande:
    Att 16-åringar kan klara av ganska mycket på egen hand utan att mamma och pappa håller dom i handen jämt och ständigt OCH att man inte kan gå runt och skita sig i brallan över minst lilla grej.

Risker tar vi varje dag. Så då får man göra en avvägning, sedan så kan vissa 16-åringar ha större förutsättningar att klara sig bättre på egen hand, andra kanske är i behov av att mamma och pappa håller dom i handen.
    Det handlar inte ett skit om det. Det handlar om att vuxna öht ska vara mer uppmärksamma på sina ungdomar just för att det händer förbannat mycket. Hur mogen du än är som 16 så kan du fortfarande bli mördad ....50 åringar blir mördade och råkat illa ut. Vilken värld lever du i?
  • MEE83
    Nenne666 skrev 2014-12-29 23:57:08 följande:
    Det handlar inte ett skit om det. Det handlar om att vuxna öht ska vara mer uppmärksamma på sina ungdomar just för att det händer förbannat mycket. Hur mogen du än är som 16 så kan du fortfarande bli mördad ....50 åringar blir mördade och råkat illa ut. Vilken värld lever du i?
    Hur många dråp och mord har vi per år? ca 90 i snitt har jag för mig. Varav många är relaterade till organiserad brottslighet och relationskonflikter. Som vanlig mallanmjölks svensson kan du alltså andas ut. Så ja, jag lever i en värld där risken att bli mördad är näst intill minimal. Vilken värld lever du i?
  • Nenne666
    MEE83 skrev 2014-12-30 00:04:45 följande:
    Hur många dråp och mord har vi per år? ca 90 i snitt har jag för mig. Varav många är relaterade till organiserad brottslighet och relationskonflikter. Som vanlig mallanmjölks svensson kan du alltså andas ut. Så ja, jag lever i en värld där risken att bli mördad är näst intill minimal. Vilken värld lever du i?
    Fortsätt du i din lilla värld där inget händer . Jag skiter fullständigt i det. Hej då!
  • MEE83
    Nenne666 skrev 2014-12-30 00:16:53 följande:
    Fortsätt du i din lilla värld där inget händer . Jag skiter fullständigt i det. Hej då!
    Tack.

Fortsätt du i din lilla värld där du oroar dig mer över mord och dråp än till exempel bilolyckor som tar betydligt fler liv varje år. Logik och riskanalys i världsklass.

• Nenne666
    MEE83 skrev 2014-12-30 00:21:33 följande:
    Tack.

Fortsätt du i din lilla värld där du oroar dig mer över mord och dråp än till exempel bilolyckor som tar betydligt fler liv varje år. Logik och riskanalys i världsklass.

Mord är väl inte det enda man kan råka ut för? Eller klarar du inte att läsa ett exempel och se helheten? Men du... Luta dig tillbaka på dina rosa fluffiga moln. Orkar inte med sånt här naivt folk .....ni är ett omöjligt projekt som först måste råka ut för saker innan ni fattar. Lycka till i livet. Nu ska jag lägga mig. Godnatt!!!!!
  • MEE83
    Nenne666 skrev 2014-12-30 00:42:05 följande:
    Mord är väl inte det enda man kan råka ut för? Eller klarar du inte att läsa ett exempel och se helheten? Men du... Luta dig tillbaka på dina rosa fluffiga moln. Orkar inte med sånt här naivt folk .....ni är ett omöjligt projekt som först måste råka ut för saker innan ni fattar. Lycka till i livet. Nu ska jag lägga mig. Godnatt!!!!!
    Det verkar inte som att du har läst något av mina inlägg. Jag har ingen aning om vad du har varit med om, men jag vet självklart vad jag själv har varit med om och naiv och upp i det blå är jag inte då jag antagligen till skillnad från dig varit ute och "röjt" som tonåring. Jag vet precis vad för typ av situationer som kan uppstå eftersom jag har varit med om diverse olika "incidenter" själv. Jag vet också att man klarar sig ur dom(oftast).

Man behöver inte vara ett geni för att förstå att möjligheten för att man råkar ut för diverse olika våldsbrott är relativt låg, speciellt om man har gott omdöme och kan läsa av situationer och människor, för då förstår man när man måste avlägsna sig från platsen.

Men även om man levt ett väldigt skyddat liv och saknar erfarenhet från tonårslivet och de situationer som kan uppstå så kan man ändå fortfarande lätt räkna på vad risken är på ett ungefär. Man behöver inte ha tagit kurser i diskret matematik på universitet för att kunna enkel sannolikhetslära, det är sånt som man lär sig i högstadiet.

Men egentligen så behöver inte ens räkna på det, då det finns uttsatthetsundersökningar som gör det jobbet åt en... så man behöver inte ens vara kunnig i enkel sannolikhetslära, man behöver bara vara läskunnig(och det är du ju, om än tveksamt). Tonåringar är för övrigt inte den grupp som blir utsatta för flest brott, det är unga vuxna och framförallt unga män och det förvånar mig inte det minsta, då jag själv har varit både tonåring och ung man.

God natt!
    Utsattheten är ojämnt fördelad sett till andel utsatta personer i olika grupper i befolkningen. Den mest utsatta gruppen är unga vuxna (20?24 år) där utsatthet för brott mot enskild person (till exempel misshandel, personrån,sexualbrott) är nästan dubbelt så hög som i den övriga befolkningen. När man studerar särskilda brottstyper noteras att unga män är den grupp som har högst utsatthet för misshandel (7%) och att utsatthet för hot är vanligast bland unga kvinnor (7%). Ensamstående föräldrar är också en grupp med hög utsatthet, och här noteras en särskilt hög utsatthet för trakasserier (6%).
  • Anonym (asta amalgam)
    Anonym (Onormal?) skrev 2014-12-28 00:05:43 följande:

Min dotter är 16 år. På nyår har hon "bestämt" att hon ska åka ca 3 mil bort på en fest dit det kommer ca 40 pers. Jag känner ingen av dem och har inte mer än just träffat den kompis hon tänker åka dit med. Den kompisen är 18 år och det jag fått höra om henne innan - via både min dotter, och andra - är enbart negativa saker gällande droger, allmänt dåligt omdöme etc.
    Festen hålls av en kille som min dotter träffat ett par gånger men pratat "jättemycket" med. Han är 20 år. Alla som behöver har sängplats i huset där festen hålls. Naturligtvis ska hon då sova där.
    Två av hennes klasskompisar ska också dit. De har jag aldrig träffat heller.

Spontant känner jag bara STOPP!

Men - så ber jag dottern ta fram telefonnummer till klasskompisarnas föräldrar då jag vill ventilera detta med dem. Vad har deras döttrar berättat om festen t ex?
    Kan vi komma överens om att nån av oss åker o hämtar etc?

Dottern blir skitförbannad. Hon ringer sin ena kompis o säger att jag vill prata med hennes föräldrar. Det vill inte kompisen då festen isåfall skulle verka misstänkt.

Alltså är jag helt ute o cyklar?! Vad gör era tonåringar på nyår?! Är jag helt jävla orimlig när jag tycker att hela grejen är vansklig?! 

Fan vad irriterad jag är nu!!

Jag utgår ifrån att du har mandat att säga NEJ till din 16-åring? Att du öht frågar oss på FL hur du ska göra känns alarmerande. Mest för din dotter.
  • Anonym (asta amalgam)

OBS OBS ts lämnade tråden i förrgår!!!

• Anonym (Onormal?)
    Anonym (asta amalgam) skrev 2014-12-30 06:59:03 följande:

OBS OBS ts lämnade tråden i förrgår!!!

Tillbaka igen!
    Har nöjt med mig att gå igenom alla svar jag fått - och som jag uppskattar!
    Statusen såhär idag en dag innan är att hon och en kompis åker (annan kompis som jag känner väl o har bra kontakt med föräldrarna till)
    Jag kommer att hämta kl ett. Detta är även kompisens föräldrar informerade om.

Budet mottogs inte med glädjetårar precis utan här har tjurats i mängder och hennes liv har i princip varit slut -  men jag har stått på mig! Känner ändå att vi har kompromissat så att jag gått lite utanför den allra första egna boxen. Tar kanske tid innan hon förstår det dock.

Jag är en hyfsat ung mamma till min tonåring då jag är 34 år. Jag känner att jag har nära till min egna tonår och verkligen förstår min dotter.Förstår att hon är superfrustrerad över att jag är en sån bitch mot henne.
    Jag litar på henne i mångt o mycket men jag vet också att hon inte har samma omdöme som en vuxen människa så att hon tar rätt beslut. Det är så jäkla lätt att det spårar ur även om hon tror att hon har koll o att nåt "inte är så farligt".
    Hon är en vettig o klok tjej med höga ambitioner men också väldigt skör. Precis som jag var i hennes ålder. Jag är övertygad om att mitt liv gått bra mer spikrakt om jag haft en tryggare uppväxt än den jag hade med alldeles för mycket egenansvar. Det passade såklart mig utmärkt då men det har definitivt kostat mig många dyrköpta misstag. Förvisso på gott och ont men jag är bombsäker på att jag vill min dotter annorlunda.

Någon ansåg det skrämmande att jag ens lade ut tråden.
    Jag bjuder på det. Jag tror de flesta tonårsföräldrar vacklar lite ibland o även om man tror man är klar över sin sak kan man behöva bolla o ventilera med andra. En tjatande, manipulerande, tjurande, pressande tonåring kan få en att känna sig som världens sämsta förälder. Det blir inte precis enklare heller när man inte delar ansvaret med den andra föräldern. Dottern o pappan kommer inte överens alls o hon bor hos mig. Trots att han avböjt delaktighet tar han sig friheten att döma ut mig totalt hur jag än gör. I den frågan har jag gjort allt som står i min makt o vet att jag inte kommer längre så då är det bara att gilla läget. Läget är dock inte alltid enkelt - därav tråden.

Gott nytt år på er alla, och tack för era inlägg!
  • MEE83
    Anonym (Onormal?) skrev 2014-12-30 17:25:46 följande:
    Tillbaka igen!
    Har nöjt med mig att gå igenom alla svar jag fått - och som jag uppskattar!
    Statusen såhär idag en dag innan är att hon och en kompis åker (annan kompis som jag känner väl o har bra kontakt med föräldrarna till)
    Jag kommer att hämta kl ett. Detta är även kompisens föräldrar informerade om.

Budet mottogs inte med glädjetårar precis utan här har tjurats i mängder och hennes liv har i princip varit slut -  men jag har stått på mig! Känner ändå att vi har kompromissat så att jag gått lite utanför den allra första egna boxen. Tar kanske tid innan hon förstår det dock.

Jag är en hyfsat ung mamma till min tonåring då jag är 34 år. Jag känner att jag har nära till min egna tonår och verkligen förstår min dotter.Förstår att hon är superfrustrerad över att jag är en sån bitch mot henne.
    Jag litar på henne i mångt o mycket men jag vet också att hon inte har samma omdöme som en vuxen människa så att hon tar rätt beslut. Det är så jäkla lätt att det spårar ur även om hon tror att hon har koll o att nåt "inte är så farligt".
    Hon är en vettig o klok tjej med höga ambitioner men också väldigt skör. Precis som jag var i hennes ålder. Jag är övertygad om att mitt liv gått bra mer spikrakt om jag haft en tryggare uppväxt än den jag hade med alldeles för mycket egenansvar. Det passade såklart mig utmärkt då men det har definitivt kostat mig många dyrköpta misstag. Förvisso på gott och ont men jag är bombsäker på att jag vill min dotter annorlunda.

Någon ansåg det skrämmande att jag ens lade ut tråden.
    Jag bjuder på det. Jag tror de flesta tonårsföräldrar vacklar lite ibland o även om man tror man är klar över sin sak kan man behöva bolla o ventilera med andra. En tjatande, manipulerande, tjurande, pressande tonåring kan få en att känna sig som världens sämsta förälder. Det blir inte precis enklare heller när man inte delar ansvaret med den andra föräldern. Dottern o pappan kommer inte överens alls o hon bor hos mig. Trots att han avböjt delaktighet tar han sig friheten att döma ut mig totalt hur jag än gör. I den frågan har jag gjort allt som står i min makt o vet att jag inte kommer längre så då är det bara att gilla läget. Läget är dock inte alltid enkelt - därav tråden.

Gott nytt år på er alla, och tack för era inlägg!
    Låter som en bra lösning för er. :)

Gott nytt år!
  • Anonym (F)

Aldrig i hela heta Holland att jag hade släppt iväg henne!!! Jag tror inte min dotter hade druckit, men jag vill inte att hon ska se skiten och råka ut för brakfulla människor.

• Anonym (Anna)

Min 16 åring umgås med icke så städade ungdomar och där merparten av föräldrarna inte är körbara.
    Han får inte gå på fest med dem.
    Är det med hans städade umgänge så hade jag pratat med föräldrarna till de andra och hämtat 00 15.

Svar på tråden Släpper ni iväg era tonåringar på nyårsfest?