• Anonym (Onormal?)

Släpper ni iväg era tonåringar på nyårsfest?

Min dotter är 16 år. På nyår har hon "bestämt" att hon ska åka ca 3 mil bort på en fest dit det kommer ca 40 pers. Jag känner ingen av dem och har inte mer än just träffat den kompis hon tänker åka dit med. Den kompisen är 18 år och det jag fått höra om henne innan - via både min dotter, och andra - är enbart negativa saker gällande droger, allmänt dåligt omdöme etc.
    Festen hålls av en kille som min dotter träffat ett par gånger men pratat "jättemycket" med. Han är 20 år. Alla som behöver har sängplats i huset där festen hålls. Naturligtvis ska hon då sova där.
    Två av hennes klasskompisar ska också dit. De har jag aldrig träffat heller.

Spontant känner jag bara STOPP!

Men - så ber jag dottern ta fram telefonnummer till klasskompisarnas föräldrar då jag vill ventilera detta med dem. Vad har deras döttrar berättat om festen t ex?
    Kan vi komma överens om att nån av oss åker o hämtar etc?

Dottern blir skitförbannad. Hon ringer sin ena kompis o säger att jag vill prata med hennes föräldrar. Det vill inte kompisen då festen isåfall skulle verka misstänkt.

Alltså är jag helt ute o cyklar?! Vad gör era tonåringar på nyår?! Är jag helt jävla orimlig när jag tycker att hela grejen är vansklig?! 

Fan vad irriterad jag är nu!!

• Svar på tråden Släpper ni iväg era tonåringar på nyårsfest?
  • Lilje
    MEE83 skrev 2014-12-28 18:01:52 följande:
    Man kan dra gränsen....

"här"

---------------------------------------------------------

"här"

----------------------------------------------------------

"här"

----------------------------------------------------------

Etc.

Min filosofi går ut på att man skall lägga en stabil grund för barnet/tonåringen.... då kan man ha högre takhöjd och tillåta större frihet eftersom individen har en inre styrka och kompass som guidar rätt(oftast).

Jag vet inte vad du menar med "göra lite som dom vill" men om det inkluderar att gå på en nyårsfest så har vi olika definitioner, och antagligen helt olika åsikter om vad som är problematiskt.

Jag och mina polare har nog gjort allt på din lista dock, så vi kanske var "problembarn". :)

Festat på helger. check
    Vardagar, check, Torsdagar var det Sticky Fingers(nattklubb) som gällde.
    Tagit droger, nja, provat? check
    Hamnat i bråk? nja, försvarat oss? check
    gjort massa skit? nja... gjort lite busstreck? check

Jag tänker dock inte på oss som problematiska tonåringar, jag tänker på oss som ganska så typiska tonåringar som hade väldigt kul. Det fanns riktiga "problembarn" när jag var tonåring med, där föräldrarna var i praktiken apatiska pga olika anledningar, missbrukare osv. För de flesta av dom har det nog inte gått så bra.

Men om vi nu var problematiska tonåringar så kanske vi även är bra exempel på att även problemungar kan lyckas, för ingen av oss kan kategoriseras som en "loser" en är arkeolog, det är en svår arbetsmarknad men han har nu varit anställd hos landstinget sedan flera år tillbaka och innan dess jobbade han i ett halvdussin olika länder(Irland, Spanien, Kroatien etc), en är jurist, han pluggade på Yale Law School, en av världens mest prestigefyllda juristlinjer, Jag är civilekonom, kandidat+master på Handels i Stockholm och den siste i de 4:s gäng jobbar för en av Sveriges mest prisbelönta Reklambyråer i GBG. :)

Nu har min äldsta compadre flyttat tillbaka till Sverige ganska nyligen, hit till Stockholm(vi är som sagt "göteborgare" ;P), dvs han som pluggade på YLS, han jobbade i NYC med M&A efter examen. Det är väldigt kul att ha så nära till varandra igen, face 2 face kontakten blir lite sporadisk när man bor på var sin sida av Atlanten, även om jag har varit NYC både för jobb och nöje många gånger. Vi har varit bästisar sedans första klass. Han har även träffat en riktigt trevlig tjej(inte för att han någonsin har haft problem med det)... men hans liv har varit väldigt mycket jobb jobb jobb jobb de senaste 5 åren. INGEN tid för förhållanden, work-life balansen inom både hans och mitt gebit i NYC som junior existerar inte, det blir lite bättre när man blir senior men det är fortfarande extrema arbetstimmar, man tjänar dock otroligt bra. :)

Jag vet inte exakt hur många Svenskar som får chansen att plugga på YLS, men det är inte många(och ja, jag är stolt över att han gjort det haha) :)

i.imgur.com/wxyrrCL.jpg

Så, jag antar att min poäng är att din åsikt, precis som min, är uppenbart färgad av våra egna erfarenheter. Jag tror inte det finns "en enda" väg att gå och att man måste hålla tag stenhårt i sina barn för att skydda dom, min och mina vänners erfarenheter är det som ligger mig närmast hjärtat, har man som min polare en examen från YLS så är man i praktiken världselit. Har man som mig fixat en kandidat och master på handels så har man också gjort bra ifrån sig, inom min bransch så är HHS ett av de bäst positionerade universitetet i Europa och då menar jag internationellt, i till exempel London, HHS placement är väldigt bra, få andra Europeiska lärosäten har bättre. Vad är intagningspoängen idag? Typ 20,00? Även mina andra två "main dudes" har lyckats väldigt bra inom sina områden.

Men som jag skrev i natt(när jag nattade våran bebis), TS bör göra vad hon känner är rätt för sin dotter(och sig själv).

Ha en trevlig kväll!
    Men tänk vad det kunde blivit av er om ni inte festade loss i tonåren? :D
  • Inte jag

Jag måste ha varit en lugn tonåring som knappt var ute och festade på nyårsafton. Jag var ute när jag var 16 men då var det knappt en fest utan middag och alkoholfritt och vi gick ut för att kolla fyrverkerierna. Plus min pappa hämtade mig på natten sen och jag frågade mina föräldrar om jag fick gå naturligtvis

Men jag hade inte släppt ut min dotter för att åka på en fest 3 mil bort och med en kompis som hon berättat negativt om

• Anonym (K)

Som vissa är inne på så handlar nog mycket om mognad, och tillit. Jag - och många andra - flyttade hemifrån vid 16 års ålder. Behövde inte längre be mina föräldrar om lov för att gå på fest. De hade således noll koll på mitt umgänge, förutom det jag själv valde att berätta om och fick helt enkelt lita på att jag själv tog rätt beslut. 

Nu bod ju TS dotter fortf hemma förstår jag det som. Men jag ville nyansera åldern 16 år lite mer, men som sagt, mycket handlar om individuell mognad.

• elmadumle

Nej jag hade inte släppt iväg mina som 16 åringar till folk jag inte har en aning om vilka de är , vilka föräldrarna är osv, OM jag hade låtit de åka hade jag bestämt en tid att då och då kommer vi och hämtar dig.

• Anonym (Smart tänkt)

TS, du gör helt rätt i att vilja ringa till andra föräldrar. Skulle aldrig släppa iväg min son till en fest 3 mil bort om jag inte visste vem som hade festen, o han gick med på att han eller hans pappa fick hämta honom. Jag vet hur sånna ungdomsfester blir. Det är bara bra att du är orolig o tvekar över en sån där fest. :)

• Fjärilslarv

nej det hade jag inte gjort och det hade min mamma inte heller gjort med oss när vi var i den åldern.

• MEE83
    Lilje skrev 2014-12-28 18:18:45 följande:
    haha, ja gud benåde oss.

Jag slutade väl i och för sig inte att festa så fort min tonårsperiod var över, det blev en del festande även efteråt, nu var jag ändå alltid en ganska så ansvarsfull tonåring när det gäller hur mycket alkohol jag konsumerade dock, jag har aldrig spytt på kvällen/fester osv. Jag har mått dåligt av cannabis dock, alltså, jag har fått sköna rus, men ändå varit tvungen att spy. Är man inte en regelbunden cannabisbrukare, vilket jag aldrig har varit, så kan det bli lite för intensivt.

Jag har aldrig haft en dålig upplevelse under påverkan av illegala droger dock, jag tror det handlar lite om ens psyke, vilken sinnesstämning man är i och jag är av naturen nästan alltid positiv och glad. Det är som med alkohol, vissa blir riktigt jävla jobbiga när dom är berusade, dom blir aggressiva, stökiga och allmänt jobbiga, andra blir bara glada.

Egentligen skall man enligt mig inte bruka alkohol eller någon annan sorts drog till den gränsen då man blir påtagligt påverkad och Ecstasy till exempel skall man undvika helt om man inte är väldigt säker på att det riktig MDMA, det finns mycket rävgift som också kallas "ecstasy", till exempel MCPP. 

Kokain kan också framkalla illamående, det smakar beskt och kemiskt även om det är högkvalitativt(är skiten billig så är det antaligen utblandat som sjutton med till exempel dextrosol). Så snortar man det och får ner lite i på smakkörtlarna så kan man vilja spy.

Jag gillar fortfarande att gå ut, både på konserter och fester(om det är någon bra DJ jag gillar) fast min alkohol (och drog)konsumtion är i praktiken nada. Jag blir väldigt sällan berusad nu för tiden, tror inte jag har varit full en enda gång i år, inte för att jag blir en jobbig människa när jag är berusad, jag är en av dom där som bara blir glad, utan mest för att jag inte tycker det är värt besväret med att bli bakfull dagen efter.

Och ärligt talat så har jag har minst lika trevligt ändå, vissa människor är lite beroende av alkohol som socialt glidmedel dock, men sådan är inte jag. Jag är lika social även om jag dricker en kall kola eller en kopp kaffe. ;P

Nu när man har blivit pappa och familjefar så får man ju dock prioritera lite annat än ens favorit DJ.  ;P

Och i och med detta inlägg så blir jag nog stämplad som världens knarkare, hehe... har dock inte konsumerat speciellt mycket droger och kommer jag på mitt barn med att ta droger någon gång i framtiden när hon är intresserad av något annat än mjölk så blir det smisk(verbalt smisk). :)

• Anonym (ja)

Ja min 17 åriga dotter ska på nyårsfest. Jag vet att hon ska dricka alkohol, vi är väldigt öppen om det. Varenda gång hon far ut håller vi regelbunden kontakt och jag hämtar henne sedan på natten.

• Byebye2014

Jag skulle aldrig släppa iväg min dotter till den festen - NEJ. Du har själv skrivit skälen till ett NEJ i ditt inledande inlägg. Tro på din magkänsla - var förälder !

/ Eva

• Anonym (Jag vet)
    Lilje skrev 2014-12-28 18:18:45 följande:
    Jag växte upp med totalförbud mot allt långt ute på landet. Jag fick inte festa upp till 19års ålder. Sen flyttade jag hemifrån.
    Jag hade betalat vad som helst för att få skruva tillbaka klockan och återta den ''stulna'' tonårstiden och slippa den ångest man får leva med resten av sitt liv.
Svar på tråden Släpper ni iväg era tonåringar på nyårsfest?