• Anonym (Onormal?)

Släpper ni iväg era tonåringar på nyårsfest?

Min dotter är 16 år. På nyår har hon "bestämt" att hon ska åka ca 3 mil bort på en fest dit det kommer ca 40 pers. Jag känner ingen av dem och har inte mer än just träffat den kompis hon tänker åka dit med. Den kompisen är 18 år och det jag fått höra om henne innan - via både min dotter, och andra - är enbart negativa saker gällande droger, allmänt dåligt omdöme etc.
    Festen hålls av en kille som min dotter träffat ett par gånger men pratat "jättemycket" med. Han är 20 år. Alla som behöver har sängplats i huset där festen hålls. Naturligtvis ska hon då sova där.
    Två av hennes klasskompisar ska också dit. De har jag aldrig träffat heller.

Spontant känner jag bara STOPP!

Men - så ber jag dottern ta fram telefonnummer till klasskompisarnas föräldrar då jag vill ventilera detta med dem. Vad har deras döttrar berättat om festen t ex?
    Kan vi komma överens om att nån av oss åker o hämtar etc?

Dottern blir skitförbannad. Hon ringer sin ena kompis o säger att jag vill prata med hennes föräldrar. Det vill inte kompisen då festen isåfall skulle verka misstänkt.

Alltså är jag helt ute o cyklar?! Vad gör era tonåringar på nyår?! Är jag helt jävla orimlig när jag tycker att hela grejen är vansklig?! 

Fan vad irriterad jag är nu!!

• Svar på tråden Släpper ni iväg era tonåringar på nyårsfest?
  • Drottningen70
    MEE83 skrev 2014-12-28 04:26:09 följande:

När jag var 16 så kom jag hem vid 6-7 tiden på nyårsnatten. Jag kommer ihåg tiden ganska så exakt eftersom det var Millennium året 99/00.. 

Promenerade hem från den sista festen(vi var runt på ett par stycken under kvällen och natten) jag besökta med mina 3 bästa vänner,  vi hade en fantastiskt rolig natt tillsammans som vi fortfarande faktiskt tar upp ibland när vi ses. Visste det blev lite alkohol och lite hångel men inte mer än så, hungrig som sjutton var jag när jag kom kommer jag ihåg, ställde mig och lagade till en engelsk frukost. Sedan somnade jag som en stock. 

Så... jag antar att min fråga är... litar du inte på ditt eget barn lilla mamma? :)

Hon är 16, inte 6.

Nu har min morsa alltid haft en ganska så fri uppfostran dock, lite upplevelsebaserat lärande typ, men så var det för alla kids i mitt bostadsområde(centrala GBG). Jag och mina bästa vänner var inte unika.

Men gör det du känner är rätt för din dotter. Jag hade aldrig stoppat min(nu är hon dock bara 4 månader haha), då jag hade litat på att hon inte misskötte sig för mycket.

Oj oj vilken beklämmande läsning.
  • Drottningen70
    Anonym (P) skrev 2014-12-28 09:41:52 följande:

Är du osäker ska du inte släppa iväg henne. Din osäkerhet visar ju att du inte litar på henne.

Jag var på nyårsfest långt iväg när jag var 15-16. Inga problem. Men mamma litade på mig.

I detta fallet har nog din 16-åring bestämt att hon ska ha stock med 20-årsringar.

Hur omogen är man om man inte fattar att det nödvändigtvis inte handlar om att inte lita på sitt barn, utan att det handlar om att det även finns ANDRA människor i världen, som mamman i det här fallet inte känner eller har koll på vilka de är. Lägg därtill också till det faktum att festen är långt bort, festen hålls åå nyårsafton då de flesta dricker, det kan vara omöjligt att få tag i en taxi om det krisar etc.
  • sextiotalist
    molly1989 skrev 2014-12-28 11:00:50 följande:

Jag tycker ni är väldigt överbeskyddande hela bunten. Nej man får inte dricka när man är 16, men majoriteten dricker ju innan de är 18. Jag och mina gymnasievänner var karatefulla nyår när vi var 16. Min mamma skickade nåt sms typ, hon visste att jag skulle sova över där. Har oklara minnen men har för mig att jag nyktrade till runt tvåtiden och tog tunnelbanan hem och att jag och mamma kollade på film. Det är klart att jag drack alldeles för mycket men det är väl så man lär sig? Jag och mina vänner har alla högskoleutbildningar och jobb idag och dricker sparsamt.

det beror nog mer på umgänge. Varken tonåringen eller hans syskon var dyngraka vid nyår i den åldern,

Hur vi vet det, de kom hem hyfsat tidigt och vi eller deras mamma träffade dom.

Tonåringen har också kommit hem i ok tid och han har alltid varit öppen med vad som förekommer.

ATT det förekommer vet jag, men det betyder inte att alla gör det.

Att man har koll innebär inte att man är överbeskyddande, utan att man är en ansvarsfull förälder.

Att vara berusad på stan (tonåring som vuxen) är alltid förenat med en risk.
  • zeppelinmamma

Nu när jag är vuxen önskar jag att mina föräldrar hindrat mig från att fara på fester i den åldern. De stoppade aldrig och jag gjorde mycket dumma saker som jag idag inte är nöjd med. Jag hade inte uppskattat hårdare tyglar då men nu hade jag haft en helt annan respekt för mina föräldrar om de förbjudit mer.

• Anonym (...)

Hade utan problem släppt iväg henne

• Anonym (13)

Skulle inte ha några problem att låta min dotter dra iväg på fest i den åldern om hon är som jag var i den åldern!

När jag var 15 år, blev en kompis till mig ihop med en 18 åring och då var det första fyllan för oss runt jul, då vi blev bjudna hem till en kompis till denne kille, för att sen dra iväg till gymnasiediscot.
    Jag och kompisen sov sen över hos honom. Han bodde då "hemma".

• Anonym (då var då)

Det handlar ju inte om att få gå på fest eller ej. 

Det är ju en sak att gå på fest med vänner, där man som förälder känner sig trygg med umgänget. 

Men när det, som i det här fallet, verkar vara ett gäng där det, enligt dottern, förekommer droger, dåligt omdöme osv..
    då tycker jag att man som förälder är oansvarig som skickar iväg sitt barn utan någon som helst koll.

• Anonym (Mom)

Hoppas min dotter lärde sig nåt förra nyåret. Då fick jag hämta henne från festen hon var på. Hon hade druckit på tok för mycket och var både nedspydd och nedkissad när jag hämtade henne. Har hon inte lärt sig nåt av det blir jag mycket besviken på henne.

• LaLola

Världen ser annorlunda ut nu än när jag var tonåring i slutet på 80-talet o början på 90.
    Jag gick på fester men sa ju aldrig något hemma. Som 15-åring hade jag en pojkvän på 18 som bodde i eget hus. Där var det ofta fest. Men ingen vuxen visste (eller så struntade de i det).

Idag finns en uppsjö av droger och det går inte att komma ifrån att livet som en tonåring ser annorlunda ut än "på min tid".

Min dotter ska fylla 15 till våren o jag vet att hon nån gång kommer dricka alkohol. Inte detta nyår men nån gång.
    Jag tror att jag absolut kommer släppa iväg henne på en fest om hon väljer att berätta innan att hon ska på nån men jag skulle nog inte vilja att hon sov över. Jag vill ha den kontrollen iaf att hon kommer hem o sover så att jag får se i vilket skick hon är.

• MEE83
    Anonym (då var då) skrev 2014-12-28 09:09:46 följande:
    Alla ungdomar är inte stöpta i samma form. Det kan skilja mycket i mognad.

Det är heller kanske inte så lätt att säga stopp för saker när man är 16 år. Grupptrycket kan vara stort och det är lätt att man faller, trots att man är en förövrigt "präktig" ungdom.

Det handlar inte bara om att hon inte skulle lita på sin dotter, utan att hon kanske inte litar på hennes umgänge
    Hence... "gör det du känner är rätt för din dotter"

Om hon inte litar på tjejens umgänge så är det i princip samma sak. Eftersom man inte litar på någons omdöme att välja vänner.

Men som sagt, det är upp till var och en. Jag hade handlat annorlunda.
Svar på tråden Släpper ni iväg era tonåringar på nyårsfest?