• Anonym (Onormal?)

Släpper ni iväg era tonåringar på nyårsfest?

Min dotter är 16 år. På nyår har hon "bestämt" att hon ska åka ca 3 mil bort på en fest dit det kommer ca 40 pers. Jag känner ingen av dem och har inte mer än just träffat den kompis hon tänker åka dit med. Den kompisen är 18 år och det jag fått höra om henne innan - via både min dotter, och andra - är enbart negativa saker gällande droger, allmänt dåligt omdöme etc.
    Festen hålls av en kille som min dotter träffat ett par gånger men pratat "jättemycket" med. Han är 20 år. Alla som behöver har sängplats i huset där festen hålls. Naturligtvis ska hon då sova där.
    Två av hennes klasskompisar ska också dit. De har jag aldrig träffat heller.

Spontant känner jag bara STOPP!

Men - så ber jag dottern ta fram telefonnummer till klasskompisarnas föräldrar då jag vill ventilera detta med dem. Vad har deras döttrar berättat om festen t ex?
    Kan vi komma överens om att nån av oss åker o hämtar etc?

Dottern blir skitförbannad. Hon ringer sin ena kompis o säger att jag vill prata med hennes föräldrar. Det vill inte kompisen då festen isåfall skulle verka misstänkt.

Alltså är jag helt ute o cyklar?! Vad gör era tonåringar på nyår?! Är jag helt jävla orimlig när jag tycker att hela grejen är vansklig?! 

Fan vad irriterad jag är nu!!

• Svar på tråden Släpper ni iväg era tonåringar på nyårsfest?
  • Nenne666
    Anonym (Onormal?) skrev 2014-12-28 00:05:43 följande:

Min dotter är 16 år. På nyår har hon "bestämt" att hon ska åka ca 3 mil bort på en fest dit det kommer ca 40 pers. Jag känner ingen av dem och har inte mer än just träffat den kompis hon tänker åka dit med. Den kompisen är 18 år och det jag fått höra om henne innan - via både min dotter, och andra - är enbart negativa saker gällande droger, allmänt dåligt omdöme etc.
    Festen hålls av en kille som min dotter träffat ett par gånger men pratat "jättemycket" med. Han är 20 år. Alla som behöver har sängplats i huset där festen hålls. Naturligtvis ska hon då sova där.
    Två av hennes klasskompisar ska också dit. De har jag aldrig träffat heller.

Spontant känner jag bara STOPP!

Men - så ber jag dottern ta fram telefonnummer till klasskompisarnas föräldrar då jag vill ventilera detta med dem. Vad har deras döttrar berättat om festen t ex?
    Kan vi komma överens om att nån av oss åker o hämtar etc?

Dottern blir skitförbannad. Hon ringer sin ena kompis o säger att jag vill prata med hennes föräldrar. Det vill inte kompisen då festen isåfall skulle verka misstänkt.

Alltså är jag helt ute o cyklar?! Vad gör era tonåringar på nyår?! Är jag helt jävla orimlig när jag tycker att hela grejen är vansklig?! 

Fan vad irriterad jag är nu!!

Jag hade inte tillåtit mitt 16-åriga barn åka på nyårsfest 40 mil bort hos folk som jag inte har den minsta aning om. Och den minsta snack om droger och annat skit hade ju inte gjort saken enklare. Nä. Jag hade hållit mina barn hemma, eller i den miljön där jag har lite koll och har möjlighet att komma till undsättning om

Något inträffar ..
  • Nenne666
    Nenne666 skrev 2014-12-29 01:56:07 följande:
    Jag hade inte tillåtit mitt 16-åriga barn åka på nyårsfest 40 mil bort hos folk som jag inte har den minsta aning om. Och den minsta snack om droger och annat skit hade ju inte gjort saken enklare. Nä. Jag hade hållit mina barn hemma, eller i den miljön där jag har lite koll och har möjlighet att komma till undsättning om

Något inträffar ..
    40 mil? Förlåt. 3 mil. (Är trött nu) godnatt!!
  • kanskedetdu

En 16åring som vill gå på fest!!!,har aldrig hört på maken,bättre att spärra in ungdomarna och aldrig låta dom få ta ansvar för sig själva,

Men varför sluta där? ,ni borde följa med henne till och från skolan och operera in sändare så ni kan konstant koll på henne

Extrema kontrollmetoder är den enda rätta uppfostran

• kanskedetdu
    Anonym (beppe) skrev 2014-12-28 08:36:43 följande:
    Hon har bestämt.Förvånad
    Sen när bestämmer hon. När hon är 18 kan hon bestämma.
    Dessutom får hon inte dricka alkohol för än 18

Händer det något så är det ditt ansvar som vårdnadshavare. Då kan du inte skylla på att hon är 16.

Vad är det värsta som kan hända om hon blir skitförbannad?
    lägg konflikträdslan åt sidan!

Jag hade kanske kompromissat.
    Fine gå du på festen och jag hämtar dig kl2.. Helt OK att hämta upp runt hörnan eller nåt. Så det inte blir pinsamt.

O vad ska en frisk 20åring med en 16ring till?

Samt sluta prata om droger som någon normalitet... DET ÄR INTE OK MED DROGER.

Samt ta kommandot över era barn.
    Håller med dig,det fyra år mellan dom,hemskt alla som umgås måste vara i samma ålder annars är man en pedofil
  • kanskedetdu
    Anonym (beppe) skrev 2014-12-28 08:36:43 följande:
    Hon har bestämt.Förvånad
    Sen när bestämmer hon. När hon är 18 kan hon bestämma.
    Dessutom får hon inte dricka alkohol för än 18

Händer det något så är det ditt ansvar som vårdnadshavare. Då kan du inte skylla på att hon är 16.

Vad är det värsta som kan hända om hon blir skitförbannad?
    lägg konflikträdslan åt sidan!

Jag hade kanske kompromissat.
    Fine gå du på festen och jag hämtar dig kl2.. Helt OK att hämta upp runt hörnan eller nåt. Så det inte blir pinsamt.

O vad ska en frisk 20åring med en 16ring till?

Samt sluta prata om droger som någon normalitet... DET ÄR INTE OK MED DROGER.

Samt ta kommandot över era barn.
    Håller med dig,det fyra år mellan dom,hemskt alla som umgås måste vara i samma ålder annars är man en pedofil
  • Anonym (Nej)
    kanskedetdu skrev 2014-12-29 03:15:03 följande:

Håller med, det är väl ingen konstigt att hon är 16 och har vänner som är 20? Jag är 20 och har vänner som är 16,
  • Anonym (Mumin)

I den åldern hade jag krävt att få veta vem festen var hos, var den var och att jag hämtade dottern på natten. Jag hade också ställt som krav att få tala med klasskompisens föräldrar. Att kompisen inte vill för att det kan verka misstänkt gör det hela mer misstänkt för mig.

Att det dessutom förekommer tal om droger och att killen som har festen är 20 år gör inte saken bättre. Det är helt ok att ha kompisar som är några år äldre, men fester för 20-åringar där det förekommer alkohol anser jag inte 16-åringar bör gå på. Vet själv hur festerna var i den åldern och det är ren tur att saker inte ballade ur mer än vad de gjorde.

Mina barn får gå på fester och umgås med sina vänner, men jag vill känna till vilka dessa vänner är och jag vill ha koll på att mina barn kommer hem som de ska och mår bra. Det är mitt ansvar som förälder. En tonåring är inte ansvarig för sig själv ännu och hur mycket jag än litar på mina barn är det naivt att tro att de ska klara av alla situationer och stå emot om t.ex. vad gäller alkohol och sex.

TS - Det är ok att din dotter blir arg och besviken, men stå på dig. Om något inträffar hade du önskat att du följde din magkänsla och ditt omdöme. Låt inte hennes ilska få dig att ändra dig. Kompromissa om att hon får åka om du vet till vem, var och att du får hämta henne på natten. Då säger du inte nej till festen och det är en schysst kompromiss.

• Anonym (sjävklart)

Min dotter kommer att vara på fest med kompisarna och sova över. M e n det är stora skillnader. Jag känner kompisarna väl och deras föräldrar och ungdomarna dricker inte alkohol.

• Anonym (asta amalgam)
    Anonym (Jag vet) skrev 2014-12-29 00:53:23 följande:
    Jag växte upp med totalförbud mot allt långt ute på landet. Jag fick inte festa upp till 19års ålder. Sen flyttade jag hemifrån.
    Jag hade betalat vad som helst för att få skruva tillbaka klockan och återta den ''stulna'' tonårstiden och slippa den ångest man får leva med resten av sitt liv.
    Ångest? I min familj var alla tokreligiösa och jag var inte på mer festliga tillställningar än symöten och bönemöten när jag var ung. Blev döpt i dopgraven som 15-åring och la inte ner religiositeten förrän jag var närmare 30. Ångest? Ja tamme faan...ibland så.
Svar på tråden Släpper ni iväg era tonåringar på nyårsfest?