Inlägg från: Anonym (nina) |Visa alla inlägg
  • Anonym (nina)

Släpper ni iväg era tonåringar på nyårsfest?

Jösses, vad svårt! Jag har inga tonåringar än men kan lätt leva mig in i dilemmat. Självklart är du inte ute och cyklar. Hon är faktiskt bara 16 år, för ung för att dricka. Jag skulle nog säga nej baserat på det du berättar. Möjligen låta henne åka på villkor att jag får hämta henne efter tolvslaget. Så får hon ett incitament att antingen hålla sig nykter, eller att inte åka alls.

Har hon själv berättat "negativa" saker om kompisen, som har med alkohol och droger att göra, skulle jag snarast tolka det som att hon faktiskt vill ha ditt stöd i att ta avstånd från det hela. Vem vet, en liten del av henne kanske t o m blir tacksam för att bli förbjuden att åka, även om hon aldrig kommer att visa det.

• Anonym (nina)
    Anonym (grabben) skrev 2014-12-28 01:20:52 följande:

Nu är jag ingen fötälder eller så men jag är 19 nu och jag var på min första nyårsfest när jag var 16. Min mamma var hellugn med det. Hon kände inga utav dom jag var med men hon kanske kände en trygghet i att majoriteten var 25+.

Jag vet inte riktigt, jag har fått fara på fester som jag velat osv men alla familjer är ju olika.

Oj, jag skulle absolut inte känna någon trygghet i att släppa iväg några små tonåringar på en fest där folket var 25+ men välkomnade 16-åringar... om det inte var en fest med frireligiösa, eller en familjesammankomst.
  • Anonym (nina)
    molly1989 skrev 2014-12-28 11:00:50 följande:

Jag tycker ni är väldigt överbeskyddande hela bunten. Nej man får inte dricka när man är 16, men majoriteten dricker ju innan de är 18. Jag och mina gymnasievänner var karatefulla nyår när vi var 16. Min mamma skickade nåt sms typ, hon visste att jag skulle sova över där. Har oklara minnen men har för mig att jag nyktrade till runt tvåtiden och tog tunnelbanan hem och att jag och mamma kollade på film. Det är klart att jag drack alldeles för mycket men det är väl så man lär sig? Jag och mina vänner har alla högskoleutbildningar och jobb idag och dricker sparsamt.

Jag drack inte innan jag hade åldern inne och kan jag hindra mina barn från att dricka i förtid - helst då genom att ingjuta sunda värderingar och inte genom tvång - tänker jag göra det. Eftersom det hör till mitt föräldraansvar. Jag har också högskoleutbildning och jobb och dricker sparsamt, dessutom har jag sluppit hamna i tråkiga situationer på grund av att jag har druckit mig redlös i fel sällskap i alldeles för tidig ålder. Och visst, alla råkar inte illa ut, men fler än man skulle önska.
Svar på tråden Släpper ni iväg era tonåringar på nyårsfest?