Inlägg från: Anonym (då var då) |Visa alla inlägg
  • Anonym (då var då)

Släpper ni iväg era tonåringar på nyårsfest?

MEE83 skrev 2014-12-28 04:26:09 följande:

När jag var 16 så kom jag hem vid 6-7 tiden på nyårsnatten. Jag kommer ihåg tiden ganska så exakt eftersom det var Millennium året 99/00.. 

Promenerade hem från den sista festen(vi var runt på ett par stycken under kvällen och natten) jag besökta med mina 3 bästa vänner,  vi hade en fantastiskt rolig natt tillsammans som vi fortfarande faktiskt tar upp ibland när vi ses. Visste det blev lite alkohol och lite hångel men inte mer än så, hungrig som sjutton var jag när jag kom kommer jag ihåg, ställde mig och lagade till en engelsk frukost. Sedan somnade jag som en stock. 

Så... jag antar att min fråga är... litar du inte på ditt eget barn lilla mamma? :)
    Hon är 16, inte 6.

Nu har min morsa alltid haft en ganska så fri uppfostran dock, lite upplevelsebaserat lärande typ, men så var det för alla kids i mitt bostadsområde(centrala GBG). Jag och mina bästa vänner var inte unika.

Men gör det du känner är rätt för din dotter. Jag hade aldrig stoppat min(nu är hon dock bara 4 månader haha), då jag hade litat på att hon inte misskötte sig för mycket.

Alla ungdomar är inte stöpta i samma form. Det kan skilja mycket i mognad.

Det är heller kanske inte så lätt att säga stopp för saker när man är 16 år. Grupptrycket kan vara stort och det är lätt att man faller, trots att man är en förövrigt "präktig" ungdom.

Det handlar inte bara om att hon inte skulle lita på sin dotter, utan att hon kanske inte litar på hennes umgänge
  • Anonym (då var då)

minns när jag var bjuden på fest uppe i en förort i Stockholm när jag var ung tonåring. 

Det var bara äldre grabbar, som inte var svensktalande (tänker främst kommunikation än annat, ifall ni undrar) , och så jag och två tjejer, som bodde fyra mil bort.

Visste att jag inte fick gå, så jag drog en vals, men de kom på mig, blev förbannade och jag fick vara hemma. 

Idag är jag glad för det. Jag var väldigt naiv och omogen.. 

Jag trodde gott om allt, och har pga det varit nära ofrivilligt sex med en då 45åring. 

Jag trodde jag var elak när jag sa nej, och tyckte synd om dem.. 

Nu säger jag inte att din dotter är lika omogen och naiv som jag var.
    Men man tänker ofta inte vuxet och rationellt i den åldern. 
    Minsta oro, säg nej! 

• Anonym (då var då)

Det handlar ju inte om att få gå på fest eller ej. 

Det är ju en sak att gå på fest med vänner, där man som förälder känner sig trygg med umgänget. 

Men när det, som i det här fallet, verkar vara ett gäng där det, enligt dottern, förekommer droger, dåligt omdöme osv..
    då tycker jag att man som förälder är oansvarig som skickar iväg sitt barn utan någon som helst koll.

• Anonym (då var då)
    MEE83 skrev 2014-12-28 15:55:03 följande:
    Har man lyckats fostra ett tryggt barn som klarar av att säga nej så ser inte jag vad som är problemet. Rädd för sexuella övergrepp? Rädd för misshandel? Hur påverkar drogerna hennes dotter? Bor hon inte under en sten så har hon antagligen redan iakttagit personer som tagit droger och sett individer som är påverkade. Då det är så vanligt. Det var redan sjukt vanligt när jag var tonåring och det har bara blivit vanligare, på min "tid" fanns inte skräp som Spice dock. Och nu är jag 31.

Men jag antar att man har olika inställning och mitt synsätt har ju definitivt blivit påverkat av min egen uppväxt, där jag och mina 3 main dudes fick rätt så stort utrymme och frihet. Det här med att lita på umgänget till exempel, jag förstår grejen, absolut, men vi blev iväg släppta till Roskilde Festivalen sommaren efter 9:an, ensamma. Där finns det mer än sin beskärda del av haschtomtar osv. Jag kan lova dig att våra föräldrar inte litade på alla människor som åker dit, men dom litade på våran egen förmåga att ta hand om oss själva  Vilket vi alltid har klarat av... med en och annan incident, dom där incidenterna är oftast roligast dock så här i efterhand.
    Jag fick en väldigt bra uppfostran, men var ändå inte tillräckligt mogen för att kunna hänga med "dåligt umgänge" i den åldern. 
    Jag kunde lätt ta fel beslut trots att jag visste vad som var rätt och fel.

Jag tror inte att jag var/är den enda ungdomen att ha svårigheter med det, även om de är trygga, och kommer från vettiga hem. 

Sen förstår jag inte vitsen med att hänga med folk som tar droger, ung som gammal.. 

Visst finns det många som du, som kan reda sig själv och allt går fint, men jag tror att det finns många som inte gör det i den åldern. 

Det är vad jag tror Glad
Svar på tråden Släpper ni iväg era tonåringar på nyårsfest?