• AnnaJo

Är det ok att bära palestinasjal på jobbet

Jag är nyss fyllda 40 och arbetar som lärare på en mellanstadieskola.  Jag försöker klä mig så ungdomligt jag kan, går alltid i moderna jeans, converse sommarhalvåret och knähöga Doc Maartens med snörning på vintern.

Nu var jag med mina döttrar i Tunisien och dom ville absolut köpa äkta palestinasjalar snarare än dom fuskisar som säljs överallt här hemma. Jag passade på att köpa några till mig själv också inklusive en storrutig (typ Yassir Arafat) och en litet tjockare klarröd. Sedan vi kom hem har jag haft palestinasjal som accessoar varje dag jag arbetat i skolan och fått en o annan uppmuntrande kommentar från barn och kollegor. "Häftigt fröken" sa några av killarna i klassen t ex.

I veckan hade vi föräldramöte och en av föräldrarna tog upp att dom tyckte det var olämpligt att undervisa i palestinasjal och Doc Maartens.  Vår rektor försvarade min rätt att klä mig som jag vill men flera föräldrar höll med. Jag blev helt tagen på sängen.  Jag har ingen lust att ändra på en klädstil som passar mig.

Eller har jag fel?  Vad tycker ni?

• Svar på tråden Är det ok att bära palestinasjal på jobbet
  • Anonym (gisela)

Det var det dummaste jag har hört. Det är bara jättesnyggt.  Ingen blir glad av att lärare klär sig som trista gamla tanter. I mina barns skola finns flera ungdomliga lärare som går i palestinasjal. Till och med rektorn har det ibland.

Så stå på dig! 

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Kunde de specificera vad det var som var olämpligt?

An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • annakaragliou

Självklart skall du fortsätta ha palestinasjal. Själv har jag en hel uppsättning palestinasjal  i olika färger. Jag går sällan utan utan att ha sjal på mig. Det är egentligen bara när jag sitter i tingsrätten (jag är nämndeman) som jag tar av den.

• Anonym (L)
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2014-11-23 09:34:49 följande:

Kunde de specificera vad det var som var olämpligt?

Palestinasjal och Dr Martens. Vilket låter lite underligt i mina öron, det är saker som kvinnor runt 30-40 brukar gilla där jag bor.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Anonym (L) skrev 2014-11-23 09:36:47 följande:
    Palestinasjal och Dr Martens. Vilket låter lite underligt i mina öron, det är saker som kvinnor runt 30-40 brukar gilla där jag bor.
    Låt mig omformulera frågan, den var (tydligen) otydlig:
    Kunde de specificera vad det var som var olämpligt med vald klädsel?
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Anonym (Nja)

Jag bär palestinasjal privat men inte på jobbet eftersom det är en symbol som har en stark politisk laddning, dvs ett plagg som inte bara bärs för att det är snyggt. Det skulle vara samma sak om du hade en t-shirt med ett politiskt budskap eller en parti-pin på tröjan. I övrigt så tycker jag är du kan klä dig precis hur du vill! Det är helt irrelevant vad du väljer att ha för skor på dig i arbetet och jag förstår inte hur föräldrarna kan påpeka det.

• Anonym (Ung i sinnet)
    AnnaJo skrev 2014-11-23 09:22:57 följande:

Jag är nyss fyllda 40 och arbetar som lärare på en mellanstadieskola.  Jag försöker klä mig så ungdomligt jag kan, går alltid i moderna jeans, converse sommarhalvåret och knähöga Doc Maartens med snörning på vintern.

Nu var jag med mina döttrar i Tunisien och dom ville absolut köpa äkta palestinasjalar snarare än dom fuskisar som säljs överallt här hemma. Jag passade på att köpa några till mig själv också inklusive en storrutig (typ Yassir Arafat) och en litet tjockare klarröd. Sedan vi kom hem har jag haft palestinasjal som accessoar varje dag jag arbetat i skolan och fått en o annan uppmuntrande kommentar från barn och kollegor. "Häftigt fröken" sa några av killarna i klassen t ex.

I veckan hade vi föräldramöte och en av föräldrarna tog upp att dom tyckte det var olämpligt att undervisa i palestinasjal och Doc Maartens.  Vår rektor försvarade min rätt att klä mig som jag vill men flera föräldrar höll med. Jag blev helt tagen på sängen.  Jag har ingen lust att ändra på en klädstil som passar mig.

Eller har jag fel?  Vad tycker ni?

Klart ska du klä dig som du vill!

Men...jag tycker hela meningen"jag försöker klä mig så ungdomligt jag kan, är lite sorglig"...Att du har en stil är en sak ...Att du medvetet FÖRSÖKER vara ungdomlig förstår jag inte..Att vara ungdomlig sitter på insidan och inget man desperat försöka vara genom kläder...Att du har en ungdomlig stil, fine...Men vaddå när du shoppar tänker du konstant då"måste vara ungdomlig"?

• Anonym (Ty)

Att bära palestinasjal är en politisk markering, det bör man undvika när man är lärare.

• Majsan70

Vad är olämpligt med din klädsel?
    Så länge du är hel och ren och fri från politiska budskap så kan ingen säga vad du skall ha på dig eller inte. 
    Påverkar det din förmåga till utlärning? INTE?? Nä då skall de inte heller vara så snabba med att tycka o tänka. 

Stå på dig och byt aldrig stil för inskränkta föräldrars skull!

Och nej jag anser inte att en sjal har ett politiskt budskap! Bär gärna såna själv och har haft dem på jobbet i hemtjänsten när jag jobbade med det. 

• Seven Costanza

Jag håller med inlägg 8 att en palestinasjal är en politisk markering och jag tycker inte det är lämpligt att bära det på jobbet såvida man inte har ett jobb där det ges spelrum för ens politiska åsikter. Det finns många som använder sjalen bara för att den är snygg, utan att mena något med det, men det anser jag är omdömeslöst. Hamas som styr Gazaremsan och också sitter i den palestinska enhetsregeringen är terroriststämplade av EU mfl och jag ser inte att det är en lämplig organisation att stödja som lärare (även om man kanske inte gör det så ser det ju ut som att man gör det). Det är inte ett plagg att bära för att anses som ungdomlig eller häftig.

Du är inte SO-lärare hoppas jag?

Svar på tråden Är det ok att bära palestinasjal på jobbet