• AnnaJo

Är det ok att bära palestinasjal på jobbet

Jag är nyss fyllda 40 och arbetar som lärare på en mellanstadieskola.  Jag försöker klä mig så ungdomligt jag kan, går alltid i moderna jeans, converse sommarhalvåret och knähöga Doc Maartens med snörning på vintern.

Nu var jag med mina döttrar i Tunisien och dom ville absolut köpa äkta palestinasjalar snarare än dom fuskisar som säljs överallt här hemma. Jag passade på att köpa några till mig själv också inklusive en storrutig (typ Yassir Arafat) och en litet tjockare klarröd. Sedan vi kom hem har jag haft palestinasjal som accessoar varje dag jag arbetat i skolan och fått en o annan uppmuntrande kommentar från barn och kollegor. "Häftigt fröken" sa några av killarna i klassen t ex.

I veckan hade vi föräldramöte och en av föräldrarna tog upp att dom tyckte det var olämpligt att undervisa i palestinasjal och Doc Maartens.  Vår rektor försvarade min rätt att klä mig som jag vill men flera föräldrar höll med. Jag blev helt tagen på sängen.  Jag har ingen lust att ändra på en klädstil som passar mig.

Eller har jag fel?  Vad tycker ni?

• Svar på tråden Är det ok att bära palestinasjal på jobbet
  • Anonym (gisela)

Det var det dummaste jag har hört. Det är bara jättesnyggt.  Ingen blir glad av att lärare klär sig som trista gamla tanter. I mina barns skola finns flera ungdomliga lärare som går i palestinasjal. Till och med rektorn har det ibland.

Så stå på dig! 

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Kunde de specificera vad det var som var olämpligt?

An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • annakaragliou

Självklart skall du fortsätta ha palestinasjal. Själv har jag en hel uppsättning palestinasjal  i olika färger. Jag går sällan utan utan att ha sjal på mig. Det är egentligen bara när jag sitter i tingsrätten (jag är nämndeman) som jag tar av den.

• Anonym (L)
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2014-11-23 09:34:49 följande: