• AnnaJo

Är det ok att bära palestinasjal på jobbet

Jag är nyss fyllda 40 och arbetar som lärare på en mellanstadieskola.  Jag försöker klä mig så ungdomligt jag kan, går alltid i moderna jeans, converse sommarhalvåret och knähöga Doc Maartens med snörning på vintern.

Nu var jag med mina döttrar i Tunisien och dom ville absolut köpa äkta palestinasjalar snarare än dom fuskisar som säljs överallt här hemma. Jag passade på att köpa några till mig själv också inklusive en storrutig (typ Yassir Arafat) och en litet tjockare klarröd. Sedan vi kom hem har jag haft palestinasjal som accessoar varje dag jag arbetat i skolan och fått en o annan uppmuntrande kommentar från barn och kollegor. "Häftigt fröken" sa några av killarna i klassen t ex.

I veckan hade vi föräldramöte och en av föräldrarna tog upp att dom tyckte det var olämpligt att undervisa i palestinasjal och Doc Maartens.  Vår rektor försvarade min rätt att klä mig som jag vill men flera föräldrar höll med. Jag blev helt tagen på sängen.  Jag har ingen lust att ändra på en klädstil som passar mig.

Eller har jag fel?  Vad tycker ni?

• Svar på tråden Är det ok att bära palestinasjal på jobbet
  • Anonym (Ty)
    Majsan70 skrev 2014-11-23 12:26:29 följande:

Och nej jag anser inte att en sjal har ett politiskt budskap! Bär gärna såna själv och har haft dem på jobbet i hemtjänsten när jag jobbade med det. 

Palestinasjal ÄR en politisk markering vad du än anser. Bär man palestinasjal så är man antingen 1. Pro-Palestina eller 2. Politiskt helt okunning och naiv.
  • Anonym (hmm)

Det jag reagerar mest på är "jag försöker klä mig så ungdomligt som möjligt". Varför försöker du det? Borde man inte klä sig i sånt man gillar istället för att föröka se ung ut.

I övrigt tycker jag väl inte att sjalen och skorna låter som något jag skulle ens reagera på men å andra sidan så är faktiskt Palestinasjal pilitiskt kopplat. Sådan kanske man ska vara försiktig med om man jobbar med människor....

• Anonym (Natascha)
    Anonym (Ty) skrev 2014-11-23 12:25:41 följande:

Att bära palestinasjal är en politisk markering, det bör man undvika när man är lärare.

Det behöver det inte alls vara.  Palestinasjalen har man för att den är snygg och i alla fall än så länge trendig.  Om det handlade om politisk markering så skulle inte var och varannan ung kvinna ha den
  • annakaragliou
    Anonym (Ty) skrev 2014-11-23 13:03:04 följande:
    Palestinasjal ÄR en politisk markering vad du än anser. Bär man palestinasjal så är man antingen 1. Pro-Palestina eller 2. Politiskt helt okunning och naiv.
    Det behöver det inte alls vara. Jag går i palestinasjal dagligen för att jag tycker attt det är bland det snygagste i modeväg som jag upplevt. Jag känner mig helt enkelt bekväm och attraktiv i den.  Dom flesta av mina vänner i min ålderskatergori (snart 50) brukar också ha palestinasjal.
  • Anonym (Ty)
    Anonym (Natascha) skrev 2014-11-23 15:33:56 följande:

Det behöver det inte alls vara.  Palestinasjalen har man för att den är snygg och i alla fall än så länge trendig.  Om det handlade om politisk markering så skulle inte var och varannan ung kvinna ha den

Var och varannan kvinna har inte fattat vad den innebär i så fall.
  • AnnaJo
    Jag är verkigen inte ute efter någon politisk markering. Jag tycker bara att dom är så himla häftiga. Jag är inte okunnig och naiv - däremot kan jag se längre än att man skall försöka tolka in en symbolik som inte finns.  Palestinasjal är ett snyggt plagg helt enkelt som passar min övriga klädstil och jag känner mig läcker när jag knyter på den.

• johanna101

TS - du skall inte bry dig om glädjedödarna här.  Jag förstår precis vad du menar att du vill känna dig extra häftig.  Jag sätter gärna på mig palestinasjal av samma skäl. Jag tror inte dina elever tar skada - tvärtom.

• Anonym (avantgardist)

Jag tycker du gör helt rätt!  Du är säkert jättesnygg i palestinasjal!

• Anonym (Lola)
    Klart den inte är. Det är ett klädesplagg. Menar du att man inte får köpa produkter från Palenstina heller, för att det ses som en politiks markering?

Är det en politisk markering att åka till odemokratiska länder också?
  • Anonym (gisela)

Jag vill bara säga att jag hoppas att du står på dig. Du har all rätt att ha palestinasjal i skolan - allt annat är bara intolerant trams!

Svar på tråden Är det ok att bära palestinasjal på jobbet