• AnnaJo

Är det ok att bära palestinasjal på jobbet

Jag är nyss fyllda 40 och arbetar som lärare på en mellanstadieskola.  Jag försöker klä mig så ungdomligt jag kan, går alltid i moderna jeans, converse sommarhalvåret och knähöga Doc Maartens med snörning på vintern.

Nu var jag med mina döttrar i Tunisien och dom ville absolut köpa äkta palestinasjalar snarare än dom fuskisar som säljs överallt här hemma. Jag passade på att köpa några till mig själv också inklusive en storrutig (typ Yassir Arafat) och en litet tjockare klarröd. Sedan vi kom hem har jag haft palestinasjal som accessoar varje dag jag arbetat i skolan och fått en o annan uppmuntrande kommentar från barn och kollegor. "Häftigt fröken" sa några av killarna i klassen t ex.

I veckan hade vi föräldramöte och en av föräldrarna tog upp att dom tyckte det var olämpligt att undervisa i palestinasjal och Doc Maartens.  Vår rektor försvarade min rätt att klä mig som jag vill men flera föräldrar höll med. Jag blev helt tagen på sängen.  Jag har ingen lust att ändra på en klädstil som passar mig.

Eller har jag fel?  Vad tycker ni?

• Svar på tråden Är det ok att bära palestinasjal på jobbet
  • Centurione
    Anonym (C) skrev 2014-11-27 22:18:34 följande:
    Nä, att säga patetisk om någon är bara elakt. Håller dock med om att Converse och palestinasjal hör ungdomen till och inte klär en 40-åring. JAG känner mig för gammal för Converse och palestinasjal och jag är 28..
    Converse är dessutom skadligt för fötterna - och ännu mer för växande fötter, så barn borde egentligen ABSOLUT inte ha dem.
  • johanna101

Det är egentligen ett sidospår i förhållande till TS fråga, men jag har barn på både dagis o förskola där många i personalen har palestinasjal när man är ute med barnen på stan. Vad jag vet har ingen förälder reagerat - tvärtom barnen älskar sina fröknar.

• Anonym (Viv)
    johanna101 skrev 2014-11-30 18:23:56 följande:

Det är egentligen ett sidospår i förhållande till TS fråga, men jag har barn på både dagis o förskola där många i personalen har palestinasjal när man är ute med barnen på stan. Vad jag vet har ingen förälder reagerat - tvärtom barnen älskar sina fröknar.

Vilket underligt argument till att man ska få böra politiskt laddade kläder. Barnen hade väl älskat sina fröknar oavsett om de bar nazikors eller ej också, då de ej vet vad det står för.
  • Centurione
    johanna101 skrev 2014-11-30 18:23:56 följande:

Ja, småbarn förstår ju inte vad symbolerna står för, så varför skulle de inte älska sina fröknar för det..? Fröknarna kunde ha KPLM(r)-knappar också, och barnen skulle älska dem ändå. Egendomligt argument.
  • SpanskaFlugan

I en perfekt värld har kläder inget symbolvärde och man kan ha på sig vad som helst. Men oavsett om vi vill eller inte sänder våra kläder ut signaler till människorna runt omkring oss. Palestinasjalar, t-shirts med SD tryck eller VPK tryck, lårhöga stövlar och bustier eller skjorta och slips. Skulle du gå till jobbet i en t-shirt med en porrskådis eller en idolbild på Hitler? Knappast... Palestinasjalar har samma symbolvärde och det är inte helt oproblematiskt att använda den. Särskilt inte på en plats som ska vara opartisk som skolan.

• johanna101
    Anonym (Viv) skrev 2014-11-30 18:38:56 följande:
    Vilket underligt argument till att man ska få böra politiskt laddade kläder. Barnen hade väl älskat sina fröknar oavsett om de bar nazikors eller ej också, då de ej vet vad det står för.
    Vad jag menar är naturligtvis att mina barn möter sina dagisfröknar i palestinasjal så gott som dagligen och ingen förälder har andats så mycket som ett kritiskt ord om detta. Jämförelsen med ett nazikors måste vara ett lågvattenmärke i den här tråden.
  • Anonym (ovriden)
    johanna101 skrev 2014-12-01 17:15:42 följande:

Vad jag menar är naturligtvis att mina barn möter sina dagisfröknar i palestinasjal så gott som dagligen och ingen förälder har andats så mycket som ett kritiskt ord om detta. Jämförelsen med ett nazikors måste vara ett lågvattenmärke i den här tråden.

Just detta är ett problem i det här landet - svenskarna är konflikträdda och vågar inte säga vad de tycker. Passar jämförelse med davidsstjärna bättre?
  • asta66
    Anonym (avantgardist) skrev 2014-11-30 15:14:55 följande:
    En lärare som går i jeans och converse och har sin palestinasjal snyggt knuten är ju både snygg och representativ i mina ögon. Dessutom känns det fräscht med en lite ungdomlig attityd i en värld där  dom flesta lärare som verkar tävla i tantighet.
    Stå på dig TS
    Håller med om att det låter en helt okej klädsel för en lärare.
  • Anonym (Natascha)

Ju fler inlägg jag läser blir jag mer o mer undrande över hur intolerant Sverige har blivit.  För det första så diskuterar vi här ett ganska utbrett modeplagg. Dessutom använder nog mer eller mindre varenda  invånare i Mellanöstern palestinasjal.  Att framställa den som en terroristsymbol är därför bara fel. Möjligen kanske man kan få det till att den är en klassymbol. Jag tror t ex inte man hittar några palestinasjalar i Djursholm och på Lidingö. Själv tycker jag att det är snyggt med sjal - även om jag själv föredrar röd/vit eller lila/vit framför svart vit. Jag har aldrig haft problem med att ha sjal på arbetet (är offentliganställd) Och jag tror uppriktigt sagt inte att TS har några problem utom bland surkarten här på FL.  Om jag hade varit i TS ställe hade jag  inte brytt mig om några enstaka gnällande föräldrar  utan fortsatt ha sjal.

• Anonym (Ty)
    Anonym (Natascha) skrev 2014-12-05 15:07:44 följande:

Ju fler inlägg jag läser blir jag mer o mer undrande över hur intolerant Sverige har blivit.  För det första så diskuterar vi här ett ganska utbrett modeplagg. Dessutom använder nog mer eller mindre varenda  invånare i Mellanöstern palestinasjal.  Att framställa den som en terroristsymbol är därför bara fel. Möjligen kanske man kan få det till att den är en klassymbol. Jag tror t ex inte man hittar några palestinasjalar i Djursholm och på Lidingö. Själv tycker jag att det är snyggt med sjal - även om jag själv föredrar röd/vit eller lila/vit framför svart vit. Jag har aldrig haft problem med att ha sjal på arbetet (är offentliganställd) Och jag tror uppriktigt sagt inte att TS har några problem utom bland surkarten här på FL.  Om jag hade varit i TS ställe hade jag  inte brytt mig om några enstaka gnällande föräldrar  utan fortsatt ha sjal.

Det har inget med att vara intolerant att göra, att ha politiskt laddade kläder när man är lärare är inte lämpligt. Och det är inget "utbrett modeplagg". Jag ser inga där jag bor, inga på min arbetsplats, och inga däremellan. Som du ser i tråden är det många som tycker det är ett politiskt plagg, det räcker för att man ska avstå om man är tex lärare. Och alla ni som skriver "det är aldrig någon som sagt något" "jag har inte haft några problem" etc, självklart, folk är artiga och säger inget men jag lovar att de tänker.
Svar på tråden Är det ok att bära palestinasjal på jobbet