• AnnaJo

Är det ok att bära palestinasjal på jobbet

Jag är nyss fyllda 40 och arbetar som lärare på en mellanstadieskola.  Jag försöker klä mig så ungdomligt jag kan, går alltid i moderna jeans, converse sommarhalvåret och knähöga Doc Maartens med snörning på vintern.

Nu var jag med mina döttrar i Tunisien och dom ville absolut köpa äkta palestinasjalar snarare än dom fuskisar som säljs överallt här hemma. Jag passade på att köpa några till mig själv också inklusive en storrutig (typ Yassir Arafat) och en litet tjockare klarröd. Sedan vi kom hem har jag haft palestinasjal som accessoar varje dag jag arbetat i skolan och fått en o annan uppmuntrande kommentar från barn och kollegor. "Häftigt fröken" sa några av killarna i klassen t ex.

I veckan hade vi föräldramöte och en av föräldrarna tog upp att dom tyckte det var olämpligt att undervisa i palestinasjal och Doc Maartens.  Vår rektor försvarade min rätt att klä mig som jag vill men flera föräldrar höll med. Jag blev helt tagen på sängen.  Jag har ingen lust att ändra på en klädstil som passar mig.

Eller har jag fel?  Vad tycker ni?

• Svar på tråden Är det ok att bära palestinasjal på jobbet
  • Anonym (asta)
    johanna101 skrev 2014-12-07 09:14:32 följande:
    Precis tvärtom. Vill man ha deras respekt måste man kunna möta ungdomar  på halva vägen och ett bra sätt är att klä sig litet mer som dom. Att som lärare klä sig i palestinasjal och converse  är ett utmärkt sätt att bygga broar som i längden gör det lättare att just förmedla kunskaper. Dessutom är det snyggt!
    Eller så klär man sig som en vuxen!
  • Anonym (Ty)
    johanna101 skrev 2014-12-07 09:14:32 följande:

Precis tvärtom. Vill man ha deras respekt måste man kunna möta ungdomar  på halva vägen och ett bra sätt är att klä sig litet mer som dom. Att som lärare klä sig i palestinasjal och converse  är ett utmärkt sätt att bygga broar som i längden gör det lättare att just förmedla kunskaper. Dessutom är det snyggt!

Verkligen inte! Ungdomar tycker det är löjligt med vuxna som försöker verka som dem, det inger verkligen inte respekt! Vuxna som är trygga i sig själva behöver inte klä ut sig.
  • fluu
    Anonym (Ty) skrev 2014-11-23 13:03:04 följande:
    Palestinasjal ÄR en politisk markering vad du än anser. Bär man palestinasjal så är man antingen 1. Pro-Palestina eller 2. Politiskt helt okunning och naiv.
    Lite så tycker jag också. För man kan inte skylla på att palestinasjalar är trendiga längre, det är de inte.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • fluu
    fluu skrev 2014-12-07 11:38:25 följande:
    Lite så tycker jag också. För man kan inte skylla på att palestinasjalar är trendiga längre, det är de inte.
    För sist den var "inne" var en rätt kort period när jag gick på högstadiet, typ 2007-2008.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Om man måste klä sig på ett visst sätt för att kunna möta ungdomar så är man helt fel ute. Sedan kan man förstås från början ha en "ungdomlig stil" men att "adoptera" en sådan är något helt annat. Skillnaden mellan att ha en "ungdomlig stil" som standard och att klä sig ungdomligt för att man tror att det ger en fördel kommer snappas upp av eleverna.

Vi hade en lärare på högstadiet som var närmare om inte över trettio men som hade en "ungdomlig stil", det var inget konstigt med det, hon var helt naturlig och bekväm i det. Vi hade även en vikarie som uppenbarligen var av den andra skolan, hon var minst fem år yngre än den andra läraren och det var pinsamt uppenbart att hon gjorde sig till. Det passade helt enkelt inte henne, det var inte hennes stil och det märktes.

An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Mentat
    annakaragliou skrev 2014-12-06 14:24:16 följande:

När jag gick i skolan på 70-talet var det faktiskt ganska vanligt att lärarna hade näbbstövlar och palestinasjal. Många hade också mahjongkläder och nej till kärnkraftmärken.  Då var det helt accepterat att lärare stod för en progressiv livssyn och blev en förebild för många i min generation.

Jo, det var på det illröda 70-talet då en hel FNL-demonstration tågade in i TV-huset och började jobba där... Det var också då man började tala om "flumskolan". Ett skäl till detta, förutom de slopade betygen i många årskurser, var lärarkårens radikalisering och att man visade detta öppet på lektionstid.

Det gör det inte mindre olämpligt.
  • Anonym (Natascha)
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2014-12-07 11:43:02 följande:

Om man måste klä sig på ett visst sätt för att kunna möta ungdomar så är man helt fel ute. Sedan kan man förstås från början ha en "ungdomlig stil" men att "adoptera" en sådan är något helt annat. Skillnaden mellan att ha en "ungdomlig stil" som standard och att klä sig ungdomligt för att man tror att det ger en fördel kommer snappas upp av eleverna.

Vi hade en lärare på högstadiet som var närmare om inte över trettio men som hade en "ungdomlig stil", det var inget konstigt med det, hon var helt naturlig och bekväm i det. Vi hade även en vikarie som uppenbarligen var av den andra skolan, hon var minst fem år yngre än den andra läraren och det var pinsamt uppenbart att hon gjorde sig till. Det passade helt enkelt inte henne, det var inte hennes stil och det märktes.

Naturligtvis skall det kännas naturligt att ha en ungdomlig klädstil även när man börjar närma sig medelåldern. Ens yttre och inre måste tala samma språk. Där har du helt rätt. Man skall undvika att "klä ut" sig. Men  -  En av fördelarna med palestinasjalen är att den är åldersneutral.

• annakaragliou
    Mentat skrev 2014-12-07 16:16:22 följande:
    Jo, det var på det illröda 70-talet då en hel FNL-demonstration tågade in i TV-huset och började jobba där... Det var också då man började tala om "flumskolan". Ett skäl till detta, förutom de slopade betygen i många årskurser, var lärarkårens radikalisering och att man visade detta öppet på lektionstid.

Det gör det inte mindre olämpligt.

En oerhört förenklad livssyn. Det var den lärargenerationen som  brydde sig om och som  lärde oss attvvisa solidaritet med andra människor. Istälelt för att raljera tycker jag att vi skall vara tacksamma mot den tidens lärare.
    Men jag undrar bara vad det här har med tråden att göra. Såvitt jag förstår är frågan om TS kan arbeta som lärare i palestinasjal? 
  • Mentat
    annakaragliou skrev 2014-12-08 11:30:24 följande:

En oerhört förenklad livssyn. Det var den lärargenerationen som  brydde sig om och som  lärde oss attvvisa solidaritet med andra människor. Istälelt för att raljera tycker jag att vi skall vara tacksamma mot den tidens lärare.
    Men jag undrar bara vad det här har med tråden att göra. Såvitt jag förstår är frågan om TS kan arbeta som lärare i palestinasjal? 
    Ja, och som har visats gång på gång i tråden är palestinasjalen en politisk markör. Man kan förstås ha delade meningar om huruvida det är lämpligt att lärarna agerar som politiska personer i skolan, jag tycker att det är oerhört olämpligt.

Skolan skall fokusera på att lära ut kunskaper. Det var det den "solidariska" vänstergenerationen av lärare inte gjorde, därav begreppet "flumskolan".
  • Anonym (mickie)

Dom väldigt få jag träffar på med palestina är alla +50 kärringar som jobbar
    med kulturfrågor/bistånd mm och befinner sig långt ut på vänsterkanten samt
    åker på sol semester i Gambia. Det är dom signalerna du sänder ut.

Svar på tråden Är det ok att bära palestinasjal på jobbet