• AnnaJo

Är det ok att bära palestinasjal på jobbet

Jag är nyss fyllda 40 och arbetar som lärare på en mellanstadieskola.  Jag försöker klä mig så ungdomligt jag kan, går alltid i moderna jeans, converse sommarhalvåret och knähöga Doc Maartens med snörning på vintern.

Nu var jag med mina döttrar i Tunisien och dom ville absolut köpa äkta palestinasjalar snarare än dom fuskisar som säljs överallt här hemma. Jag passade på att köpa några till mig själv också inklusive en storrutig (typ Yassir Arafat) och en litet tjockare klarröd. Sedan vi kom hem har jag haft palestinasjal som accessoar varje dag jag arbetat i skolan och fått en o annan uppmuntrande kommentar från barn och kollegor. "Häftigt fröken" sa några av killarna i klassen t ex.

I veckan hade vi föräldramöte och en av föräldrarna tog upp att dom tyckte det var olämpligt att undervisa i palestinasjal och Doc Maartens.  Vår rektor försvarade min rätt att klä mig som jag vill men flera föräldrar höll med. Jag blev helt tagen på sängen.  Jag har ingen lust att ändra på en klädstil som passar mig.

Eller har jag fel?  Vad tycker ni?

• Svar på tråden Är det ok att bära palestinasjal på jobbet
  • Ariella

Men det är inte bara palestinier som har det. Kurder har ju också denna sjal. Ska man ex som kurd eller något annat inte få ha det för att det är en politisk markör? Låter jättelöjligt. Då ska väl lärarna inte få ha korshalsband heller?? Nej urdumt.

• Centurione
    Ariella skrev 2014-11-25 14:50:03 följande:

Men det är inte bara palestinier som har det. Kurder har ju också denna sjal. Ska man ex som kurd eller något annat inte få ha det för att det är en politisk markör? Låter jättelöjligt. Då ska väl lärarna inte få ha korshalsband heller?? Nej urdumt.

Fast korset är ju symbol för Sveriges gamla statsreligion. Vår statschef och hans gemål MÅSTE till och med bekänna sig till den religionen. Då vore det märkligt om den vanligaste symbolen för den skulle vara förbjuden i offentlig förvaltning...
  • Emeli
    umm abdilleh skrev 2014-11-25 07:50:37 följande:

Fast småbarn vet ju inte vad sjalen innebär och de tror nog att deras lärare bara har på sig en vanlig sjal och jag tror knappast t.s går runt och pratar om palestina för påverka dom.

Småbarn? Ts skriver att hon jobbar med barn i 10-12årsåldern. Enstaka kan vara tonåringar.
  • Emeli
    Anonym (Ty) skrev 2014-11-25 13:24:29 följande:

Det verkar som om sjalanvändarna finns i social/vård/lärare(vänster?)-svängen. På min arbetsplats skulle det vara provocerande om någon kom med palestinasjal, och som sagt, hur kan ni tycka det är snyggt?

Inte bland lärare. Som jag ser det är det direkt olämpligt. Jag har varit lärare i många år och aldrig sett någon kollega bära palestinasjal i tjänsten. Det skulle ha uppfattats som en provokation om någon dristade sig till det. TS är ett undantag, om hon nu verkligen är lärare. Jag tvivlar.

Det var för övrigt många år sedan jag såg en sådan sjal över huvud taget. På 70-talet var de mode bland vänsterfolk. OBS vänsterfolk, alltså kommunister, R-are och sådana.

Sjukvårdspersonal har det givetvis inte i tjänsten. Av hygienskäl och för att de ska vara lätta att identifiera har de arbetskläder. Vad de har på sig privat är ointressant i sammanhanget.
  • Anonym (Ty)

Bland sjalanhängarna i denna tråd har det skrivits om att den är ett "vanligt modeplagg" som har "tiotusentals användare". Jag roade mig i går och kollade efter palestinasjalar på min promenad på Vasagatan i Stockholm, via Centralen till Sergels Torg, en rundtur på Åhléns, via Gamla Stan till Slussen. Jag såg inte en enda palestinasjal. De måste vara vanliga i väldigt begränsade grupper.

Många i denna tråd anser att palestinasjalar är en politisk symbol. Ni som säger att det inte är så måste nog titta utanför er egna lilla (vänster-) grupp och inse att det ser annorlunda ut i verkligheten, de flesta använder inte palestinasjal och skulle aldrig göra det.

Av vad många har sagt i denna tråd borde ts som lärare förstå att det är olämpligt att bära palestinasjal på jobbet.

• FIame
    Mentat skrev 2014-11-25 09:42:44 följande:
    Palestinasjalen är en tydlig politisk markör, det kan man rimligtvis inte vara omedveten om. Frågan är alltså om det är OK att propagera politiskt på detta sätt på jobbet?

Det kan det förstås vara. Det beror litet på vilket jobb man har och i vilken grad man bryr sig om kollegernas eventuella ogillande om de nu skulle ha en annan åsikt. Om man har kundkontakter är det inte lämpligt.

Att en lärare ger uttryck för politiska uppfattningar är definitivt olämpligt! Det är möjligen vanligt, men det är lika olämpligt för det.
    Ytterligare förklaring än detta behövs faktiskt inte till TS.
  • Anonym (Manuela)
    Anonym (Ty) skrev 2014-11-26 06:40:22 följande:

Bland sjalanhängarna i denna tråd har det skrivits om att den är ett "vanligt modeplagg" som har "tiotusentals användare". Jag roade mig i går och kollade efter palestinasjalar på min promenad på Vasagatan i Stockholm, via Centralen till Sergels Torg, en rundtur på Åhléns, via Gamla Stan till Slussen. Jag såg inte en enda palestinasjal. De måste vara vanliga i väldigt begränsade grupper.

Många i denna tråd anser att palestinasjalar är en politisk symbol. Ni som säger att det inte är så måste nog titta utanför er egna lilla (vänster-) grupp och inse att det ser annorlunda ut i verkligheten, de flesta använder inte palestinasjal och skulle aldrig göra det.

Av vad många har sagt i denna tråd borde ts som lärare förstå att det är olämpligt att bära palestinasjal på jobbet.

Det beror nog på var i Stockholm man rör sig.  Titta på Medborgarplatsen en fredagkväll t ex. I vissa förorter som Fisksätra, Kärrtorp, Tensta ser man fullt av kvinnor både unga och medelålders med palestinasjal.  Men det är klart i centrala stan på dagtid och i överklassförorterna så är nog palestinasjalen  mycket sällsynt.
  • annikat
    Anonym (Ty) skrev 2014-11-25 13:24:29 följande:

Det verkar som om sjalanvändarna finns i social/vård/lärare(vänster?)-svängen. På min arbetsplats skulle det vara provocerande om någon kom med palestinasjal, och som sagt, hur kan ni tycka det är snyggt?

Jag går själv lärarutbildning på universitetet och ja jag använder sjal bara för att jag känner mig så himla snygg i den!.  Och ja visst kanske är det just vi som arbetar med att hjälpa människor som med en palestinasjal vill markera att vi står för mjuka värden och värnar människor mer än bara pengar som dom flesta tycks fokusera på numera. Och jag vill bara säga att ute på universitetet går många i palestinasjal - men mest inom vissa utbildningar. Man ser inte många ekonomer o jurister med sjal.
    Hursomhelst har jag vikarierat som lärare i flera söderförorter och det är alls inte ovanligt att både elever och kvinnor på orterna använder palestina sjal. Men jag hade också ett längre vikariat i en Lidingöskola där rektorn uttryckligen gav mig order att ta av min sjal på väg till klassrummet. Hon kallade sjalbärandet för ett underklassbeteende!
    Så jag tror sjalen faktiskt är en klassymbol. Den skiljer oss vanliga från överklassen. Erfarenheten från Lidingö gjorde mej bara ännu merr övertygad att använda mina sjalar i jobbet!
  • annakaragliou
    Anonym (Fejktråd?) skrev 2014-11-25 10:02:28 följande:

Varför vill du inte klä dig med stil istället för "ungdomlig stil"? Man blir väl inte yngre för att man går i Converse, bara mer patetisk. Luktar fyrtioårskris lång väg.
    Ett ganska ojuste påhopp. arför ´får man inte klä sig i ungdomliga kläder bara för att man fyllt fyrtio? Eller snart femtio  för den delen?  Jag som tillhör den senare gruppen går faktiskt i jeans och converse sommarhalvåret - OCH använder palestinasjal för den delen. Jag känner mig inte det minsta patetisk. Tvärtom jag får ofta höra att jag ser mycket yngre ut än jag är.
  • Napalm

Jag bär gärna shemagh, det ger olika signaler utifrån vem man är. I mitt fall ar jag tokhöger, utbildad, beväpnad och elak.. Cool 

Jaja, ingen skulle missta mig för en vänstertok.

Svar på tråden Är det ok att bära palestinasjal på jobbet