• AnnaJo

Är det ok att bära palestinasjal på jobbet

Jag är nyss fyllda 40 och arbetar som lärare på en mellanstadieskola.  Jag försöker klä mig så ungdomligt jag kan, går alltid i moderna jeans, converse sommarhalvåret och knähöga Doc Maartens med snörning på vintern.

Nu var jag med mina döttrar i Tunisien och dom ville absolut köpa äkta palestinasjalar snarare än dom fuskisar som säljs överallt här hemma. Jag passade på att köpa några till mig själv också inklusive en storrutig (typ Yassir Arafat) och en litet tjockare klarröd. Sedan vi kom hem har jag haft palestinasjal som accessoar varje dag jag arbetat i skolan och fått en o annan uppmuntrande kommentar från barn och kollegor. "Häftigt fröken" sa några av killarna i klassen t ex.

I veckan hade vi föräldramöte och en av föräldrarna tog upp att dom tyckte det var olämpligt att undervisa i palestinasjal och Doc Maartens.  Vår rektor försvarade min rätt att klä mig som jag vill men flera föräldrar höll med. Jag blev helt tagen på sängen.  Jag har ingen lust att ändra på en klädstil som passar mig.

Eller har jag fel?  Vad tycker ni?

• Svar på tråden Är det ok att bära palestinasjal på jobbet
  • Ariella

Men det är inte bara palestinier som har det. Kurder har ju också denna sjal. Ska man ex som kurd eller något annat inte få ha det för att det är en politisk markör? Låter jättelöjligt. Då ska väl lärarna inte få ha korshalsband heller?? Nej urdumt.

• Centurione
    Ariella skrev 2014-11-25 14:50:03 följande:

Men det är inte bara palestinier som har det. Kurder har ju också denna sjal. Ska man ex som kurd eller något annat inte få ha det för att det är en politisk markör? Låter jättelöjligt. Då ska väl lärarna inte få ha korshalsband heller?? Nej urdumt.

Fast korset är ju symbol för Sveriges gamla statsreligion. Vår statschef och hans gemål MÅSTE till och med bekänna sig till den religionen. Då vore det märkligt om den vanligaste symbolen för den skulle vara förbjuden i offentlig förvaltning...
  • Emeli