• AnnaJo

Är det ok att bära palestinasjal på jobbet

Jag är nyss fyllda 40 och arbetar som lärare på en mellanstadieskola.  Jag försöker klä mig så ungdomligt jag kan, går alltid i moderna jeans, converse sommarhalvåret och knähöga Doc Maartens med snörning på vintern.

Nu var jag med mina döttrar i Tunisien och dom ville absolut köpa äkta palestinasjalar snarare än dom fuskisar som säljs överallt här hemma. Jag passade på att köpa några till mig själv också inklusive en storrutig (typ Yassir Arafat) och en litet tjockare klarröd. Sedan vi kom hem har jag haft palestinasjal som accessoar varje dag jag arbetat i skolan och fått en o annan uppmuntrande kommentar från barn och kollegor. "Häftigt fröken" sa några av killarna i klassen t ex.

I veckan hade vi föräldramöte och en av föräldrarna tog upp att dom tyckte det var olämpligt att undervisa i palestinasjal och Doc Maartens.  Vår rektor försvarade min rätt att klä mig som jag vill men flera föräldrar höll med. Jag blev helt tagen på sängen.  Jag har ingen lust att ändra på en klädstil som passar mig.

Eller har jag fel?  Vad tycker ni?

• Svar på tråden Är det ok att bära palestinasjal på jobbet
  • Seven Costanza
    Anonym (Lola) skrev 2014-11-23 15:52:01 följande:

Klart den inte är. Det är ett klädesplagg. Menar du att man inte får köpa produkter från Palenstina heller, för att det ses som en politiks markering?

Är det en politisk markering att åka till odemokratiska länder också?

Konstig argumentation - menar du att klädesplagg inte kan vara politiska och religiösa markeringar? En tröja med Che Guevara eller hammaren och skäran, en slöja, en kippa är också klädesplagg - det innebär inte att de inte sänder ut en viss bild av politisk och/eller religiös tillhörighet.

Man väljer själv vilka produkter och länder man vill gynna, men självklart bör man ju vara en medveten konsument. Vänsteranhängare som t ex Björn Afzelius och Mikael Wiehe menade ju absolut att man inte skulle åka till Spanien under diktaturen där, eller till Israel nu, likväl som amerikanska tullen drar öronen åt sig om man har för många stämplar från kommunistländer eller muslimska odemokratiska länder. Inget konstigt alls.
  • Anonym (Ty)
    Anonym (Lola) skrev 2014-11-23 17:42:15 följande:

Så vad markerar alla de som åker till Thailand, menar du?

Jag åker inte själv till Thailand av detta skäl.
  • Anonym (Lola)
    Anonym (Ty) skrev 2014-11-23 17:45:13 följande:
    Jag åker inte själv till Thailand av detta skäl.
    Det är inget svar på min fråga. Vad är det man markerar när man åker till Thailand?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Värt att påpeka är att det är skillnad på vilka färger det handlar om. En enfärgad keffiyeh är det ju inget snack om, det är som vilken sjal som helst. Men även grönt/svart, sandgul/svart, rosa/svart/vitt och så vidare kan knappast ses som ett politiskt statement av någon annan än.

En svart/vit keffiyeh eller för den delen en vit/röd är förstås mer problematiskt även om det förstås inte är ett absolut politiskt attribut, det handlar mer om hur betraktaren ser det. Man ska komma ihåg att keffiyeh/shemagh har burits under många århundraden och fortfarande bärs som ett funktionellt plagg i många delar av Mellanöstern och Centralasien. Den bärs dessutom av militärer i en mängd olika länder.

Men om man nu vill bära en (vilket jag gör i stort sett dagligen) så bör man vara medveten om de politiska betydelserna av den, sedan kan man välja att ignorera dessa. Men om man inte alls har gjort den kopplingen måste jag nog säga att man är väldigt naiv och/eller okunnig.

An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Seven Costanza
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2014-11-23 17:47:35 följande:

Värt att påpeka är att det är skillnad på vilka färger det handlar om. En enfärgad keffiyeh är det ju inget snack om, det är som vilken sjal som helst. Men även grönt/svart, sandgul/svart, rosa/svart/vitt och så vidare kan knappast ses som ett politiskt statement av någon annan än.

En svart/vit keffiyeh eller för den delen en vit/röd är förstås mer problematiskt även om det förstås inte är ett absolut politiskt attribut, det handlar mer om hur betraktaren ser det. Man ska komma ihåg att keffiyeh/shemagh har burits under många århundraden och fortfarande bärs som ett funktionellt plagg i många delar av Mellanöstern och Centralasien. Den bärs dessutom av militärer i en mängd olika länder.

Men om man nu vill bära en (vilket jag gör i stort sett dagligen) så bör man vara medveten om de politiska betydelserna av den, sedan kan man välja att ignorera dessa. Men om man inte alls har gjort den kopplingen måste jag nog säga att man är väldigt naiv och/eller okunnig.

Exakt så. Man kan inte motivera vad som helst med att det är mode. Man får gärna ha en sjal men om man inte är beredd att bli betraktad som propalestinsk anser jag att man ska låta bli.
  • Anonym (Lola)
    Seven Costanza skrev 2014-11-23 17:44:44 följande:
    Konstig argumentation - menar du att klädesplagg inte kan vara politiska och religiösa markeringar? En tröja med Che Guevara eller hammaren och skäran, en slöja, en kippa är också klädesplagg - det innebär inte att de inte sänder ut en viss bild av politisk och/eller religiös tillhörighet.

Man väljer själv vilka produkter och länder man vill gynna, men självklart bör man ju vara en medveten konsument. Vänsteranhängare som t ex Björn Afzelius och Mikael Wiehe menade ju absolut att man inte skulle åka till Spanien under diktaturen där, eller till Israel nu, likväl som amerikanska tullen drar öronen åt sig om man har för många stämplar från kommunistländer eller muslimska odemokratiska länder. Inget konstigt alls.
    Jo det kan de vara.

Men gemene man i Sverige ser inte Palestinaschalen som en politisk symbol, utan som ett modeplagg.

Jag tycker det är skillnad på ett allmänt plagg, såsom en schal, och en tröja med politiskt tryck.

Politiker världen över bär olika plagg, för att det är så modet ser ut i olika länder. Sedan sprids dessa plagg till andra länder, men det betyder inte att de som bär plaggen sympatiserar med just det landet.
  • Anonym (Ty)
    Anonym (Lola) skrev 2014-11-23 17:46:39 följande:

Det är inget svar på min fråga. Vad är det man markerar när man åker till Thailand?

Att man inte bryr sig om ett land är diktatur, jag bryr mig, därför åker jag inte dit.
  • Anonym (Ty)
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2014-11-23 17:47:35 följande:

Precis, man får gärna bära en, men man bör vara medveten.
  • Rakad Apa
    Anonym (Ty) skrev 2014-11-23 17:41:57 följande:

Alla som har palestinasjal i Oslo kanske är pro Palestina? Annars som jag sagt förut är de naiva om de tror att det inte är en politisk markering. Notera att jag aldrig sagt på vilken sida jag befinner mig i denna konflikt, jag vill bara att man ska vara medveten.

Jag är iofs pro Palestina, men det är inte grunden till att använder den. Hade även använt den om det hade varit ett israeliskt plagg. Dom flesta reflekterar nog inte ens över det, utan ser det bara som ett vanligt klädesplagg. Iaf i mina umgängeskretsar.
    ?Livet är för viktigt för att tas på allvar.? - Oscar Wilde
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Seven Costanza skrev 2014-11-23 17:53:05 följande:
    Exakt så. Man kan inte motivera vad som helst med att det är mode. Man får gärna ha en sjal men om man inte är beredd att bli betraktad som propalestinsk anser jag att man ska låta bli.
    Ja, man bör definitivt vara medveten om de politiska betydelserna av den. Nu har jag aldrig, under många års tid, haft det problemet. Men då har jag inte heller burit en svart/vit sjal utan enbart av mer militärt stuk (grön/helsvart/sandfärgad osv.).
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
Svar på tråden Är det ok att bära palestinasjal på jobbet