• AnnaJo

Är det ok att bära palestinasjal på jobbet

Jag är nyss fyllda 40 och arbetar som lärare på en mellanstadieskola.  Jag försöker klä mig så ungdomligt jag kan, går alltid i moderna jeans, converse sommarhalvåret och knähöga Doc Maartens med snörning på vintern.

Nu var jag med mina döttrar i Tunisien och dom ville absolut köpa äkta palestinasjalar snarare än dom fuskisar som säljs överallt här hemma. Jag passade på att köpa några till mig själv också inklusive en storrutig (typ Yassir Arafat) och en litet tjockare klarröd. Sedan vi kom hem har jag haft palestinasjal som accessoar varje dag jag arbetat i skolan och fått en o annan uppmuntrande kommentar från barn och kollegor. "Häftigt fröken" sa några av killarna i klassen t ex.

I veckan hade vi föräldramöte och en av föräldrarna tog upp att dom tyckte det var olämpligt att undervisa i palestinasjal och Doc Maartens.  Vår rektor försvarade min rätt att klä mig som jag vill men flera föräldrar höll med. Jag blev helt tagen på sängen.  Jag har ingen lust att ändra på en klädstil som passar mig.

Eller har jag fel?  Vad tycker ni?

• Svar på tråden Är det ok att bära palestinasjal på jobbet
  • Seven Costanza
    Anonym (Lola) skrev 2014-11-23 15:52:01 följande:

Klart den inte är. Det är ett klädesplagg. Menar du att man inte får köpa produkter från Palenstina heller, för att det ses som en politiks markering?

Är det en politisk markering att åka till odemokratiska länder också?

Konstig argumentation - menar du att klädesplagg inte kan vara politiska och religiösa markeringar? En tröja med Che Guevara eller hammaren och skäran, en slöja, en kippa är också klädesplagg - det innebär inte att de inte sänder ut en viss bild av politisk och/eller religiös tillhörighet.