• AnnaJo

Är det ok att bära palestinasjal på jobbet

Jag är nyss fyllda 40 och arbetar som lärare på en mellanstadieskola.  Jag försöker klä mig så ungdomligt jag kan, går alltid i moderna jeans, converse sommarhalvåret och knähöga Doc Maartens med snörning på vintern.

Nu var jag med mina döttrar i Tunisien och dom ville absolut köpa äkta palestinasjalar snarare än dom fuskisar som säljs överallt här hemma. Jag passade på att köpa några till mig själv också inklusive en storrutig (typ Yassir Arafat) och en litet tjockare klarröd. Sedan vi kom hem har jag haft palestinasjal som accessoar varje dag jag arbetat i skolan och fått en o annan uppmuntrande kommentar från barn och kollegor. "Häftigt fröken" sa några av killarna i klassen t ex.

I veckan hade vi föräldramöte och en av föräldrarna tog upp att dom tyckte det var olämpligt att undervisa i palestinasjal och Doc Maartens.  Vår rektor försvarade min rätt att klä mig som jag vill men flera föräldrar höll med. Jag blev helt tagen på sängen.  Jag har ingen lust att ändra på en klädstil som passar mig.

Eller har jag fel?  Vad tycker ni?

• Svar på tråden Är det ok att bära palestinasjal på jobbet
  • AnnaJo
    Anonym (Fejktråd?) skrev 2014-11-24 18:12:31 följande:

Jag trodde detta vad ett skämt?!

Ingen kan väl vara så dum och obetänksam att man har på sig en palestinasjal på jobbet om man är lärare?!

Ja, jag förstår att de reagerade. Inte på sjalen, utan på din dumhet. För mig och många andra är det på nivån att ha en SS-hatt, långt värre än en Che Guevara-tröja.

Nej för mig är det allvar i allra högsta grad. I tråden tycks jag inte vara ensam lärare som går i palestinasjal. Det ger ändå en viss tillfredsställelse att få veta det.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

En början till att göra den mer opolitiskt kan ju vara att inte benämna den för det något felaktiga och politiskt laddade namnet "Palestinasjal" utan istället kalla den Keffiyeh, Shemagh eller helt enkelt sjal.

An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • annakaragliou

Jag är förvånad när jag läser den här tråden.  Så många som på olika sätt vill stigmatisera dom som bär palestinasjal som antingen utmålas som dumma och okunniga eller också som illvilliga sympatisörer till Hamas.
    Jag har haft palestinasjal nästan dagligen i nästan 35 år och även om jag från början tyckte den var en läcker radikal symbol så har den blivit något man bär för att den är snygg, skön och passar till min (precis som TS) ungdomliga klädstil.
    Att tiotusentals kvinnor (och även män) går i palestinasjal i Sverige har naturligtvis ingenting med sympatiet för terror att göra. Jag tror det finns två skäl att man väljer att gå i palestinasjal. För det första att den är snygg - för det är den erkligen. Alla passar i den. Men också att den har litet av en förbjuden lockelse över sig just av dom skäl som några tagit upp här på FL. Unga människor har alltid revolterat och det är kanske det som är orsaken till att så många tonåringar skaffar palestinasjal. Alla mina tre döttrar  t ex ville absolut ha palestinasjal när dom passerade 15-årsgränsen. Idag kan man tom köpa (iofs fuskkopior) palestinasjalar på ICA och hemköp. Det visar väl om inte annat att det är en  ganska oskyldig accessoar.  Jag är som sagt förvånad överd et höga tonläget här.
    Jag hoppas inte TS tar åt sig utan klär sig som hon vill!

• Anonym (Natascha)

Det finns två läger här.  dom som tycker det är OK med palestinasjal på jobbet och dom som inte tycker det är ok. Det vore intressant att få veta vad ni jobbar med. Är attityden en klassfråga? Är det skillnad på offentliga sektorn och privat? Något annat?

• Anonym (Ty)
    Anonym (Natascha) skrev 2014-11-24 20:49:04 följande:

Det finns två läger här.  dom som tycker det är OK med palestinasjal på jobbet och dom som inte tycker det är ok. Det vore intressant att få veta vad ni jobbar med. Är attityden en klassfråga? Är det skillnad på offentliga sektorn och privat? Något annat?

Klass- och politisk fråga, inga i rikare förorter som röstar till höger använder detta plagg.
  • Emeli

OM du nu verkligen är lärare FÖRVÅNAR det mig att du är så okunnig att du inte känner till det starka politiska symbolvärde som palestinasjalen har. Jag hoppas verkligen att du inte undervisar i SO.

Att det skulle vara ett mode känner jag inte alls till, utom möjligen i vissa vänsterkretsar. Där jag bor och arbetar ser man inga alls.

Hade ni föräldramöte i november? Varför? Märkligt att lägga ett sådant vid terminsslutet. Jag hoppas och tror detta är en fejktråd. Jag hoppas innerligt att ingen lärare är så okunnig och omdömeslös.

• Centurione

En palestinasjal symboliserar ju att man tar palestiniernas sak gentemot judarna. Nu har ju även svenska staten erkänt Palestina, så det är inte någon förbjuden ståndpunkt i Sverige. MEN jag tycker nog ändå att det är olämpligt av en lärare, eller annan person i offentlig anställning, att ha på sig politiska symboler av vilket slag det vara må: knappar och pins från svenska partier, Che Guevera t-shirts... eller som sagt palestinasjalar. Eftersom det är viktigt att skolan är politiskt obunden, och att föräldrarna kan vara säkra på att inte barnen utsätts för politisk påverkan där.

• Centurione
    Emeli skrev 2014-11-24 23:47:43 följande:

OM du nu verkligen är lärare FÖRVÅNAR det mig att du är så okunnig att du inte känner till det starka politiska symbolvärde som palestinasjalen har. Jag hoppas verkligen att du inte undervisar i SO.

Att det skulle vara ett mode känner jag inte alls till, utom möjligen i vissa vänsterkretsar. Där jag bor och arbetar ser man inga alls.

Hade ni föräldramöte i november? Varför? Märkligt att lägga ett sådant vid terminsslutet. Jag hoppas och tror detta är en fejktråd. Jag hoppas innerligt att ingen lärare är så okunnig och omdömeslös.

Ja, jag tycker också att det låter märkligt. Palestinasjalen VAR mode i vänsterkretsar ett tag - på 70-talet om jag inte minns fel nu, kanske in på 80-talet också. Den bars tillsammans med samiska näbbstövlar och ryggsäckar eller vindtygsjackor från Fjällräven, lustigt nog... Men inte idag väl..? Jag tycker att frågan låter påhittad.
  • Anonym (Ty)

Man skulle kunna säga att eftersom palestinasjalen uppenbarligen bärs av personer på vänsterkanten är den ett politiskt plagg även om man är omedveten om palestinafrågan.

Jag undrar också var den är så vanlig som flera påstår, det var många år sedan jag såg någon.

• umm abdilleh
    Seven Costanza skrev 2014-11-24 17:12:35 följande:

Skulle du som muslim säga att de flesta muslimer tolkar bärande av sjalen på samma sätt som du, dvs att man stöder palestiniernas önskan om en egen stat?

Aa så tycker muslimer när de ser nån med palestinasjal. På demonstrationer för palestina var det fullt av svenska icke muslimer som hade såna sjalar. Det är inte samma som tex folk säger att har du dr martins eller bomber jacka klär du dig som nasisterna för man har ofta på sig nåt av detta utan att vara nasist. för palestinasjalen symboliserar stöd mot palestina även om kanske inte alla vet det.
Svar på tråden Är det ok att bära palestinasjal på jobbet