• AnnaJo

Är det ok att bära palestinasjal på jobbet

Jag är nyss fyllda 40 och arbetar som lärare på en mellanstadieskola.  Jag försöker klä mig så ungdomligt jag kan, går alltid i moderna jeans, converse sommarhalvåret och knähöga Doc Maartens med snörning på vintern.

Nu var jag med mina döttrar i Tunisien och dom ville absolut köpa äkta palestinasjalar snarare än dom fuskisar som säljs överallt här hemma. Jag passade på att köpa några till mig själv också inklusive en storrutig (typ Yassir Arafat) och en litet tjockare klarröd. Sedan vi kom hem har jag haft palestinasjal som accessoar varje dag jag arbetat i skolan och fått en o annan uppmuntrande kommentar från barn och kollegor. "Häftigt fröken" sa några av killarna i klassen t ex.

I veckan hade vi föräldramöte och en av föräldrarna tog upp att dom tyckte det var olämpligt att undervisa i palestinasjal och Doc Maartens.  Vår rektor försvarade min rätt att klä mig som jag vill men flera föräldrar höll med. Jag blev helt tagen på sängen.  Jag har ingen lust att ändra på en klädstil som passar mig.

Eller har jag fel?  Vad tycker ni?

• Svar på tråden Är det ok att bära palestinasjal på jobbet
  • AnnaJo
    Anonym (Fejktråd?) skrev 2014-11-24 18:12:31 följande:

Jag trodde detta vad ett skämt?!

Ingen kan väl vara så dum och obetänksam att man har på sig en palestinasjal på jobbet om man är lärare?!

Ja, jag förstår att de reagerade. Inte på sjalen, utan på din dumhet. För mig och många andra är det på nivån att ha en SS-hatt, långt värre än en Che Guevara-tröja.

Nej för mig är det allvar i allra högsta grad. I tråden tycks jag inte vara ensam lärare som går i palestinasjal. Det ger ändå en viss tillfredsställelse att få veta det.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

En början till att göra den mer opolitiskt kan ju vara att inte benämna den för det något felaktiga och politiskt laddade namnet "Palestinasjal" utan istället kalla den Keffiyeh, Shemagh eller helt enkelt sjal.