• AnnaJo

Är det ok att bära palestinasjal på jobbet

Jag är nyss fyllda 40 och arbetar som lärare på en mellanstadieskola.  Jag försöker klä mig så ungdomligt jag kan, går alltid i moderna jeans, converse sommarhalvåret och knähöga Doc Maartens med snörning på vintern.

Nu var jag med mina döttrar i Tunisien och dom ville absolut köpa äkta palestinasjalar snarare än dom fuskisar som säljs överallt här hemma. Jag passade på att köpa några till mig själv också inklusive en storrutig (typ Yassir Arafat) och en litet tjockare klarröd. Sedan vi kom hem har jag haft palestinasjal som accessoar varje dag jag arbetat i skolan och fått en o annan uppmuntrande kommentar från barn och kollegor. "Häftigt fröken" sa några av killarna i klassen t ex.

I veckan hade vi föräldramöte och en av föräldrarna tog upp att dom tyckte det var olämpligt att undervisa i palestinasjal och Doc Maartens.  Vår rektor försvarade min rätt att klä mig som jag vill men flera föräldrar höll med. Jag blev helt tagen på sängen.  Jag har ingen lust att ändra på en klädstil som passar mig.

Eller har jag fel?  Vad tycker ni?

• Svar på tråden Är det ok att bära palestinasjal på jobbet
  • Anonym (Ty)
    Anonym (avantgardist) skrev 2014-11-24 03:14:20 följande:

Bullshit. Jag är också lärare (på komvux) och går för det mesta i palestinasjal. Det gör flera kollegor också utan att vi ser oss som speciellt politiska.

Så naivt och dumt.
  • Anonym (Lägg ner)
    Anonym (hmm) skrev 2014-11-23 13:16:03 följande:

Det jag reagerar mest på är "jag försöker klä mig så ungdomligt som möjligt". Varför försöker du det? Borde man inte klä sig i sånt man gillar istället för att föröka se ung ut.

I övrigt tycker jag väl inte att sjalen och skorna låter som något jag skulle ens reagera på men å andra sidan så är faktiskt Palestinasjal pilitiskt kopplat. Sådan kanske man ska vara försiktig med om man jobbar med människor....

Slitsnack. Palestinasjalar har under många många år inte varit annat än just en sjal.