• AnnaJo

Är det ok att bära palestinasjal på jobbet

Jag är nyss fyllda 40 och arbetar som lärare på en mellanstadieskola.  Jag försöker klä mig så ungdomligt jag kan, går alltid i moderna jeans, converse sommarhalvåret och knähöga Doc Maartens med snörning på vintern.

Nu var jag med mina döttrar i Tunisien och dom ville absolut köpa äkta palestinasjalar snarare än dom fuskisar som säljs överallt här hemma. Jag passade på att köpa några till mig själv också inklusive en storrutig (typ Yassir Arafat) och en litet tjockare klarröd. Sedan vi kom hem har jag haft palestinasjal som accessoar varje dag jag arbetat i skolan och fått en o annan uppmuntrande kommentar från barn och kollegor. "Häftigt fröken" sa några av killarna i klassen t ex.

I veckan hade vi föräldramöte och en av föräldrarna tog upp att dom tyckte det var olämpligt att undervisa i palestinasjal och Doc Maartens.  Vår rektor försvarade min rätt att klä mig som jag vill men flera föräldrar höll med. Jag blev helt tagen på sängen.  Jag har ingen lust att ändra på en klädstil som passar mig.

Eller har jag fel?  Vad tycker ni?

• Svar på tråden Är det ok att bära palestinasjal på jobbet
  • Anonym (ovriden)

Har du palestinasjal men inga näbbstövlar på fötterna? Vad är det för fasoner? Du har väl inte glömt att sy fast hammaren och skäran samt en bild på Che Guevara på ytterkläderna (en jeansjacka förmodar jag)? Har du satt upp röda fanan som gardiner i klassrummet också? 1968 är förbi för länge sedan om du inte visste det.

• Anonym (C)
    annakaragliou skrev 2014-11-27 21:53:13 följande:
    Ett ganska ojuste påhopp. arför ´får man inte klä sig i ungdomliga kläder bara för att man fyllt fyrtio? Eller snart femtio  för den delen?  Jag som tillhör den senare gruppen går faktiskt i jeans och converse sommarhalvåret - OCH använder palestinasjal för den delen. Jag känner mig inte det minsta patetisk. Tvärtom jag får ofta höra att jag ser mycket yngre ut än jag är.