• AnnaJo

Är det ok att bära palestinasjal på jobbet

Jag är nyss fyllda 40 och arbetar som lärare på en mellanstadieskola.  Jag försöker klä mig så ungdomligt jag kan, går alltid i moderna jeans, converse sommarhalvåret och knähöga Doc Maartens med snörning på vintern.

Nu var jag med mina döttrar i Tunisien och dom ville absolut köpa äkta palestinasjalar snarare än dom fuskisar som säljs överallt här hemma. Jag passade på att köpa några till mig själv också inklusive en storrutig (typ Yassir Arafat) och en litet tjockare klarröd. Sedan vi kom hem har jag haft palestinasjal som accessoar varje dag jag arbetat i skolan och fått en o annan uppmuntrande kommentar från barn och kollegor. "Häftigt fröken" sa några av killarna i klassen t ex.

I veckan hade vi föräldramöte och en av föräldrarna tog upp att dom tyckte det var olämpligt att undervisa i palestinasjal och Doc Maartens.  Vår rektor försvarade min rätt att klä mig som jag vill men flera föräldrar höll med. Jag blev helt tagen på sängen.  Jag har ingen lust att ändra på en klädstil som passar mig.

Eller har jag fel?  Vad tycker ni?

• Svar på tråden Är det ok att bära palestinasjal på jobbet
  • Anonym (ovriden)

Har du palestinasjal men inga näbbstövlar på fötterna? Vad är det för fasoner? Du har väl inte glömt att sy fast hammaren och skäran samt en bild på Che Guevara på ytterkläderna (en jeansjacka förmodar jag)? Har du satt upp röda fanan som gardiner i klassrummet också? 1968 är förbi för länge sedan om du inte visste det.

• Anonym (C)
    annakaragliou skrev 2014-11-27 21:53:13 följande:
    Ett ganska ojuste påhopp. arför ´får man inte klä sig i ungdomliga kläder bara för att man fyllt fyrtio? Eller snart femtio  för den delen?  Jag som tillhör den senare gruppen går faktiskt i jeans och converse sommarhalvåret - OCH använder palestinasjal för den delen. Jag känner mig inte det minsta patetisk. Tvärtom jag får ofta höra att jag ser mycket yngre ut än jag är.
    Nä, att säga patetisk om någon är bara elakt. Håller dock med om att Converse och palestinasjal hör ungdomen till och inte klär en 40-åring. JAG känner mig för gammal för Converse och palestinasjal och jag är 28..
  • Anonym (C)
    annakaragliou skrev 2014-11-27 21:53:13 följande:
    Ett ganska ojuste påhopp. arför ´får man inte klä sig i ungdomliga kläder bara för att man fyllt fyrtio? Eller snart femtio  för den delen?  Jag som tillhör den senare gruppen går faktiskt i jeans och converse sommarhalvåret - OCH använder palestinasjal för den delen. Jag känner mig inte det minsta patetisk. Tvärtom jag får ofta höra att jag ser mycket yngre ut än jag är.
    Nä, att säga patetisk om någon är bara elakt. Håller dock med om att Converse och palestinasjal hör ungdomen till och inte klär en 40-åring. JAG känner mig för gammal för Converse och palestinasjal och jag är 28..
  • annakaragliou
    Anonym (ovriden) skrev 2014-11-27 22:17:55 följande:

Har du palestinasjal men inga näbbstövlar på fötterna? Vad är det för fasoner? Du har väl inte glömt att sy fast hammaren och skäran samt en bild på Che Guevara på ytterkläderna (en jeansjacka förmodar jag)? Har du satt upp röda fanan som gardiner i klassrummet också? 1968 är förbi för länge sedan om du inte visste det.

Jag antar att du försöker vara rolig, men jag har faktiskt kvar mina näbbstövlar även om dom är helt utslitna, och ja jag använder fortfarande mina t-shirts med che guevara, fidel castro och hammare o skära  från mina perioder som volontär på kuba.
  • Anonym (Natascha)
    Anonym (C) skrev 2014-11-27 22:18:34 följande:
    Jag undrar fortfarande hur världsbilderna kan vara så olika. Jag ser ganska många med palestinasjal på gröna tunnelbanelinjen, på pendeltåget och väldigt mycket i Södertälje där jag arbetar. Är det så att alla med sjal bor söder om stan?

Däremot ycker jag att det är synd att du tycker att man är för gammal för Converse när man fyllt 28. Jag är 34 och ser inga problem med att gå i Converse hela sommarhalvåret 
  • Mentat
    annakaragliou skrev 2014-11-27 22:55:57 följande:
    Jag antar att du försöker vara rolig, men jag har faktiskt kvar mina näbbstövlar även om dom är helt utslitna, och ja jag använder fortfarande mina t-shirts med che guevara, fidel castro och hammare o skära  från mina perioder som volontär på kuba.
    Tack för denna bekräftelse att palestinasjalen är en politisk markör. Då kan TS fundera på om det är lämpligt att såsom lärare så tydligt signalera ett politiskt ställningstagande eller ej och har kanske fått en större förståelse för föräldrarnas invändningar.
  • Fjärilslarv

Som lärare ska man vara representativ och en förebild, så nej då passar sig inte sådanna kläder anser jag.

• Anonym (avantgardist)
    Fjärilslarv skrev 2014-11-28 22:09:26 följande:

Som lärare ska man vara representativ och en förebild, så nej då passar sig inte sådanna kläder anser jag.

En lärare som går i jeans och converse och har sin palestinasjal snyggt knuten är ju både snygg och representativ i mina ögon. Dessutom känns det fräscht med en lite ungdomlig attityd i en värld där  dom flesta lärare som verkar tävla i tantighet.
    Stå på dig TS
  • Fjärilslarv
    Anonym (avantgardist) skrev 2014-11-30 15:14:55 följande:
    En lärare som går i jeans och converse och har sin palestinasjal snyggt knuten är ju både snygg och representativ i mina ögon. Dessutom känns det fräscht med en lite ungdomlig attityd i en värld där  dom flesta lärare som verkar tävla i tantighet.
    Stå på dig TS
    Okej ja vi är alla olika. Jag hade faktiskt reagerat om någon av mina kollegor gick klädda så. Politiska och religiösa plagg hör inte hemma hos en lärare, sådantkan man ha på sin fritid.
  • Centurione
    Anonym (avantgardist) skrev 2014-11-30 15:14:55 följande:
    Stå på dig TS
    Nej jag håller verkligen inte med. Det finns personer som arbetar med ungdomar - lärare, fritidsledare, konfirmationspräster o andra - som tror att de ska bli mer accepterade av ungdomarna, om de också är "ungdomliga". Snor ungdomarnas klädstil, försöker härma efter deras slanguttryck o.s.v.. Men ungdomarna genomskådar det. Det blir bara dumt och löjligt.

Vill man ha respekt av ungdomar, så ska man våga vara sig själv inklusive sin egen ålder, i mer erfarenhet. Dessutom ska lärare lära ut vuxenvärldens värderingar till ungdomarna - och inte tvärtom. Snart är ungdomarna vuxna och ska börja arbeta, och på många arbetsplatser måste man då följa en fullvuxen, seriös och välvårdad klädkod. Lika bra att de lär sig redan nu, att det är så vuxna klär sig när de är på sitt arbete (som ju lärare är när de är i skolan).
Svar på tråden Är det ok att bära palestinasjal på jobbet