• Emeli

Är det ok att bära palestinasjal på jobbet

OM du nu verkligen är lärare FÖRVÅNAR det mig att du är så okunnig att du inte känner till det starka politiska symbolvärde som palestinasjalen har. Jag hoppas verkligen att du inte undervisar i SO.

Att det skulle vara ett mode känner jag inte alls till, utom möjligen i vissa vänsterkretsar. Där jag bor och arbetar ser man inga alls.

Hade ni föräldramöte i november? Varför? Märkligt att lägga ett sådant vid terminsslutet. Jag hoppas och tror detta är en fejktråd. Jag hoppas innerligt att ingen lärare är så okunnig och omdömeslös.

• Emeli
    umm abdilleh skrev 2014-11-25 07:50:37 följande:

Fast småbarn vet ju inte vad sjalen innebär och de tror nog att deras lärare bara har på sig en vanlig sjal och jag tror knappast t.s går runt och pratar om palestina för påverka dom.

Småbarn? Ts skriver att hon jobbar med barn i 10-12årsåldern. Enstaka kan vara tonåringar.
  • Emeli
    Anonym (Ty) skrev 2014-11-25 13:24:29 följande:

Det verkar som om sjalanvändarna finns i social/vård/lärare(vänster?)-svängen. På min arbetsplats skulle det vara provocerande om någon kom med palestinasjal, och som sagt, hur kan ni tycka det är snyggt?

Inte bland lärare. Som jag ser det är det direkt olämpligt. Jag har varit lärare i många år och aldrig sett någon kollega bära palestinasjal i tjänsten. Det skulle ha uppfattats som en provokation om någon dristade sig till det. TS är ett undantag, om hon nu verkligen är lärare. Jag tvivlar.

Det var för övrigt många år sedan jag såg en sådan sjal över huvud taget. På 70-talet var de mode bland vänsterfolk. OBS vänsterfolk, alltså kommunister, R-are och sådana.

Sjukvårdspersonal har det givetvis inte i tjänsten. Av hygienskäl och för att de ska vara lätta att identifiera har de arbetskläder. Vad de har på sig privat är ointressant i sammanhanget.
  • Emeli
    Anonym (Ty) skrev 2014-12-05 15:44:10 följande:

Det har inget med att vara intolerant att göra, att ha politiskt laddade kläder när man är lärare är inte lämpligt. Och det är inget "utbrett modeplagg". Jag ser inga där jag bor, inga på min arbetsplats, och inga däremellan. Som du ser i tråden är det många som tycker det är ett politiskt plagg, det räcker för att man ska avstå om man är tex lärare. Och alla ni som skriver "det är aldrig någon som sagt något" "jag har inte haft några problem" etc, självklart, folk är artiga och säger inget men jag lovar att de tänker.

Mycket bra sammanfattning. Kunde inte sagt det bättre själv. Förstår inte alls påståendet att det skulle vara ett "utbrett modeplagg". Såvitt jag vet har det inte varit det sedan 70-talet, och då bara i vänsterkretsar. Själv ser jag aldrig några palestinasjalar, varken på jobbet (är lärare på en stor högstadieskola), på vägen dit (har en halvtimmes restid) eller i eller runt området där jag bor. Jag bor i västra Göteborg.

Som lärare ska man förhålla sig neutral i politiska frågor.
Svar på tråden Är det ok att bära palestinasjal på jobbet