• Mentat

Är det ok att bära palestinasjal på jobbet

Palestinasjalen är en tydlig politisk markör, det kan man rimligtvis inte vara omedveten om. Frågan är alltså om det är OK att propagera politiskt på detta sätt på jobbet?

Det kan det förstås vara. Det beror litet på vilket jobb man har och i vilken grad man bryr sig om kollegernas eventuella ogillande om de nu skulle ha en annan åsikt. Om man har kundkontakter är det inte lämpligt.

Att en lärare ger uttryck för politiska uppfattningar är definitivt olämpligt! Det är möjligen vanligt, men det är lika olämpligt för det.

• Mentat
    annakaragliou skrev 2014-11-27 22:55:57 följande:
    Jag antar att du försöker vara rolig, men jag har faktiskt kvar mina näbbstövlar även om dom är helt utslitna, och ja jag använder fortfarande mina t-shirts med che guevara, fidel castro och hammare o skära  från mina perioder som volontär på kuba.
    Tack för denna bekräftelse att palestinasjalen är en politisk markör. Då kan TS fundera på om det är lämpligt att såsom lärare så tydligt signalera ett politiskt ställningstagande eller ej och har kanske fått en större förståelse för föräldrarnas invändningar.
  • Mentat
    annakaragliou skrev 2014-12-06 14:24:16 följande:

När jag gick i skolan på 70-talet var det faktiskt ganska vanligt att lärarna hade näbbstövlar och palestinasjal. Många hade också mahjongkläder och nej till kärnkraftmärken.  Då var det helt accepterat att lärare stod för en progressiv livssyn och blev en förebild för många i min generation.

Jo, det var på det illröda 70-talet då en hel FNL-demonstration tågade in i TV-huset och började jobba där... Det var också då man började tala om "flumskolan". Ett skäl till detta, förutom de slopade betygen i många årskurser, var lärarkårens radikalisering och att man visade detta öppet på lektionstid.

Det gör det inte mindre olämpligt.
  • Mentat
    annakaragliou skrev 2014-12-08 11:30:24 följande:

En oerhört förenklad livssyn. Det var den lärargenerationen som  brydde sig om och som  lärde oss attvvisa solidaritet med andra människor. Istälelt för att raljera tycker jag att vi skall vara tacksamma mot den tidens lärare.
    Men jag undrar bara vad det här har med tråden att göra. Såvitt jag förstår är frågan om TS kan arbeta som lärare i palestinasjal? 
    Ja, och som har visats gång på gång i tråden är palestinasjalen en politisk markör. Man kan förstås ha delade meningar om huruvida det är lämpligt att lärarna agerar som politiska personer i skolan, jag tycker att det är oerhört olämpligt.

Skolan skall fokusera på att lära ut kunskaper. Det var det den "solidariska" vänstergenerationen av lärare inte gjorde, därav begreppet "flumskolan".
  • Mentat
    Anonym (gisela) skrev 2014-12-09 05:53:31 följande:

Märkligt vilka hårda ord som uttalas här. Varför kan man inte bara få ha palestinasjal för att det är snyggt? Där jag bor i Skärholmen är det inte alls ovanligt. Jag har inga problem med att ha sjal  jobbet - och ingen har klagat.

Jag hänvisar till inlägg #83
Svar på tråden Är det ok att bära palestinasjal på jobbet