• AnnaJo

Är det ok att bära palestinasjal på jobbet

Jag är nyss fyllda 40 och arbetar som lärare på en mellanstadieskola.  Jag försöker klä mig så ungdomligt jag kan, går alltid i moderna jeans, converse sommarhalvåret och knähöga Doc Maartens med snörning på vintern.

Nu var jag med mina döttrar i Tunisien och dom ville absolut köpa äkta palestinasjalar snarare än dom fuskisar som säljs överallt här hemma. Jag passade på att köpa några till mig själv också inklusive en storrutig (typ Yassir Arafat) och en litet tjockare klarröd. Sedan vi kom hem har jag haft palestinasjal som accessoar varje dag jag arbetat i skolan och fått en o annan uppmuntrande kommentar från barn och kollegor. "Häftigt fröken" sa några av killarna i klassen t ex.

I veckan hade vi föräldramöte och en av föräldrarna tog upp att dom tyckte det var olämpligt att undervisa i palestinasjal och Doc Maartens.  Vår rektor försvarade min rätt att klä mig som jag vill men flera föräldrar höll med. Jag blev helt tagen på sängen.  Jag har ingen lust att ändra på en klädstil som passar mig.

Eller har jag fel?  Vad tycker ni?

• Svar på tråden Är det ok att bära palestinasjal på jobbet
  • annikat
    annakaragliou skrev 2014-12-18 10:57:12 följande:
    Håller helt med. Om vi alla var mer emottagliga för etniska influenser skulle vi alla kunna bidra till ökad tolerans och förståelse. Jag har arbetat som volontär och skördat sockerrör på Kuba i många år och älskar alla färgglada t-shirts jag köpt där. Jag har inga problem med att ha dom på jobbet även fast dom avslöjar min kärlek till det landet. 
    Det du skriver är så sant - multikulturalism behövs nu mer än någonsin. Får jag fråga vad du har för t-shirts från Kuba? Blir du aldrig stämplad som vänsterextremist?
  • Planetes

Tre saker jag reflekterar över då jag ser människor med Palestinasjal; 

- Jag kollar efter potentiella ställen på kroppen där ni kan förväntas gömma vapen. 

- Den politiska läggningen är självklar, i Sverige i alla fall. I andra delar av världen så är den politiska läggningen den omvända, lustigt nog. 

- Hamassympatisör och allt som det innebär.

Det är samma sak som att bära en IS-flagga med sig, ett bälte med Gott Mitt Uns, Davidsstjärnan, Skäraren och Hammaren, Stalinmotiv, Hakkorset eller Mao Zedong som avtryck på en tröja. 

Jag kommer att betrakta er och alla dem som bär ovanstående, som ett potentiellt hot och kommer att förhålla mig till er utifrån det. 

• Anonym (Faktiskt)

Det är skillnad på vad man får och vad man bör. Skulle du ha en politiskt pin på dig exempelvis SD, en dekal som det står ?iutrota Gaza? på, eller driva en blogg som går ut på att bevisa att homosexuella inte finns vid sidan av ditt jobb? Ja isf, inget är förbjudet, bara inte särskilt lämpligt. Tycker du dock att det är fel bör du tänka om för sjalen står för ett uttryck att utrota judarna helt.

• Anonym (Olämpligt)

Skolor tycks inte ha uttalad klädkod men det har många företag och då är det bara att följa den. I TS fall tycks föräldrar ha protesterat och då bör man ta hänsyn till deras åsikter. Palestinasjal med allt vad det innebär symboliskt kan man väl reservera för fritiden!  Ganska onödigt att reta föräldrar med politiska symboler! Det är inte frågan om vad TS anser utan omgivningen och det finns säkert andra lika snygga sjalar. Reta inte folk i onödan, varför skapa konflikter där det inte behövs?                                                                                                              Rektor försvarar och det måste ju vederbörande göra officiellt om klädkoden inte finns, men egentligen vet man ju inte om detta verkligen är hans åsikt. Att bära palestinasjal innebär att skapa onödig friktion. 

• Anonym (Olämpligt)

Tillägg: Sjalen har ju blivit laddad nu, lyssna på utlandskorresponden Cecilia Uddéns podd, inspelad i april i år. Föräldrar som är allmänbildade och politiskt orienterade anser sannolikt att det är okunnigt att bära dessa symboler, de kommer att ifrågasätta lärarens omdöme.

• Anonym (Olämpligt)
    Anonym (M2) skrev 2025-01-31 23:14:18 följande:

Tråden är från 2014...

Aha, såg jag inte. Men frågan har aktualiserats sen dess. Fortfarande tycker jag att politiska symboler är känsliga, onödigt att reta folk. TS är då alltså 50 år nu och mognare, behöver kanske gå runt och vara "häftig".
  • Anonym (M2)
    Anonym (Olämpligt) skrev 2025-01-31 23:39:04 följande:
    Aha, såg jag inte. Men frågan har aktualiserats sen dess. Fortfarande tycker jag att politiska symboler är känsliga, onödigt att reta folk. TS är då alltså 50 år nu och mognare, behöver kanske gå runt och vara "häftig".
    Många använder de sk palestina själarna för att de är fina, inte för något politisk syfte. 
  • Anonym (Sofia)

Klart att det är olämpligt att bära palestinasjal som lärare just nu, med det pågående kriget mellan Israel och Palestina. Helt otroligt att man inte förstår det, varpå jag tänker att denna tråd måste vara en trolltråd.

Svar på tråden Är det ok att bära palestinasjal på jobbet