• AnnaJo

Är det ok att bära palestinasjal på jobbet

Jag är nyss fyllda 40 och arbetar som lärare på en mellanstadieskola.  Jag försöker klä mig så ungdomligt jag kan, går alltid i moderna jeans, converse sommarhalvåret och knähöga Doc Maartens med snörning på vintern.

Nu var jag med mina döttrar i Tunisien och dom ville absolut köpa äkta palestinasjalar snarare än dom fuskisar som säljs överallt här hemma. Jag passade på att köpa några till mig själv också inklusive en storrutig (typ Yassir Arafat) och en litet tjockare klarröd. Sedan vi kom hem har jag haft palestinasjal som accessoar varje dag jag arbetat i skolan och fått en o annan uppmuntrande kommentar från barn och kollegor. "Häftigt fröken" sa några av killarna i klassen t ex.

I veckan hade vi föräldramöte och en av föräldrarna tog upp att dom tyckte det var olämpligt att undervisa i palestinasjal och Doc Maartens.  Vår rektor försvarade min rätt att klä mig som jag vill men flera föräldrar höll med. Jag blev helt tagen på sängen.  Jag har ingen lust att ändra på en klädstil som passar mig.

Eller har jag fel?  Vad tycker ni?

• Svar på tråden Är det ok att bära palestinasjal på jobbet
  • annikat
    annakaragliou skrev 2014-12-18 10:57:12 följande:
    Håller helt med. Om vi alla var mer emottagliga för etniska influenser skulle vi alla kunna bidra till ökad tolerans och förståelse. Jag har arbetat som volontär och skördat sockerrör på Kuba i många år och älskar alla färgglada t-shirts jag köpt där. Jag har inga problem med att ha dom på jobbet även fast dom avslöjar min kärlek till det landet. 
    Det du skriver är så sant - multikulturalism behövs nu mer än någonsin. Får jag fråga vad du har för t-shirts från Kuba? Blir du aldrig stämplad som vänsterextremist?
  • Planetes

Tre saker jag reflekterar över då jag ser människor med Palestinasjal; 

- Jag kollar efter potentiella ställen på kroppen där ni kan förväntas gömma vapen.