Inlägg från: Anonym (Ty) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ty)

Är det ok att bära palestinasjal på jobbet

Att bära palestinasjal är en politisk markering, det bör man undvika när man är lärare.

• Anonym (Ty)
    Majsan70 skrev 2014-11-23 12:26:29 följande:

Och nej jag anser inte att en sjal har ett politiskt budskap! Bär gärna såna själv och har haft dem på jobbet i hemtjänsten när jag jobbade med det. 

Palestinasjal ÄR en politisk markering vad du än anser. Bär man palestinasjal så är man antingen 1. Pro-Palestina eller 2. Politiskt helt okunning och naiv.
  • Anonym (Ty)
    Anonym (Natascha) skrev 2014-11-23 15:33:56 följande:

Det behöver det inte alls vara.  Palestinasjalen har man för att den är snygg och i alla fall än så länge trendig.  Om det handlade om politisk markering så skulle inte var och varannan ung kvinna ha den

Var och varannan kvinna har inte fattat vad den innebär i så fall.
  • Anonym (Ty)

Jösses vad många naiva i denna tråden. Och var bor ni egentligen? Här är det väldigt sällan man ser någon med palestinasjal, när folk har det är det verkligen ett politiskt ställningstagande, människor till vänster på den politiska skalan med Hamas-sympatier. Tror ni att det bara är ett mode är ni grundlurade.

• Anonym (Ty)
    Anonym (Lola) skrev 2014-11-23 15:52:01 följande:

Är det en politisk markering att åka till odemokratiska länder också?

Ja, självklart.
  • Anonym (Ty)
    Rakad Apa skrev 2014-11-23 17:37:42 följande:

Det är bara ett klädesplagg, oavsett hur mycket du vill inbilla dig själv om motsatsen. Här i Oslo går var och varannan etnisk norsk med sjal, det är på modet helt enkelt.

Alla som har palestinasjal i Oslo kanske är pro Palestina? Annars som jag sagt förut är de naiva om de tror att det inte är en politisk markering. Notera att jag aldrig sagt på vilken sida jag befinner mig i denna konflikt, jag vill bara att man ska vara medveten.
  • Anonym (Ty)
    Anonym (Lola) skrev 2014-11-23 17:41:42 följande:

Googla, så ser du att det är ett modeplagg. Du vet, tiden stå inte still....

Och judarna i din bekantskapkrets hålller med? Bara ett modeplagg? Inget ställningstagande?
  • Anonym (Ty)
    Anonym (Lola) skrev 2014-11-23 17:42:15 följande:

Så vad markerar alla de som åker till Thailand, menar du?

Jag åker inte själv till Thailand av detta skäl.
  • Anonym (Ty)
    Anonym (Lola) skrev 2014-11-23 17:46:39 följande:

Det är inget svar på min fråga. Vad är det man markerar när man åker till Thailand?

Att man inte bryr sig om ett land är diktatur, jag bryr mig, därför åker jag inte dit.
  • Anonym (Ty)
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2014-11-23 17:47:35 följande:

Värt att påpeka är att det är skillnad på vilka färger det handlar om. En enfärgad keffiyeh är det ju inget snack om, det är som vilken sjal som helst. Men även grönt/svart, sandgul/svart, rosa/svart/vitt och så vidare kan knappast ses som ett politiskt statement av någon annan än.

En svart/vit keffiyeh eller för den delen en vit/röd är förstås mer problematiskt även om det förstås inte är ett absolut politiskt attribut, det handlar mer om hur betraktaren ser det. Man ska komma ihåg att keffiyeh/shemagh har burits under många århundraden och fortfarande bärs som ett funktionellt plagg i många delar av Mellanöstern och Centralasien. Den bärs dessutom av militärer i en mängd olika länder.

Men om man nu vill bära en (vilket jag gör i stort sett dagligen) så bör man vara medveten om de politiska betydelserna av den, sedan kan man välja att ignorera dessa. Men om man inte alls har gjort den kopplingen måste jag nog säga att man är väldigt naiv och/eller okunnig.

Precis, man får gärna bära en, men man bör vara medveten.
  • Anonym (Ty)
    Rakad Apa skrev 2014-11-23 17:57:31 följande:

Jag är iofs pro Palestina, men det är inte grunden till att använder den. Hade även använt den om det hade varit ett israeliskt plagg. Dom flesta reflekterar nog inte ens över det, utan ser det bara som ett vanligt klädesplagg. Iaf i mina umgängeskretsar.

Då föreslår jag att ni tänker ett varv till.
  • Anonym (Ty)
    Anonym (avantgardist) skrev 2014-11-24 03:14:20 följande:

Bullshit. Jag är också lärare (på komvux) och går för det mesta i palestinasjal. Det gör flera kollegor också utan att vi ser oss som speciellt politiska.

Så naivt och dumt.
  • Anonym (Ty)
    Anonym (Natascha) skrev 2014-11-24 20:49:04 följande:

Det finns två läger här.  dom som tycker det är OK med palestinasjal på jobbet och dom som inte tycker det är ok. Det vore intressant att få veta vad ni jobbar med. Är attityden en klassfråga? Är det skillnad på offentliga sektorn och privat? Något annat?

Klass- och politisk fråga, inga i rikare förorter som röstar till höger använder detta plagg.
  • Anonym (Ty)

Man skulle kunna säga att eftersom palestinasjalen uppenbarligen bärs av personer på vänsterkanten är den ett politiskt plagg även om man är omedveten om palestinafrågan.

Jag undrar också var den är så vanlig som flera påstår, det var många år sedan jag såg någon.

• Anonym (Ty)

Det verkar som om sjalanvändarna finns i social/vård/lärare(vänster?)-svängen. På min arbetsplats skulle det vara provocerande om någon kom med palestinasjal, och som sagt, hur kan ni tycka det är snyggt?

• Anonym (Ty)

Bland sjalanhängarna i denna tråd har det skrivits om att den är ett "vanligt modeplagg" som har "tiotusentals användare". Jag roade mig i går och kollade efter palestinasjalar på min promenad på Vasagatan i Stockholm, via Centralen till Sergels Torg, en rundtur på Åhléns, via Gamla Stan till Slussen. Jag såg inte en enda palestinasjal. De måste vara vanliga i väldigt begränsade grupper.

Många i denna tråd anser att palestinasjalar är en politisk symbol. Ni som säger att det inte är så måste nog titta utanför er egna lilla (vänster-) grupp och inse att det ser annorlunda ut i verkligheten, de flesta använder inte palestinasjal och skulle aldrig göra det.

Av vad många har sagt i denna tråd borde ts som lärare förstå att det är olämpligt att bära palestinasjal på jobbet.

• Anonym (Ty)
    Anonym (Natascha) skrev 2014-12-05 15:07:44 följande:

Ju fler inlägg jag läser blir jag mer o mer undrande över hur intolerant Sverige har blivit.  För det första så diskuterar vi här ett ganska utbrett modeplagg. Dessutom använder nog mer eller mindre varenda  invånare i Mellanöstern palestinasjal.  Att framställa den som en terroristsymbol är därför bara fel. Möjligen kanske man kan få det till att den är en klassymbol. Jag tror t ex inte man hittar några palestinasjalar i Djursholm och på Lidingö. Själv tycker jag att det är snyggt med sjal - även om jag själv föredrar röd/vit eller lila/vit framför svart vit. Jag har aldrig haft problem med att ha sjal på arbetet (är offentliganställd) Och jag tror uppriktigt sagt inte att TS har några problem utom bland surkarten här på FL.  Om jag hade varit i TS ställe hade jag  inte brytt mig om några enstaka gnällande föräldrar  utan fortsatt ha sjal.

Det har inget med att vara intolerant att göra, att ha politiskt laddade kläder när man är lärare är inte lämpligt. Och det är inget "utbrett modeplagg". Jag ser inga där jag bor, inga på min arbetsplats, och inga däremellan. Som du ser i tråden är det många som tycker det är ett politiskt plagg, det räcker för att man ska avstå om man är tex lärare. Och alla ni som skriver "det är aldrig någon som sagt något" "jag har inte haft några problem" etc, självklart, folk är artiga och säger inget men jag lovar att de tänker.
  • Anonym (Ty)
    Anonym (Natascha) skrev 2014-12-06 14:27:47 följande:

Jag undrar var du bor och jobbar någonstans som inte har sett några palestinasjalar. Där jag bor finns det en hel del. På pendeltåget till Södertälje där jag jobbar ser man flera och inte minst ute på stan i Södertälje.  Men det är klart jag rör mig inte så mycket i överklassområdena.

Jag bor i Vasastan i Stockholm, åker buss eller går till mitt jobb på Kungsholmen. Helt palestinasjalfritt och absolut inte överklassområden, "tjänstemannamedelklass" kanske man skulle kunna säga. Har bland mina tonåringar och deras kompisar inte heller sett en enda palestinasjal.
  • Anonym (Ty)
    annikat skrev 2014-11-27 21:37:04 följande:

Hursomhelst har jag vikarierat som lärare i flera söderförorter och det är alls inte ovanligt att både elever och kvinnor på orterna använder palestina sjal. Men jag hade också ett längre vikariat i en Lidingöskola där rektorn uttryckligen gav mig order att ta av min sjal på väg till klassrummet. Hon kallade sjalbärandet för ett underklassbeteende!

Så jag tror sjalen faktiskt är en klassymbol. Den skiljer oss vanliga från överklassen. Erfarenheten från Lidingö gjorde mej bara ännu merr övertygad att använda mina sjalar i jobbet!

nja, sjalarna skiljer inte "vanliga" från "överklassen", snarare "lägre klass" från "vanliga". Rektorn på Lidingö hade rätt.
  • Anonym (Ty)
    johanna101 skrev 2014-12-07 09:14:32 följande:

Precis tvärtom. Vill man ha deras respekt måste man kunna möta ungdomar  på halva vägen och ett bra sätt är att klä sig litet mer som dom. Att som lärare klä sig i palestinasjal och converse  är ett utmärkt sätt att bygga broar som i längden gör det lättare att just förmedla kunskaper. Dessutom är det snyggt!

Verkligen inte! Ungdomar tycker det är löjligt med vuxna som försöker verka som dem, det inger verkligen inte respekt! Vuxna som är trygga i sig själva behöver inte klä ut sig.
Svar på tråden Är det ok att bära palestinasjal på jobbet