Inlägg från: annakaragliou |Visa alla inlägg
  • annakaragliou

Är det ok att bära palestinasjal på jobbet

Självklart skall du fortsätta ha palestinasjal. Själv har jag en hel uppsättning palestinasjal  i olika färger. Jag går sällan utan utan att ha sjal på mig. Det är egentligen bara när jag sitter i tingsrätten (jag är nämndeman) som jag tar av den.

• annakaragliou
    Anonym (Ty) skrev 2014-11-23 13:03:04 följande:
    Palestinasjal ÄR en politisk markering vad du än anser. Bär man palestinasjal så är man antingen 1. Pro-Palestina eller 2. Politiskt helt okunning och naiv.
    Det behöver det inte alls vara. Jag går i palestinasjal dagligen för att jag tycker attt det är bland det snygagste i modeväg som jag upplevt. Jag känner mig helt enkelt bekväm och attraktiv i den.  Dom flesta av mina vänner i min ålderskatergori (snart 50) brukar också ha palestinasjal.
  • annakaragliou

Jag är förvånad när jag läser den här tråden.  Så många som på olika sätt vill stigmatisera dom som bär palestinasjal som antingen utmålas som dumma och okunniga eller också som illvilliga sympatisörer till Hamas.
    Jag har haft palestinasjal nästan dagligen i nästan 35 år och även om jag från början tyckte den var en läcker radikal symbol så har den blivit något man bär för att den är snygg, skön och passar till min (precis som TS) ungdomliga klädstil.
    Att tiotusentals kvinnor (och även män) går i palestinasjal i Sverige har naturligtvis ingenting med sympatiet för terror att göra. Jag tror det finns två skäl att man väljer att gå i palestinasjal. För det första att den är snygg - för det är den erkligen. Alla passar i den. Men också att den har litet av en förbjuden lockelse över sig just av dom skäl som några tagit upp här på FL. Unga människor har alltid revolterat och det är kanske det som är orsaken till att så många tonåringar skaffar palestinasjal. Alla mina tre döttrar  t ex ville absolut ha palestinasjal när dom passerade 15-årsgränsen. Idag kan man tom köpa (iofs fuskkopior) palestinasjalar på ICA och hemköp. Det visar väl om inte annat att det är en  ganska oskyldig accessoar.  Jag är som sagt förvånad överd et höga tonläget här.
    Jag hoppas inte TS tar åt sig utan klär sig som hon vill!

• annakaragliou
    Anonym (Natascha) skrev 2014-11-24 20:49:04 följande:

Det finns två läger här.  dom som tycker det är OK med palestinasjal på jobbet och dom som inte tycker det är ok. Det vore intressant att få veta vad ni jobbar med. Är attityden en klassfråga? Är det skillnad på offentliga sektorn och privat? Något annat?

Det är nog så att det finns två olika attityder här.  Jag som kommer från arbetarklassen har inga problem med att man får ha palestinasjal i alla sammanhang - jag har det själv.  Jag jobbar på socialförvaltningen och på mitt arbete  är det fler som har palestinasjal (inklusive vår chef) än som inte har det. Men när jag möter grupper av sjukvårdspersonal t ex på Södersjukhuset ser jag många som kommer i palestinasjal än t ex när jag möter samma grupper på Denderyd elelr St Göran så är det nästan ingen som har sjal.. Så visst finns det skillnader.
  • annakaragliou
    Anonym (Fejktråd?) skrev 2014-11-25 10:02:28 följande:

Varför vill du inte klä dig med stil istället för "ungdomlig stil"? Man blir väl inte yngre för att man går i Converse, bara mer patetisk. Luktar fyrtioårskris lång väg.
    Ett ganska ojuste påhopp. arför ´får man inte klä sig i ungdomliga kläder bara för att man fyllt fyrtio? Eller snart femtio  för den delen?  Jag som tillhör den senare gruppen går faktiskt i jeans och converse sommarhalvåret - OCH använder palestinasjal för den delen. Jag känner mig inte det minsta patetisk. Tvärtom jag får ofta höra att jag ser mycket yngre ut än jag är.
  • annakaragliou
    Anonym (ovriden) skrev 2014-11-27 22:17:55 följande:

Har du palestinasjal men inga näbbstövlar på fötterna? Vad är det för fasoner? Du har väl inte glömt att sy fast hammaren och skäran samt en bild på Che Guevara på ytterkläderna (en jeansjacka förmodar jag)? Har du satt upp röda fanan som gardiner i klassrummet också? 1968 är förbi för länge sedan om du inte visste det.

Jag antar att du försöker vara rolig, men jag har faktiskt kvar mina näbbstövlar även om dom är helt utslitna, och ja jag använder fortfarande mina t-shirts med che guevara, fidel castro och hammare o skära  från mina perioder som volontär på kuba.
  • annakaragliou

När jag gick i skolan på 70-talet var det faktiskt ganska vanligt att lärarna hade näbbstövlar och palestinasjal. Många hade också mahjongkläder och nej till kärnkraftmärken.  Då var det helt accepterat att lärare stod för en progressiv livssyn och blev en förebild för många i min generation.

• annakaragliou
    Mentat skrev 2014-12-07 16:16:22 följande:
    Jo, det var på det illröda 70-talet då en hel FNL-demonstration tågade in i TV-huset och började jobba där... Det var också då man började tala om "flumskolan". Ett skäl till detta, förutom de slopade betygen i många årskurser, var lärarkårens radikalisering och att man visade detta öppet på lektionstid.

Det gör det inte mindre olämpligt.

En oerhört förenklad livssyn. Det var den lärargenerationen som  brydde sig om och som  lärde oss attvvisa solidaritet med andra människor. Istälelt för att raljera tycker jag att vi skall vara tacksamma mot den tidens lärare.
    Men jag undrar bara vad det här har med tråden att göra. Såvitt jag förstår är frågan om TS kan arbeta som lärare i palestinasjal? 
  • annakaragliou
    Anonym (Ameline) skrev 2014-12-09 12:53:57 följande:

Jag som 70-talist förknippar palestinaschalen mest med lärare som var  oprofessionella och inte kunde hålla isär sin egen politiska åsikt från våra SO-lektioner.

Har t.o.m. varit med om att en elev fick ett sämre betyg pga att hen inte argumenterade utifrån den ideologiska grund som läraren hade, fast argumentationen i sig var väl underbyggd och påläst.

Men det är ju ofta så- röda laget tror sig vara lite finare i sina åsikter och vissa av dem tar sig därför rätten att propagera och döma på lektionstid, vilket är en del av anledningen till att jag sa "nej tack".

Jag hade rakt motsatta erfarenheter. Alla tycks skälla och skylla på vänsterradikala lärare som en orsak till att skolan gått ner sig. Min erfarenhet avr att det var dom som engagerade oss, som var väl pålästa och lät alla komma till tals. Min skoltid var verkligen engagerande, bildande och öppnade ögonen på många sätt. Flera av mina lärare hade sjal.  Jag har själv använt palestinasjal nästan dagligen sen jag började på universitetet för tjugofem år sedan och har iofs ett jobb där man är  tolerant och där många av mina kollegor också har sjal.
  • annakaragliou
    Anonym (ovriden) skrev 2014-12-10 16:08:23 följande:
    Vad är converse och docs för någonting?
    AnnaJo skrev 2014-12-10 15:20:45 följande:

Vi är många lärare på min skola med den klädstilen. Jag tog upp frågan på ett lärarmöte och ingen hade något emot att vi använder palestinasjal i skolan. Jag har dessutom sett i alla fall två andra lärare med sjal. Dessutom går vår psykolog o vår kurator i sjal varenda dag.

Skrämmande! Rektorn borde ta ansvar för att skolmiljön följer nationella traditioner och hålls politiskt och religiöst neutral.
    Jag tycker att det låter som en ovanligt klok rektor som tar palestinasjalen för vad den är - ett färgglatt och snyggt vardagsplagg. Min chef t ex använder gärna röd/vit palestinasjal - och hon är inte någon vänsteraktivist. Jag tror t.o.m. att hon röstar borgerligt
  • annakaragliou
    Anonym (Shamah) skrev 2014-12-15 05:14:58 följande:
    Vadå nationella traditioner? Det är sånt som man brukar få höra från sverigedemokrater
    Precis min åsikt också. Många unkna åsikter som fördömer oss som gillar att går med palestinasjal här på FL
  • annakaragliou
    Anonym (Manuela) skrev 2014-12-18 05:10:29 följande:
    Man kan också  se det så här. Vi blir ett mer o mer multikulturellt samhälle och då kan man också ta till sig influenser från andra världsdelar. Palestinasjalen är ett etniskt plagg på samma sätt som färgglada kraglösa skjortor och ponchos från latinamerika och tygskor med slejf från kina. Även om finska eller lappländska näbbstövlar tyvärr gått ur modet så var också dom ett utttryck för multikulturalism. Jag tror att den trista gråa neutraliteten som du och andra förespråkar motverkar sitt syfte.
    Håller helt med. Om vi alla var mer emottagliga för etniska influenser skulle vi alla kunna bidra till ökad tolerans och förståelse. Jag har arbetat som volontär och skördat sockerrör på Kuba i många år och älskar alla färgglada t-shirts jag köpt där. Jag har inga problem med att ha dom på jobbet även fast dom avslöjar min kärlek till det landet. 
  • annakaragliou
    AnnaJo skrev 2014-12-10 15:20:45 följande:

. Jag har dessutom sett i alla fall två andra lärare med sjal. Dessutom går vår psykolog o vår kurator i sjal varenda dag.

Då är det ju inget problem - jag kunde förstå om det kan vara jobbigt att vara ensam med palestinasjal.. Fortsätt att ha den du, kanske fler lärare hakar på.

• annakaragliou
    Anonym (avantgardist) skrev 2015-01-04 16:02:15 följande:

Det är väl just om man arbetar i skolan som som lärare som man måste få ha rätten att klä sig fräscht och ungdomligt. Palestinasjalen är en ovanligt läcker accessoar och tack alla ni lärare som använder jeans och sjal och inte går in för att se ut som gamla nuckor.

Precis så tänker jag också. Särskilt när man har ansvar för att ta hand om nästa generation. 
Svar på tråden Är det ok att bära palestinasjal på jobbet