• Myc

Barn födda okt-dec 2014

Välkomna att prata bebis, barn, syskon, amning, föräldraskap och allt som hör till. Ett eller flera barn, ålder och ort spelar ingen roll.

Det viktigaste är att vi respekterar varandras olikheter

• Svar på tråden Barn födda okt-dec 2014
  • Elmiina

Tycker att alla bebisar nuförtiden är så himla stora haha. Göder vi våra bebisar mer på vintern? ;)

Min tjej väger också närmare 7kg, 65cm lång och är 3.5mån. Hon har nu hittat både sin stämma och sina fötter haha. Goa unge, så lättroad.

Jag har iaf fått medicin mot min depression så nu jävlar ska allt vända och jag ska bli den bästa mamman jag kan bli :)

• nanna100

Igår var vi och fick 3-månaders vaccinet, skrek lite precis när dem stack sen gick det över fort. Blev dock lite skrikig på eftermiddagen och fick lite feber så gav en alvedon. Hon somnade redan klockan fem inför natten. Idag har hon varit jätte trött och sovit större delen av dagen känns det som eller legat vid bröstet ovanligt mycket. Nu ligger hon i sin vagga och sover, hoppas hon sover som vanligt inatt bara och att hon inte blivit påverkad av att hon sovit så mycket på dagen idag. :)

Hon har hunnit bli 62,7 com lång och väger 6550 g :) följer sin kurva perfekt (tummen upp)

• Eva 763
    agneta77 skrev 2015-02-24 09:28:13 följande:
    Åh gode gud... :( :( Kan omöjligt tänka mig den skräcken, men jag känner ju halvt panik bara av att läsa vad du skriver. :( Jag förstår så väl att du blivit rädd för att sova efter detta. Undras om detta är vanligt? Jag har inte hört om det förr, och förhoppningsvis ska det inte hända Molly igen. Dock vore det säkert bra att få prata med nån som känner till detta och som kan förklara, och berätta hur man ska agera om det händer igen. Tydligen hjälpte det ju att vara lite hårdhänt för att få bort reflexen. Speciellt om du känner att du inte kan sova så borde du ju få hjälp. <3
    BVC verkar inte veta., dem sa inte så mkt om det när jag berättade. Jag kan ju ringa till barn på lasarettet och fråga dem annars.

Jag vaknar många ggr på natten och tittar till henne! Tar nog tid innan jag kan släppa detta
  • Pell
    agneta77 skrev 2015-02-24 09:15:18 följande:
    Vår Joel blev 3 mån i lördags, och han gör lite likadant som er tös. Joel får dessa sug- släpp- och skrikstunder alltid på kvällen. Eller han mera ojar sig än skriker, men man märker att allt inte är ok. Vi brukar då ge honom 60-70 ml ersättning. Ibland dricker han upp hela mängden i en slurk, och ibland tar han litegrann, ibland vill han inte alls ha. Orsaken för vår del skulle jag gissa är att runt kl 18 (vi går och lägger oss runt kl 21) sätter jag "lapp på luckan" på ena bröstet. Detta för att vi när vi går och lägger oss ska ha ett gott välfyllt bröst att äta. Han somnar alltid (hittills..) inom 5-10 minuter. När händer detta er flicka, att hon ropar? Samma tid varje dag? Äter hon annars ofta på dagarna? Joel äter ganska ofta, men så är han också en stor pojke (65cm och 7050g vid 2mån 3v). Ett förslag vore att du skulle pumpa några gånger per dag, ifall det känns som att produktionen minskar.  Joel äter ungefär 2-3 gånger per natt nu, förr var det oftare.
    Jag har också sett samband mellan hans ojande på kvällen och gasbesvär, för när han ligger och ojar sig och spänner sig bakåt och suger och släpper suger och släpper så kan det plötsligt komma ett gäng fisar, och efter detta lugnar han sig. Jag vet inte då om det sist och slutligen är hunger eller fisar som bekymrar honom. :)
    Det är inte varje dag, snarare varannan någon gång mellan 18-20 brukar det inträffa.

Äter ganska sällan och kan sova hela natten (6h i streck) ibland, men äter oftast 1-2ggr/natt ca. Då ca 4h sömn mellan mat. Dagtid är det lite olika, 2-4h mellan matstunder.

Hon är mindre än er kring 6kg och 62 lång men tror BVC mötte fel för hon kan inte ha 62 på kläder utan har 68. Är 4månader (om en vecka typ).

Hon spänner sig också utåt så fort det är gaser vilket är ganska ofta och det verkar göra riktigt ont. Gaserna har dock börjat lugna ner sig nu senaste dagarna. Tack och lov. Hon kräks jättesällan en handfull ggr/v max. Däremot fiser hon som en hel häst, luktar hemskt och låter, inte undra på att der verkar göra ont liksom.
  • Eva 763
    Pell skrev 2015-02-25 08:50:41 följande:
    Det är inte varje dag, snarare varannan någon gång mellan 18-20 brukar det inträffa.

Äter ganska sällan och kan sova hela natten (6h i streck) ibland, men äter oftast 1-2ggr/natt ca. Då ca 4h sömn mellan mat. Dagtid är det lite olika, 2-4h mellan matstunder.

Hon är mindre än er kring 6kg och 62 lång men tror BVC mötte fel för hon kan inte ha 62 på kläder utan har 68. Är 4månader (om en vecka typ).

Hon spänner sig också utåt så fort det är gaser vilket är ganska ofta och det verkar göra riktigt ont. Gaserna har dock börjat lugna ner sig nu senaste dagarna. Tack och lov. Hon kräks jättesällan en handfull ggr/v max. Däremot fiser hon som en hel häst, luktar hemskt och låter, inte undra på att der verkar göra ont liksom.
    Det där med fiser illa känner jag igen! Hahaha! Händer ofta att vi är säkra på att det är en bajsblöja - men icke! Det är en illaluktande fis bara Molly är med en liten pluttis! Väger strax över 5 kg bara. Blir 3 månader nu på Lördag. Hon hade en liten svacka i viktuppgång så beror ju på det.
  • Pell
    Eva 763 skrev 2015-02-25 10:15:13 följande:
    Det där med fiser illa känner jag igen! Hahaha! Händer ofta att vi är säkra på att det är en bajsblöja - men icke! Det är en illaluktande fis bara smile5.gif Molly är med en liten pluttis! Väger strax över 5 kg bara. Blir 3 månader nu på Lördag. Hon hade en liten svacka i viktuppgång så beror ju på det.
    Fisarna här luktar mycket värre än bajsblöjorna. Är mer som oops var det bajs i blöjan vid byte. Fast så bajsar hon typ var tredje dag så vi har väl inte lärt oss lukten ännu, kontra hundrasjuttioelva monsterfisar per dag. Nä det var överdrivet men riktgt många per dag har det varit.
  • M39

Milo, 3 mån igår, vägde 6245 gr och 62 lång

Han brukar somna runt 21.30 men vaknar 1-2 gånger/natten för att äta, Sen sover han till 10 ungefär... Nöjd och tillfreds med livet so far.

• nanna100

Alltså, vår dotter är tre månader nu, kan de redan börja tykännas?

Idag var min farmor (hennes gammelfarmor) på besök och henne träffar vi säker tv-tre gånger i veckan alltså ingen "främling" när hon skulle hålla henne så såg hon helt chockad ut och började stor grina. Senare kom även min pappas sambo på besök och när hon skulle hålla reagerade hon likadant. Så jag fick trösta och hon fick sitta hos mig. Testade en gång till men det gick absolut inte, började skrika igen, haha....

Hur länge kan de hålla på såhär?

• EnPetra

När dom är 4 månader kan man väl börja låta barnen smaka litelitegrann på en sked eller från fingret när man äter? Men vad får de smaka? Allt? 

Svar på tråden Barn födda okt-dec 2014