Inlägg från: EnPetra |Visa alla inlägg
  • EnPetra

Barn födda okt-dec 2014

Skuttar in här nu då vår dotter kom 03.01 natten tills igår. (2 december).

Kvar på bb, och sitter i skrivande stund och ammar <3 Att man kan tycka om någon så mycket!!!

Fick klippas och sprack även under fl, räknade med att vara öm efteråt, men det här. . Aj

• EnPetra

Såriga bröstvårtor... mina damer, hur gör ni? Första barnet, två dagar gammal, och mina bröstvårtor har redan sår.

Har köpt salva att smörja med, men finns det mer tips? Har en amningsnapp, men använder jag den så suger hon inte.

• EnPetra
    Myc skrev 2014-12-04 19:25:23 följande:

Åh det är så jobbigt! Har jag haft alla tre gånger men det går över efter 1-2 veckor. Denna gång tog jag voltaren och alvedon första dagarna för att stå ut ( hade även så himla ont i rumpan så jag fixade inte all smärta) . En natt när jag skulle amma för snart två v sen så råkade jag slå huvudet bakåt i väggen bakom sängen när hon skulle ta bröstet för det gjorde så fruktansvärt ont. Idag är hon tre veckor och det har gått över.

Det absolut viktigaste är att du VET att bebisen har rätt grepp, se till att få hjälp annars för fel grepp är den värsta boven. Om bröstvårtanr "sned" efter amning så är greppet tex fel. Lufta gärna mellan amningarna och jag minns m första barnet att jag fick rådet av mvc att sätta en kompress m nån lösning på och det hjälpte. ( det var typ alsol eller nåt, minns inte)

Men håll ut, det blir bättre även om det just nu känns riktigt jävligt. Man får gråta av smärta och man får ta smärtstillande.

Ja, usch vad ont det kan göra! Men ändå står man ut för sina små älsklingar <3. 

Jag vet att hon tar fel grepp, inte så att vårtan är sned eller liknande, men hon tar inte in nog mycket i munnen. Hon tar liksom bara själva vårtan, och jag försöker få in ett finger så hon ska släppa och ta nytt tag och få in mer av själva bröstet också, men hon är så snabb på att stänga munnen. Jag får verkligen inte in mera hur mycket jag än försöker att ge henne nytt grepp.

• EnPetra
    Myc skrev 2014-12-04 20:54:52 följande:

Reta henne lite m den vid läppen så att hon får upp gapet. Är du kvar på BB? Be om hjälp

, de kan massa trix. Själv brukar jag trycka ihop vårtgården som en hamburgare för henne precis när hon ska greppa, då får jag rätt grepp. Sen släpper jag taget. Om du fortsätter det där greppet kommer du få jätteproblem din stackare...

Åkte hem från bb idag. Bett om hjälp där och de visade precis som du säger, att trycka ihop som en hamburgare. Men jag lyckas inte :/

Ska tillbaka imorgon för vägning osv av henne. Ska prata med dom då .
  • EnPetra
    Pell skrev 2014-12-05 08:24:59 följande:
    Själv har vi svårt med att ta ena bröstet, det andra får hon (oftast iallafall) bra grepp om nästan vid första försöket medans på andra kämpar vi länge och hon hinner bli fruktansvärt frustrerad
    Ja, usch vad man får kämpa ibland. Och med dessa nya amningshormoner. Hon gråter för att hon inte får rätt grepp, jag gråter för att hon gråter, Och så gör vi en stund tills det förhoppningsvis funkar, eller jag ger upp och byter bröst..

Jävla sår och amningsnapp! Vågar verkligen inte amma utan den, för även med så gör det fruktansvärt ont.
  • EnPetra

Varit på bb för viktkoll av lilltösen ikväll, då jag tyckt att hon ätit så dåligt. 8,6,5,3 minuter åt gången bara. Lyckligtvis hade hon ändå gått upp i vikt. <3

Fick även rådet att använda en viss ställning när jag ammar. Vi provade den, och vips så kunde hon plötsligt äta utan tjurande och tappande av vårtan.

De pumpade ett av mina bröst också, spännigt, någon knöl och rodnat. Svårt att amma det pga av sår. Och oj så skönt det var att bli av med lite mjölk!

Fick också ett plåster de håller på att testa nu. Nursicare, lindrar och läker såriga och ömma bröstvårtor. Hoppas på bra resultat!

• EnPetra
    Elmiina skrev 2014-12-07 09:29:26 följande:

Vad heter era små förresten? Vi är fortfarande inte överens om namn och dottern är 1mån nu haha.

Olivia heter vår lilla tös :)
  • EnPetra

När brukar bebisar börja vända sig själv? Från rygg till sida dvs. Oliva är en vecka gammal idag och från första natten hemma, i torsdags, så vänder hon sig så hon sover på sidan.

Tänkte bara då dom rekomenderar att barn sover på rygg. Svårt att göra något åt saken :p

• EnPetra
    isabellab skrev 2014-12-11 11:14:27 följande:

Hur gör ni med nätterna?

Både när den ene har jobb och när båda är lediga?

Vi har verkligen fått en så otroligt nöjd och lätt bebis och ändå så får vi inte ihop det med sömn och (egna) tårar. Tips tack!!

Du är inte ensam. Jag har hunnit gråta många nätter pga av amning och blöjbyte. Min sambo är väldigt svårväckt, så det är alltid jag som vaknar och tar henne. Dock så brukar jag buffa igång honom för blöjbyten ibland när jag håller på att bryta ihop av sömnbrist.

Första barnet här med, hon sover i sin egna säng bredvid våran. Har monterat lös ena långsidan så hennes säng står ihop med vår. Ibland så sover hon ändå med mig i sängen (läs: på mig i sängen), när ingenting annat funkar. Men då kan ju inte jag sova. 

Min sambo börjar om och jobba på måndag, gruvar mig hur jag ska orka alla blöjbyten och matningar på nätterna+ ta allt på dagarna medans han är borta.. Men man vänjer sig väl när man kommit in i det hela. 
  • EnPetra
    Eva 763 skrev 2014-12-12 17:02:47 följande:
    Vår lilla är 2 veckor idag och det vanligaste är att hon är väldigt mkt vaken på natten. Min man vaknar ju inte som jag när hon vaknar - på sekunden. Han sover ostört vidare, men om jag har ammat och rapat så väcker jag honom om jag märker att hon är pigg! Jag har så svårt att somna om igen!! Inatt somnade hon vid 00.30, vaknade vid 2 och höll igång till 4.30 ungefär!! Med micropauser - men då hann jag inte somna! Så idag är jag lättretlig kan jag säga!!! Om bara min man kunde FATTA själv - att diskar jag upp efter att ha bakat lussebullar, så kan väl han torka!!! Nej det måste man säga till om!! Han sätter sig lugnt i soffan och kollar blocket, Aftonbladet och allt vad han kollar hela dagarna!! En annan går och plockar och fixar. Nog för att jag kollar nätet mkt med, men man hjälpa ju åt om man ser att den andra plockar och fixar eller???
    Tycker verkligen att man kan begära lite hjälp, ja!

Jag plockar också hela tiden. tvättar, hänger, viker, diskar, torkar osv osv. Bett sambon att ta undan sin klädhög hela veckan, men den är fortfarande kvar och tar upp halva bänken i tvättstugan. 

Dock så har han lagat middag varje dag än så länge, så det slipper jag, och är tacksam för. 

väldigt känslig också, inte lättretlig, men nära till tårar för vad som helst. Lillan har vaknat varannan timma inatt och velat äta. Vid 05 väckte jag sambon och bad honom gå och göra ersättning, för jag höll på att bryta ihop. 

Funderar på att börja ge ersättning varje kväll innan sängen, det är väl mer mättande, så kanske man får sova iaf 4 timmar i sträck.
Svar på tråden Barn födda okt-dec 2014