• emtfb

Vi med BF Juni 2015

Hejsan! Här kan vi som pratat & plussat i tråden "vi med bim 1-7 Oktober" samlas. Andra är självklart också välkomna :)

• Svar på tråden Vi med BF Juni 2015
  • Jamtlandstaus
    Frallanz skrev 2015-05-20 09:42:44 följande:

Min lilla piggelin hickar flera gånger om dagen där inne, sött men måste vara lite jobbigt för pyret. Vet ju själv hur irriterande det kan vara med en hicka :D haha!

Jag ska köpa ett par pyjamasbyxor att ha med mig till bb, då alla mina byxor är för obekväma i midjan tycker jag. Efter det tror jag väskan är redo att packas klart :) förlossningsbrevet har jag skrivit klart, eller ettformulär som jag fyllt i ang mina tankar o önskningar vid förlossningen. Så det ska med också såklart :)

Nu är det inte långt kvar!

Har du något Cubus nära dig? Isf kan jag tipsa om ett par mjukisbyxor de har där för endast 149kr finns i många färger. Själv använder jag mina OFTA även nu o tror o hoppas att de blir perfekta direkt efter förlossningen oxå.
  • Kelsson1

Jamtlandstaus: Jag hade bara begynnande HF förra gången o sattes igång på en gång och då började blodtrycket egentligen stiga först efter förlossning så jag kom lindrigt undan. Hoppas innerligt att det inte blir värre den här gången.
    Synd att jag läste om ditt tips först nu, hann inhandla mjukisbyxor från HM (för 99kr så ingen katastrof) men vet inte om jag orkar ta mig till Cubus också, tusan jag tänkte slinka in där o kolla men orkade inte

• Frallanz
    Jamtlandstaus skrev 2015-05-20 14:44:12 följande:
    Har du något Cubus nära dig? Isf kan jag tipsa om ett par mjukisbyxor de har där för endast 149kr smile1.gif finns i många färger. Själv använder jag mina OFTA även nu o tror o hoppas att de blir perfekta direkt efter förlossningen oxå. smile1.gif
    Nej har inget i närheten tyvärr :( dem har möjligtvis inte en webshop kanske?

KappAhl brukar ha sköna pyjamasbyxor, de sålde jättefina o mjuka runt jul, önskar jag hade köpt då det fanns så fina och i alla möjliga mönster o färger men lätt att vara efterklok ;)
  • billies

Mitt järnvärde ligger på 105 även om jag äter järntabletter, konstigt att min bm inte höjt dosen? Hon säger ju själv att det inte är katastrof å känner mig bara tröttare vissa dagar.. Idag fick jag dock tabletter mot mitt kliande av fötter å tår å de ska visst göra en tröttare fast är hellre trött än att klia haha imon ska jag ta prov så att det ser okej ut med gallsyran.. Eller va de va haha!

• Jamtlandstaus

Jisses ni som har så lågt järnvärde, att ni orkar! Jag hade 114 o kände mig helt sänkt. Nu har jag börjat ta Niferex nitiskt varje dag o det är som en liten låga som tänts i kroppen o orken är tillbaka

Har ni problem med trög mage pga järntabletter kan jag rekommendera magnesium. Dessa två mineraler har motsatt effekt på magen (y)

billies; hur många tabletter tar du per dag? Tål din mage det är det inga problem med 2 tabletter/dag.

Järnrik mat kan man alltid fylla på med o järn tas upp lättare med C-vitamin o försvåras av kalk så ingen mjölk till järnet

• billies
    Jamtlandstaus skrev 2015-05-20 19:23:44 följande:

Jisses ni som har så lågt järnvärde, att ni orkar! Jag hade 114 o kände mig helt sänkt. Nu har jag börjat ta Niferex nitiskt varje dag o det är som en liten låga som tänts i kroppen o orken är tillbaka smile1.gif

Har ni problem med trög mage pga järntabletter kan jag rekommendera magnesium. Dessa två mineraler har motsatt effekt på magen (y)

billies; hur många tabletter tar du per dag? Tål din mage det är det inga problem med 2 tabletter/dag.

Järnrik mat kan man alltid fylla på med o järn tas upp lättare med C-vitamin o försvåras av kalk så ingen mjölk till järnet smile1.gif

Haha jaaa men som min BM sa annars med att hade jag inte tagit de alls kanske jag hade legat på 95.. Å 105 va gränsen för inte så längesen så är kanske därför hon inte tycker det gör så mycket. Jag äter en om dagen, var slarvig i mitten av graviditeten just för att magen verkligen inte samarbetade men nu har jag inga som helst problem. Men tack för tipset, ska komma ihåg det om de blir en tredje graviditet va ju därför jag inte tog de som jag skulle tidigare.. Magnesium ska hjälpa bra mot kramp i vaderna med om jag inte minns fel?? Denna gången är jag dock van vid att man får kramp om man sträcker på sig på morgonen så det har jag varit duktig med att inte göra annars hade jag tagit det redan tidigare!

Ja försökt tänka på det, att svälja med lite juice å undvika mjölken tar du en gång om dagen?

Och ni andra? Hur mycket järn knaprar ni??
  • emtfb
    Kelsson1 skrev 2015-05-20 14:08:02 följande:

emtfb & Vincere: Här följer blodgruppering inte med journalen till förlossningen utan den måste man ta med själv.

konstigt, borde ju va enklast för alla att ha den i journalen. 
    Staffelove skrev 2015-05-20 14:17:30 följande:

Vad har ni för SF mått i vecka 35 mitt låg på 31 och sviktade under kurvan blir ju orolig och min Bm va fundersam men hon sa i inget specielt om det mer att det vi borde mäta magen igen om två veckor, jag kan ju tycka lite nonchalant borde inte ett TUL vara bra?

Hur har dina sfmått gått upp då? Det har inte stannat upp eller? Ja känner du dig orolig så ring o begär att du får ett tul. 

Mitt låg på 37 i v.35+5. Flört Jag ligger alltså över de övre sträcket.

• Staffelove

Emtfb/ jag hade samma SF mått i v 32 också och nu denna gång och det låg under min kurva det sviktade neråt sa hon ska ringa min Bm och få lite mer klar het i detta

• Jamtlandstaus

Jag tar Niferex 1ggr/dagen o försöker äta mer av ex blodpudding, viltkött, spenat, leverpastej, messmör, röda linser, cashewnötter men har lite svårt att smälta kött så mest av det andra

Men främst är det nog niferexen som min kropp svarar bäst på

Svar på tråden Vi med BF Juni 2015