Anonym (Pepp) skrev 2014-09-05 08:24:06 följande:
Håller med! Dessutom, om TS nu skulle göra abort mot sin vilja kommer det alltid att finnas en tagg där. Kommer hon att kunna vara tillsammans med killen som fick henne till det? Jag hade nog inte kunnat det. Det som hänt hade växt och till slut kvävt vårt förhållande.
Och tänk om TS inte kommer att kunna bli gravid senare. Vilken ångest!
Jag har aldrig skrivt att ts ska göra abort, jag skrev i mitt första inlägg att det är en sak som hon ska avgöra själv men samtidigt också vara beredd på att ta de konsekvenserna med det valet.
Det jag vände mig emot är just detta att "om man inte är mogen att ha barn, så ska man inte ha sex", för så fungerar det inte.
Om man går in på sex och samlevnad t.ex så är detta med sex så förbaskat viktigt för många att de är beredda på att lämna förhållandet om de inte får det sexet de anser sig behöva, men aldrig nämns det i dessa trådar att det kan bli barn.
Dvs många (jag skulle nog säga de flesta) ser sex som en aktivitet och att skaffa barn som en annan aktivitet (även om det i praktiken är samma aktivitet).
Idag, med de skydd och den fria aborten och fokuseringen på att ha ett bra, och ett regelbundet sexliv, så försvinner nog många gånger vad resultetat kan bli om man har sex.
Och om jag går till mina egna vänner, så vet jag (eftersom vi pratat om det) att många gånger har det första barnet varit helt oplanerat, även om vi samtliga är välutubildade (ja, tom läkare och de om några borde veta

)
Ofta har de varit en fas i livet, där man kan ta det och de har gjort det bästa. Men jag vet också att det har ibland inte varit så enkelt när de fick reda på gravidteten, det har varit tårar, ångest och annat inblandat (även för mig).
Men ofta när chockfasen lagt sig, så har man fixat det.
Så jag skulle nog säga att killens reaktion var chock, och det är mycket möjligt att han står på sig, han är inte redo att bli förälder och ts står fast, hon är redo att bli förälder.
Och jag upprepar än en gång, det är och förblir kvinnans beslut om hon ska föda barnet eller inte, men vi kvinnor har en fördel där, vi har alltid en plan B, det har inte männen, vi kvinnor får vara ödmjuka inför detta, att vi har en plan B.