• Anonym (ledsen)

Min kille lämnar mig pga graviditet

Jag och min kille har varit tillsammans i fyra år bott ihop i tre år. Jag är 26 han 25.
    Jag slöt med minipillier för ett halvår sedan, då dom inte funkade bra. Blev gravid två gånger trots att jag åt dom. Vi kör kondom dom gångerna vi har sex istället.
    Men nu har jag blivit gravid ändå... Jag har redan gjort två aborter och den sista var hemsk. Jag ångrade mig väldigt mycket. Tror inte han fattade hur dåligt jag mådde, vi pratade aldrig om det...

Min kille får panik. Han vill inte ha barn nu, han vill verkligen inte bli pappa nu säger han. Han säger att han kommer lämna mig om jag inte gör abort.
    Han åkte hem till sin bror igår och säger att han kommer inte tillbaka fören jag gjort abort. Jag har smsat honom men han svarar inte på dom.
    Jag vill inte göra min tredje abort...

Vad ska jag ta mig till? Vad är rätt och vad är fel enligt er?

• Svar på tråden Min kille lämnar mig pga graviditet
  • Anonym (Pepp)
    Anonym (Läggner) skrev 2014-09-05 01:40:43 följande:
    Men det är inte självisk av honom att kräva att hon ska göra abort för 3:dje gången??

Har du någonsin vart gravid? Vill man själv inte ha barn så är det en sak. Men TS vill ha barn. Och nu växer det en lite groda där i henne mage. Den kärleken och bandet man känner till det här lilla fröet där inne går inte förklara.

Hennes (ex)sambo vet hur barn blir till, han vet också att TS har lätt för att bli gravid och han vet att inget preventivmedel är 100% säkert. Men han har sex ändå. Han behöver inte genom gå nån smärtsam abort (både fysisk och främst psykisk). Han kan bara knulla på och sen om det skiter sig så skriker han att han inte vill och kräver en abort. Gör TS inte abort så är hon självisk och "körd i huvudet".

Nej. Väx upp allihopa. Är det någon i den här situationen som är självisk så är det ex-sambon.

Sen är det självklart att föredra att ett barn födds in i värld där h*n välkomnas av båda sina föräldrar, men världen är tyvärr inte perfekt. Åh barnet kan få helt fantastiskt liv ändå.
    Håller med! Dessutom, om TS nu skulle göra abort mot sin vilja kommer det alltid att finnas en tagg där. Kommer hon att kunna vara tillsammans med killen som fick henne till det? Jag hade nog inte kunnat det. Det som hänt hade växt och till slut kvävt vårt förhållande.

Och tänk om TS inte kommer att kunna bli gravid senare. Vilken ångest!
  • sextiotalist
    Anonym (Pepp) skrev 2014-09-05 08:24:06 följande:
    Håller med! Dessutom, om TS nu skulle göra abort mot sin vilja kommer det alltid att finnas en tagg där. Kommer hon att kunna vara tillsammans med killen som fick henne till det? Jag hade nog inte kunnat det. Det som hänt hade växt och till slut kvävt vårt förhållande.

Och tänk om TS inte kommer att kunna bli gravid senare. Vilken ångest!

Jag har aldrig skrivt att ts ska göra abort, jag skrev i mitt första inlägg att det är en sak som hon ska avgöra själv men samtidigt också vara beredd på att ta de konsekvenserna med det valet.
    Det jag vände mig emot är just detta att "om man inte är mogen att ha barn, så ska man inte ha sex", för så fungerar det inte.
    Om man går in på sex och samlevnad t.ex så är detta med sex så förbaskat viktigt för många att de är beredda på att lämna förhållandet om de inte får det sexet de anser sig behöva, men aldrig nämns det i dessa trådar att det kan bli barn.
    Dvs många (jag skulle nog säga de flesta) ser sex som en aktivitet och att skaffa barn som en annan aktivitet (även om det i praktiken är samma aktivitet).
    Idag, med de skydd och den fria aborten och fokuseringen på att ha ett bra, och ett regelbundet sexliv, så försvinner nog många gånger vad resultetat kan bli om man har sex.
    Och om jag går till mina egna vänner, så vet jag (eftersom vi pratat om det) att många gånger har det första barnet varit helt oplanerat, även om vi samtliga är välutubildade (ja, tom läkare och de om några borde veta Flört)
    Ofta har de varit en fas i livet, där man kan ta det och de har gjort det bästa. Men jag vet också att det har ibland inte varit så enkelt när de fick reda på gravidteten, det har varit tårar, ångest och annat inblandat (även för mig).
    Men ofta när chockfasen lagt sig, så har man fixat det.
    Så jag skulle nog säga att killens reaktion var chock, och det är mycket möjligt att han står på sig, han är inte redo att bli förälder och ts står fast, hon är redo att bli förälder.
    Och jag upprepar än en gång, det är och förblir kvinnans beslut om hon ska föda barnet eller inte, men vi kvinnor har en fördel där, vi har alltid en plan B, det har inte männen, vi kvinnor får vara ödmjuka inför detta, att vi har en plan B.
  • molly50
    Anonym (Läggner) skrev 2014-09-05 00:15:42 följande:
    Är man mogen nog att ha sex så måste man också vet/förstå att har man sex så kan man bli gravid. Man kan skydda sig hur mycket man vill, men INGA preventivmedel idag är 100% säkra.

Min kompis och hennes man har 3 barn. Första var planerad, dom andra två fick dom även fast hon hade spiral.

Jag åt p-piller när jag blev gravid med dottern.

TS och hennes sambo har olika tankar/åsikter/känslor kring barnfrågan. TS har respekterat sin sambos ovilja att bli pappa och skyddat sig och gjort 2 aborter tidigare. Hon har varken tjatat, tvingat eller lurat sig till den här graviditeten. Det hände bara. Så nu är det nog killens tur att respektera hennes vilja/känslor.

Vill han inte vara en del av det, fine. Men respektera att TS vill ha barnet. Håll inte på med massa skitsnack, hotande och pressande för att få sin egen vilja igenom.

TS, skit i killen. Koncentrera dig på dig själv. Vad vill du? Vad känner du? Du har redan gått igenom 2 aborter, så du vet hur det känns, hur ont det gör (psykiskt). Orkar du med det igen? Sen ökar risken att få svårare att bli gravid med många aborter också.

Jag önskar dig all lycka till! Låt inte honom eller folk här trycka ner dig eller lägga nån skuld på dig.

Mattias och Hannah.
  • molly50
    cassibassi skrev 2014-09-04 23:17:56 följande:

Lyssna inte på alla som slänger skit på dig TS. Det som har skett har skett och ni delar båda lika stor skuld att det hände (graviditeten) och vad du kan göra nu är att se till så att det blir så bra som möjligt för DIG ts och för det eventuella barnet om du bestämmer dig för att behålla. 
    När du har bestämt dig så bör du höra av dig till din ex pojkvän och informera om ditt beslut och sedan be honom att dra åt helvete. Han har tydligt visat vad han är för typ av människa, så även om han skulle bestämma sig för att bli delaktig i barnets liv och agera som pappa så kan du ju aldrig lita på att han kommer att ställa upp i andra tuffa situationer. Livet är ingen dans på rosor och min åsikt är att din ex pojkvän är en ynkrygg som flyr istället för kämpar. Det säger allt. 

Jag är säker på att du kommer att klara dig galant utan den skitstöveln och du kommer bli en super bra mamma! En unge behöver ingen iphone de första 13 åren och tills dess har du säkert stabiliserat din inkomst.
    Allt löser sig, det kan bli jävligt tufft men för sitt barn är man stark nog och tar sig igenom eld.

Mattias och Hannah.
  • molly50
    sextiotalist skrev 2014-09-05 07:48:30 följande:
    Och hur kan man hindra det?
    Enligt vissa skribenter på det här forumet så är sex en av de starkaste drifterna man har.
    Det jag ville ha fram, det är att, även om man här i nyktert och klart sinne inser att det kan bli en graviditet när man har sex, så är det väldigt vanligt att man glömmer av den biten när det ska till, speciellt om det är lite alkohol inblandat. Och som jag skrev tidigare i tråden. För oss kvinnor så finns det alltid en plan B, vi kan faktiskt göra något åt det hela, en oönskad graviditet så kan vi gör abort. Männen har inte den möjligheten.
    Så folk kommer ha sex, även om de inte alltid tänker på konsekvenserna, de kommer ha sex. även om de inte är redo för att bli föräldrar. Så ser det ut och såvida man inte sätter kyskhetsbälte eller något annat som kan hindra detta.

Sedan finns det en viss mogenhet hur man hanterar detta när det sker. Men killens reaktioner är inte ovanlig, omoget tja, men inte alltid för sin ålder, m
    Jag var inte så mycket mognare när jag var i den åldern, jag hade nog blivit än mer panikslagen vid en oplanerade graviditet än jag blev 10 år senare och då är jag ändå en kvinna, fullt medveten om hur ett barn blir till.
    Det handlar väl om att tänka efter innan det hinner gå så långt som att man hamnar i sängen.
    TS kille visste att TS inte hade för avsikt att göra någon mer abort och han visste att hon har lätt att bli gravid då hon har blivit det flera gånger tidigare trots att de använt skydd.
    Han visste vilka förutsättningar som gällde.
    Ändå så valde han att fortsätta ha sex med TS.
    Man kan ha sex på andra sätt än genom vaginalt samlag om man absolut inte vill ha barn.
    Detta har TS ex uppenbarligen inte tänkt på.
    Och då ska han inte komma och gnälla och dessutom hota TS med det ena och det andra när nästa graviditet är ett faktum.
    Han visste mycket väl vilka förutsättningarna var långt innan TS blev gravid igen.
    Det kan han inte skylla på att han varit full och kåt.
    Mattias och Hannah.
  • Anonym (y)
    sextiotalist skrev 2014-09-04 09:07:52 följande:
    Som kvinna har man alltid ett val, känner man sig inte redo att bli mamma (oavsett ålder) så kan man alltid göra abort. Man kan alltså som kvinna ha sex oskyddat utan att vara redo att bli förälder.
    Männen har inte det valet, så rent krasst, så om man ska dra det till sin spets, så bör ingen man ha sex om han inte är redo att bli pappa, men vi kvinnor kan det.
    Så då släpper vi detta.
    Haha är du på riktigt? Feministgrisar gafflar om jämställdhet och lika löner sen när det kommer till sex, så ska män inte ha rätt att knulla på lika villkor? Haha.

Nej.

Mannen har all rätt att inte vilja bli förälder, skita i ungen och inte betala ett jävla korvöre.
  • Chrysabelle
    Anonym (y) skrev 2014-09-05 09:39:55 följande:
    Haha är du på riktigt? Feministgrisar gafflar om jämställdhet och lika löner sen när det kommer till sex, så ska män inte ha rätt att knulla på lika villkor? Haha.

Nej.

Mannen har all rätt att inte vilja bli förälder, skita i ungen och inte betala ett jävla korvöre.
    Betala måste han göra.
  • Anonym (ensam mamma)
    Anonym (ledsen) skrev 2014-09-04 15:15:08 följande:

Nu har jag pratat med min kille.

Jag har sagt att jag inte bestämd mig ännu och att jag inte vill ta ett för snabbt beslut som jag känner att jag gjorde sist.

Han vill att jag flyttar ut i helgen.

För honom räcker det att jag ens överväger att behålla "du ska ut" säger han bara.

Jag blir så jävla ledsen men samtidigt vill jag inte vara kvar vid honom, abort eller inte.

Lägenheten står på honom, även om jag kanske har enligt sambolagen en viss tid på mig att flytta så kommer jag flytta i helgen ändå. Jag får bo hos en kompis.

Jag orkar inte bråka med honom...

Jag vet innerst inne att det "rätta" beslutet borde vara abort. Men det är inget lätt beslut att ta. Det är så jobbigt att tänka "nu skulle jag bara haft någon vecka kvar" "nu skulle den varit född" osv.

En fördel med att han visat sitt rätta ansikte är att du kan fokusera helt och hållet på dig själv och vad som känns rätt för dig.

Att skaffa barn helt själv är MYCKET enklare än att skaffa barn tillsammans med någon som inte är helt på samma våglängd - jag har provat båda
    (Och ja, jag trodde att vi var på samma våglängd och det var vi ända tills den dag vi kom hem med barnet. Att få barn förändrar ens tankesätt och tyvärr förändrades vi åt helt olika håll.)

Man måste dock ha viss ekonomi för det, men om din familj och dina vänner är positivt inställda så kommer det att lösa sig!
  • Anonym (y)
    Chrysabelle skrev 2014-09-05 09:41:03 följande:
    Betala måste han göra.
    Inte alls.
  • Utvandraren

Ts. Om du så gärna vill ha ditt barn så kanske du behöver tänka så här?
    1. Kan du älska barnet för två?
    2. Kan du lägga resten av ditt liv på lut tills barnet är tillräckligt stort för att inte behöva dig riktigt så mycket?
    3. Vill du hellre ha barnet än att vara barnlös med pojkvännen?
    4. Vill du ha barnet även om han inte skulle vara en närvarande (detta kan ju ändras men OM det inte gör det är du i så fall beredd att ta hela ansvaret själv?) 

Jag hoppas du tar rätt beslut. 

Svar på tråden Min kille lämnar mig pga graviditet