• Jennie1987

Pco och sköldkörteln

Hej på er alla starka tjejer som kämpar!

Tänkte kolla härinne om det finns fler som slåss mot Pco (s) och samtidigt har underfunktion i sköldkörteln (hypotyeros)?

Jag är själv född utan sköldkörtel och har ätit Levaxin i hela mitt liv.
    Har försökt bli gravid med min man i flera år, utan framgång.
    Jag tror ju såklart att alla kroppens hormoner hänger ihop, och väntar nu på att endokrinologin ska höra av sig och förhoppningsvis få en tid till dem och få ordentlig hjälp.

Jag äter LCHF, som min gyn har rekommenderat, och då mår jag så bra som jag vet att jag kan må. Viktnedgången är ett stort plus!

Finns det flera som jag? Som har problem med sköldkörtel och dessutom mensrubbningar/ägglossningsproblem?

• Svar på tråden Pco och sköldkörteln
  • Theresan

Hur går det för er?

Jag fick mens i fredags och påbörjade idag en ny pergokur. 

• Gweny
    Theresan skrev 2014-09-30 20:30:54 följande:

Hur går det för er?

Jag fick mens i fredags och påbörjade idag en ny pergokur. 

Hoppas denna kuren gör susen för dig! hur många kurer har du tagit?

Jag har precis avslutat min 2a kur, med tydliga äl-tecken, så nu väntar en jobbig tid till BIM, runt 14-15/10. håll tummarna!
  • engsan

Igår påbörjade jag ny pergotimekur, vet inte vilken gång i ordningen det är men första kuren efter mitt andra missfall.

Nu hoppas jag att det blir tredje gången gillt och att vi får behålla bebis denna gång. Annars blir det utredning som antagligen ändå inte leder någonstans.

Känner att jag börjat förlora hoppet.

Vul blir nästa vecka på tisdag,alltså 7 oktober. Hoppas på att det finns en stor fin blåsa!

• Gweny
    engsan skrev 2014-10-01 11:37:11 följande:

Igår påbörjade jag ny pergotimekur, vet inte vilken gång i ordningen det är men första kuren efter mitt andra missfall.

Nu hoppas jag att det blir tredje gången gillt och att vi får behålla bebis denna gång. Annars blir det utredning som antagligen ändå inte leder någonstans.

Känner att jag börjat förlora hoppet.

Vul blir nästa vecka på tisdag,alltså 7 oktober. Hoppas på att det finns en stor fin blåsa!

Uch jo jag känner igen tankarna. Vill lyckas igen, mem orolig om det blir ma igen.
  • Theresan

Jag är inne på tredje kuren efter mitt tredje missfall. Har blivit gravid 3-4 kuren alla gånger, så hoppas på denna omgång.

Är också rädd för missfall, fruktansvärt rädd. :(

• Gweny
    Theresan skrev 2014-10-01 18:07:02 följande:

Jag är inne på tredje kuren efter mitt tredje missfall. Har blivit gravid 3-4 kuren alla gånger, så hoppas på denna omgång.

Är också rädd för missfall, fruktansvärt rädd. :(

har ni fått göra en missfallsutredning? då du tyvärr haft 3 st.
  • Theresan

Nej, jag fick inte det. Min läkare sa att missfallen förmodligen beror på min PCO. 

• engsan
    Theresan skrev 2014-10-01 20:27:57 följande:

Nej, jag fick inte det. Min läkare sa att missfallen förmodligen beror på min PCO. 

Det låter konstigt tycker jag!

Har förstått på min läkare att det inte alls är större risk för missfall med pco, bara att det försvårar att bli gravid. Kan ha missförstått det. Förstod det även som så att en kvinna med pco tom har bättre chans att bli gravid NÄR MAN VÄL ägglossar än en normal kvinna utan pco.

Jag har pcos, är inte helt insatt i skillnaden dock.

Efter 3 missfall tror jag man har rätt att få utredning MEN min läkare sa att oftast hittar man inget. Men man gör den ändå för att utesluta vissa problem.

Hur som helst så håller jag tummarna för oss alla att vi slipper fler missfall. Det tar på psyket som fan.

Nu lägger jag all fokus på att gå ner i vikt för att ha annat att tänka på.

Fast det verkar ju inte hjälpa. Slutat röka, dricker så gott som ingen alkohol, gått ner 12 kg i vikt och börjat motionera, försöker hålla mig från allt socker osv och inget verkar hjälpa så svårt att hålla motivationen uppe.
  • Gweny
    Theresan skrev 2014-10-01 20:27:57 följande:

Förmodligen? så kan han ju inte resonera, lika bra att kolla upp och utesluta anser jag. Läst att PCO(har det också) ökar risken för det, men finns ju massa annat också som kan påverka.

engsan>> håller med dig, sååå svårt att hålla motivationen uppe, behöver också äta bättre och träna mer, gå ner i vikt, men är sån ond cirkel och detta tär så på psyket, så blir lätt att man äter lite då.
  • Theresan

Det är väldigt dyra tester och för det mesta hittar man som sagt inte något. Nästa graviditet ska jag få samma mediciner som de där utredningarna brukar resultera i. Jag har dessutom gjort en fertilitetsutredning och uppenbara problem borde ha dykt upp redan då.

Så visst förstår jag honom.

Jag har sett fler skriftliga källor på att det finns samband mellan PCO och missfall, tyvärr.

Svar på tråden Pco och sköldkörteln