• Jennie1987

Pco och sköldkörteln

Hej på er alla starka tjejer som kämpar!

Tänkte kolla härinne om det finns fler som slåss mot Pco (s) och samtidigt har underfunktion i sköldkörteln (hypotyeros)?

Jag är själv född utan sköldkörtel och har ätit Levaxin i hela mitt liv.
    Har försökt bli gravid med min man i flera år, utan framgång.
    Jag tror ju såklart att alla kroppens hormoner hänger ihop, och väntar nu på att endokrinologin ska höra av sig och förhoppningsvis få en tid till dem och få ordentlig hjälp.

Jag äter LCHF, som min gyn har rekommenderat, och då mår jag så bra som jag vet att jag kan må. Viktnedgången är ett stort plus!

Finns det flera som jag? Som har problem med sköldkörtel och dessutom mensrubbningar/ägglossningsproblem?

• Svar på tråden Pco och sköldkörteln
  • Theresan

Jag inväntar ÄL efter en trippelkur pergo (någon mer som använder pergo just nu?) Är på dag 20 och börjar bli orolig att ÄL inte kommer, idag fick jag dock ett mycket starkt teststreck på ÄL-testet. Strecken är så gott som lika starka, hoppas att ÄL sker i morgon eller på fredag. 

• Gweny
    Theresan skrev 2014-09-10 20:18:11 följande:

Jag inväntar ÄL efter en trippelkur pergo (någon mer som använder pergo just nu?) Är på dag 20 och börjar bli orolig att ÄL inte kommer, idag fick jag dock ett mycket starkt teststreck på ÄL-testet. Strecken är så gott som lika starka, hoppas att ÄL sker i morgon eller på fredag. 

jag äter det, är på dag 30. har hämtar hem ny kur, ifall mensen dyker upp. hur många kurer har du haft totalt?
  • Theresan

Det är många nu 14 eller något. Jag har dock blivit gravid med hjälp av pergo tre gånger. Så jag kör på.

Jag är sjuk också, inte så trevligt att ligga i då men förhoppningsvis lönar det sig

• MrsA

Hej ,

Jag har pco, och har idag precis läst om att lchf är bra för detta. Jag har alltid fått höra att lchf inte är bra och att man ska äta efter tallriksmodellen, men efter att ha löst massor på nätet idag bestämde jag och min sambo att jag ska börja med lchf.

Ni som har erfarenhet, dela gärna med er..

• Anonym
    MrsA skrev 2014-09-11 10:24:54 följande:

Hej ,

Jag har pco, och har idag precis läst om att lchf är bra för detta. Jag har alltid fått höra att lchf inte är bra och att man ska äta efter tallriksmodellen, men efter att ha löst massor på nätet idag bestämde jag och min sambo att jag ska börja med lchf.

Ni som har erfarenhet, dela gärna med er..

Jag har bara läst mycket bra om LCHF ihop med problem med hormonella problem. Läst om många som blivit gravida efter ha ändrat kosten.  Kolhydrater/socker kan hämma ägglossning har jag läst med.  Jag har ätit det i omgångar, men har sån fruktansvärt dålig disciplin.

Men både jag och min sambo gillar den kosten, och bägge har gått ner i vikt av det också.   så tycker verkligen ni ska prova det.

gå in på kostdoktorn.se och läs runt.  Finns många matböcker, bilagor från tidningar med LCHF tips/recept och såklart massa på nätet.  
  • Anonym
    Anonym skrev 2014-09-11 12:46:30 följande:

Jag har bara läst mycket bra om LCHF ihop med problem med hormonella problem. Läst om många som blivit gravida efter ha ändrat kosten.  Kolhydrater/socker kan hämma ägglossning har jag läst med.  Jag har ätit det i omgångar, men har sån fruktansvärt dålig disciplin.

Men både jag och min sambo gillar den kosten, och bägge har gått ner i vikt av det också.   så tycker verkligen ni ska prova det.

gå in på kostdoktorn.se och läs runt.  Finns många matböcker, bilagor från tidningar med LCHF tips/recept och såklart massa på nätet.  

Tack för svaret, ja jag pratade med min sambo om de idag och han tyckte jag skulle prova. Vi har ju två helt olika kost vilket gör de lite tråkigare att laga mat då vi inte äter samma. Min blivande är super smal och jätte lång och behöver äta mkt för att försöka gå upp, Medans ja gör allt för att gå ner, lyckades gå ner 14 kg förra året med bra mat och pt. Men kom ur alla banor när ja skadade foten i våras och har nu landat på startvikten igen.

Men känner mig positiv att komma igång och att testa nya vägar just med maten.
  • MrsA
    Anonym skrev 2014-09-11 13:09:02 följande:

Tack för svaret, ja jag pratade med min sambo om de idag och han tyckte jag skulle prova. Vi har ju två helt olika kost vilket gör de lite tråkigare att laga mat då vi inte äter samma. Min blivande är super smal och jätte lång och behöver äta mkt för att försöka gå upp, Medans ja gör allt för att gå ner, lyckades gå ner 14 kg förra året med bra mat och pt. Men kom ur alla banor när ja skadade foten i våras och har nu landat på startvikten igen.

Men känner mig positiv att komma igång och att testa nya vägar just med maten.

Råkade bli anonym
  • Gweny
    Anonym skrev 2014-09-11 12:46:30 följande:

Jag som skrev det, blev också anonym.
  • Theresan

ÄL idag, tjoho. Jag är sjuk som ett as men det kan inte hjälpas.

Jag tror också på LCHF, är dessvärre vegetarian och det gör saken svårare. Försöker dock undvika onödiga kolhydrater så långt jag kan.

• Gweny

1a försöket med pergotime misslyckades, mensen på g nu ikväll....suck.

Svar på tråden Pco och sköldkörteln