• Jennie1987

Pco och sköldkörteln

Hej på er alla starka tjejer som kämpar!

Tänkte kolla härinne om det finns fler som slåss mot Pco (s) och samtidigt har underfunktion i sköldkörteln (hypotyeros)?

Jag är själv född utan sköldkörtel och har ätit Levaxin i hela mitt liv.
    Har försökt bli gravid med min man i flera år, utan framgång.
    Jag tror ju såklart att alla kroppens hormoner hänger ihop, och väntar nu på att endokrinologin ska höra av sig och förhoppningsvis få en tid till dem och få ordentlig hjälp.

Jag äter LCHF, som min gyn har rekommenderat, och då mår jag så bra som jag vet att jag kan må. Viktnedgången är ett stort plus!

Finns det flera som jag? Som har problem med sköldkörtel och dessutom mensrubbningar/ägglossningsproblem?

• Svar på tråden Pco och sköldkörteln
  • Jennie1987

Vad kul att tråden växer! Välkomna hit! :)

Jag har inte fått några andre direktiv med Pergotime annat än att jag måste känna själv hur många kurer jag "orkar" ta i rad. Jag får hemska värmevallningar när jag ätit dem och blir så trött på hur jag mår, så jag äter dem några månader i rad, sen har jag valt själv att ta ett uppehåll. Uppehållen har varierat, nångång var jag utan hormoner i 1 år, ibland har jag uppehåll ett par månader, exempelvis över sommaren.
    Men som sagt, har hört så många olika varianter, så jag vet inte vad som är den riktiga rekommendationen egentligen?

Håller med er om Lchf, men också att huvudsaken är att man äter det man mår bra av! Och att dra ner på socker/onödiga kolhydrater är jag övertygad om att alla vinner på!

Själv har jag aldrig lyckats få till en graviditet, så missfall har jag (tack och lov) ingen erfarenhet av. Men beklagar verkligen för er som fått genomlida det.
    Jag tror att jag inte lyckats bli gravid under alla de här åren, pga Pcos såklart, men också för att jag helt saknar sköldkörtel och för att läkare endast tittar på siffror och referensramar när de ser provsvaren, de har inte sett hela mig.
    Så jag är mest troligt en stor vandrande hormonrubbning. Ialla fall känns det så.

Hoppas så innerligt att vi alla får våra efterlängtade plus och att det lilla grynet i magen ska få stanna hos oss alla!

Kram till er!

• Theresan
    Jennie1987 skrev 2014-08-24 20:21:57 följande:

Vad kul att tråden växer! Välkomna hit! :)

Jag har inte fått några andre direktiv med Pergotime annat än att jag måste känna själv hur många kurer jag "orkar" ta i rad. Jag får hemska värmevallningar när jag ätit dem och blir så trött på hur jag mår, så jag äter dem några månader i rad, sen har jag valt själv att ta ett uppehåll. Uppehållen har varierat, nångång var jag utan hormoner i 1 år, ibland har jag uppehåll ett par månader, exempelvis över sommaren.
    Men som sagt, har hört så många olika varianter, så jag vet inte vad som är den riktiga rekommendationen egentligen?

Håller med er om Lchf, men också att huvudsaken är att man äter det man mår bra av! Och att dra ner på socker/onödiga kolhydrater är jag övertygad om att alla vinner på!

Själv har jag aldrig lyckats få till en graviditet, så missfall har jag (tack och lov) ingen erfarenhet av. Men beklagar verkligen för er som fått genomlida det.
    Jag tror att jag inte lyckats bli gravid under alla de här åren, pga Pcos såklart, men också för att jag helt saknar sköldkörtel och för att läkare endast tittar på siffror och referensramar när de ser provsvaren, de har inte sett hela mig.
    Så jag är mest troligt en stor vandrande hormonrubbning. Ialla fall känns det så.

Hoppas så innerligt att vi alla får våra efterlängtade plus och att det lilla grynet i magen ska få stanna hos oss alla!

Kram till er!

Jag är glad att jag hittade tråden, har saknat andra som har exakt mina diagnoser.

Jag är tacksam över att ha varit gravid, jag hoppas dock att jag slipper fler missfall. Det har varit riktigt tungt, alla tre missfall skedde inom ett år, hade nyss årsdag för det första missfallet och efter midsommar hade jag mitt tredje. Även om jag får barn en gång kommer jag nog inte helt att komma över mina missfall.

Usch, vi (eller vetenskapen kan man ju tycka) måste ta reda på varför vi PCO:are har högre missfallsrisk
  • engsan

Jennie1987

jag håller verkligen tummarna för ni ska få lyckas och jag hoppas att ni slipper missfallen, Det är ett hårt slag när man försök länge. Å andra sidan så har vi i alla fall blivit gravida om än det inte gått vägen! Måste ta musten ur en att inte få ett plus! jag känner mig också som ett hormon monster och fast värdena är bra så känner jag mig inte ok. men frågan är bara vad det beror på. är det skölkörteln eller är det hela den här bebisverkstaden som gör att krafterna tar slut? Det svåraste för mig är att jag känner mig som häxansurtant hela tiden. Humöret svänger så fort så jag inte hinner med. Blir ledsen eller arg för ingenting! Nu på fredag ska jag på efterkontroll av ma:t och hoppas mu det är tomt så vi kan börja om från början IGEN!!! någongång måste det väll lyckas???

kram till er tjejer, vi är starka som orkar genomgå allt!

• Gweny
    Theresan skrev 2014-08-24 21:13:02 följande:
    Jag är glad att jag hittade tråden, har saknat andra som har exakt mina diagnoser.

Jag är tacksam över att ha varit gravid, jag hoppas dock att jag slipper fler missfall. Det har varit riktigt tungt, alla tre missfall skedde inom ett år, hade nyss årsdag för det första missfallet och efter midsommar hade jag mitt tredje. Även om jag får barn en gång kommer jag nog inte helt att komma över mina missfall.

Usch, vi (eller vetenskapen kan man ju tycka) måste ta reda på varför vi PCO:are har högre missfallsrisk
    Ja, jag har sökt innan efter fler, men fick inget napp då. så skönt att vi är några stycken här nu.
  • Jennie1987

Ja, fy, såklart är jag jätteglad att jag sluppit missfall.
    Missförstå mig rätt, men det skulle va "skönt" att veta att det kan gå, om ni förstår vad jag menar.
    Men jag skulle ju inte vilja va med om nåt missfall.

Försöker ladda upp mig inför läkarbesöket imorgon. Hoppas verkligen att han vill lyssna på mig när jag ska ta upp detta med NDT.
    Jag vill verkligen testa!!!
    Tänk om det skulle vara vår hjälp! Och visst är det knäppt att inte fler får testa det, när så många verkar må bra av det??

Är bara så himla rädd att denna läkaren också ska stirra sig blind på mina provsvar och vägra hjälpa mig.

Har ni läst på http://hypotyreos.info/  ?
    Där står massa bra info. Och även just om det när det inte syns i blodet.

Åh som jag hoppas att det ska vägen för oss allihop här! Kul att tråden växer :)

• Anonym
    Jennie1987 skrev 2014-08-25 19:19:34 följande:

Ja, fy, såklart är jag jätteglad att jag sluppit missfall.
    Missförstå mig rätt, men det skulle va "skönt" att veta att det kan gå, om ni förstår vad jag menar.
    Men jag skulle ju inte vilja va med om nåt missfall.

Försöker ladda upp mig inför läkarbesöket imorgon. Hoppas verkligen att han vill lyssna på mig när jag ska ta upp detta med NDT.
    Jag vill verkligen testa!!!
    Tänk om det skulle vara vår hjälp! Och visst är det knäppt att inte fler får testa det, när så många verkar må bra av det??

Är bara så himla rädd att denna läkaren också ska stirra sig blind på mina provsvar och vägra hjälpa mig.

Har ni läst på http://hypotyreos.info/  ?
    Där står massa bra info. Och även just om det när det inte syns i blodet.

Åh som jag hoppas att det ska vägen för oss allihop här! Kul att tråden växer :)

Jag förstår dig. Trots missfallen är jag tacksam över att ha varit gravid. Jag vet åtminstone att jag kan bli gravid.

Vad är NDT? Har nog missat det.

Lycka till i morgon.
  • Gweny

Ja, det är en bra sida, med massa info.

Kanske ni vet, men läste idag i metro att Folat är ett viktigt ämne för cellers ämnesomsättning och när man försöker/är gravid. så fostret utvecklas normalt.
    Finns i bla advokado och vita bönor.   

Äter själv multivitamin och mycket grönsaker överlag, men intressant info.

• Jennie1987
    Anonym skrev 2014-08-25 19:23:03 följande:
    Jag förstår dig. Trots missfallen är jag tacksam över att ha varit gravid. Jag vet åtminstone att jag kan bli gravid.

Vad är NDT? Har nog missat det.

Lycka till i morgon.
    NDT är naturligt grissköldkörtelhormon.
    Men det krävs licens från läkemedelsverket, och det är skitsvårt att få :(
    Läkare kan skicka remiss till läkemedelsverket men ofta blir det avslag.
    Jäkla tråkigt, eftersom de allra flesta som fått testa någon form av naturligt hormon mår mycket bättre, får en helt annan livskvalité.
    Men min läkare som jag var hos idag verkar ialla fall inte helt omöjlig, även om han ville testa och höja Levaxindosen först, så ska äta denna dosen nu till 2 oktober då blir det nya prover så får man se hur värderna är då.
    Lämnade 9 rör blod idag, spännande och se va dom visar.
    Hur som helst är det skönt att bli tagen på allvar och bli lyssnad på av läkare tycker jag, då känns det inte som man springer sådär hårt in i väggen.

Han sa också att det skulle va så gott som omöjligt för mig att bli gravid så länge mina hormoner är i sån här obalans. Känns trist, men hoppas att jag ska få hjälp nu så det kan bli ordning.

• Jennie1987

Hej på er!
    Hur går det för er?

Jag hankar på på jobbet och jobbar nu heltid (var sjukskriven 2 månader innan min sommarsemester) så kroppen kämpar verkligen. Jag har mycket värk i lederna och musklerna och verkligen problem med minnet!
    Men höjningen av Levaxinet har ialla fall gjort att jag inte är sådär förlamande trött. Alltid något.
    Jag äter LCHF och har gått er 3 kilo en i söndags! Vet att det är vätska såhär i början, men man blir grymt peppad av att få se resultat på vågen också, känner mig mindre svullen också :)

Hoppas nu bara att kroppen ska reda ut sig...
    Fick svar igår från min läkare som skrev att alla prover han tagit (9 rör blod!) var bra, utom D-vitamin, så ska äta vitamintillskott.
    Och jag vet ju att det är jätteviktigt med D-vitamin, så det ska jag absolut ta på allvar.
    Han skrev att jag hade rejält låga doser av D-vitamin, speciellt såhär efter en riktigt solig sommar. Jag tänker att det kanske är något knas i kroppen då, som gör att jag inte tar åt mig av solen eller D-vitaminet?
    Hur som helst så är jag beredd att testa allt för att få må bra!

• Anonym

Jag hoppas på ägglossning i helgen, har tagit en trippelkur pergo och är på dag 16 idag. Brukar få äl mellan dag 17-23.

Mitt tsh ligger väldigt lågt just nu, runt 0,5 tror jag att det var. Jag har dock inga tecken på att vara hyper så jag kommer inte att sänka dosen. Min läkare ville dock att jag skulle säga till om jag plötsligt får hjärtklappning, svårt att sova och liknande.

Någon mer som ligger så lågt men ändå mår bra?

Svar på tråden Pco och sköldkörteln