• Jennie1987

Pco och sköldkörteln

Hej på er alla starka tjejer som kämpar!

Tänkte kolla härinne om det finns fler som slåss mot Pco (s) och samtidigt har underfunktion i sköldkörteln (hypotyeros)?

Jag är själv född utan sköldkörtel och har ätit Levaxin i hela mitt liv.
    Har försökt bli gravid med min man i flera år, utan framgång.
    Jag tror ju såklart att alla kroppens hormoner hänger ihop, och väntar nu på att endokrinologin ska höra av sig och förhoppningsvis få en tid till dem och få ordentlig hjälp.

Jag äter LCHF, som min gyn har rekommenderat, och då mår jag så bra som jag vet att jag kan må. Viktnedgången är ett stort plus!

Finns det flera som jag? Som har problem med sköldkörtel och dessutom mensrubbningar/ägglossningsproblem?

• Svar på tråden Pco och sköldkörteln
  • engsan
    Gweny skrev 2014-10-10 09:33:58 följande:

ah ok, tack för infon.  

Vad går du hos för läkare?
  • Theresan
    engsan skrev 2014-10-10 07:00:28 följande:
    Har frågat om mf och ma och hon menar på ( om jag förstått rätt) att jag haft otur med mina två ma. Att det är så vanligt med missfallen idag så upp till tre är normalt. När jag frågade om mf och ma i samband med hypon så sa hon att om man är rätt medicinerad så är det inte högre risk, däremot om man ligger fel i tsh värdena så är det svårare.

Och nu med mitt på 2.9 så sa hon att godkänner det hellre än att ändra på medicinerna. Tror det var helst under 2.5!

Fast jag har hört att bara 1-2% av fertila par råkar ut för tre missfall i rad. Det är ju inte så mycket.

Jag fick också (efter första och andra missfallet) höra att jag förmodligen bara haft otur, men efter tre missfall börjar jag bli skeptisk.
  • Gweny

engsan>> Med sköldkörteln har jag en på endo på landstinget, gillar inte honom, hoppas kunna byta till en annan jag hade i somras, när han var ledig.

Min gynekolog är på ett litet privat ställe, hon är väldigt bra och noggrann med mina värden.

Theresan>> Förstår du undrar. Jag känner mig jättenojig om vi lyckas bli gravida igen. Kommer vara rädd för ett nytt ma. 

• engsan
    Theresan skrev 2014-10-10 10:28:34 följande:

Fast jag har hört att bara 1-2% av fertila par råkar ut för tre missfall i rad. Det är ju inte så mycket.

Jag fick också (efter första och andra missfallet) höra att jag förmodligen bara haft otur, men efter tre missfall börjar jag bli skeptisk.

Jag håller med dig. Jag är skeptisk jag också till mina missfall. Jag tror tyvärr att vi kommer få fler men det är vanligt med typ två missfall irad. Men sen är det väll också så att det är mkt mer ovanligt att få tre missfall än två. Men några ska ju tillhöra den procenten också. Tyvärr! Jag känner att jag tillhör den där lilla procenten.

När jag fick senaste ma:t så fick jag åka vidare från min privata läkare till en annan för att min läkare ville ha en sk second opinion och bekräfta att fostret var dött. Där sa hon samma sak, att två missfall kan inte räknas som avvikande för att det är så vanligt. Men sen vet jag inte. Det är väll så att vi haft otur med våra två, men känner liksom på mig någonstans att jag tillhör den där lilla lilla procenten som det givetvis ska vara extra svårt för. Men det får tiden utvisa!

Vi verkar vara ett gäng tjejer som kämpar på väldigt bra i alla fall och någonstans hoppas jag att vi får belöninigen vi är värda efter det vi går igenom. Att vi får det vi förtjänar.
  • engsan
    Gweny skrev 2014-10-10 11:03:34 följande:

engsan>> Med sköldkörteln har jag en på endo på landstinget, gillar inte honom, hoppas kunna byta till en annan jag hade i somras, när han var ledig.

Min gynekolog är på ett litet privat ställe, hon är väldigt bra och noggrann med mina värden.

Theresan>> Förstår du undrar. Jag känner mig jättenojig om vi lyckas bli gravida igen. Kommer vara rädd för ett nytt ma. 

Det finns inte någon liknande som jag har i närheten då?

Att söka privat menar jag!

Känslan för läkaren är viktigt så man känner att man får ut det man vill.

Min läkare finns 13 mil i från mig.

lite bökigt när man måste ta semester varje gång man ska dit och så men det är värt det.

26 tur och retur men bara bita ihop.
  • Gweny
    engsan skrev 2014-10-10 11:36:05 följande:
    Det finns inte någon liknande som jag har i närheten då?

Att söka privat menar jag!

Känslan för läkaren är viktigt så man känner att man får ut det man vill.

Min läkare finns 13 mil i från mig.

lite bökigt när man måste ta semester varje gång man ska dit och så men det är värt det.

26 tur och retur men bara bita ihop.
    Jo, kan vara värt att kolla upp. Bor "bara" 10 mil från en storstad, så lär finns där. Vart i landet finns din?
  • Gweny

Lite väl långt för min del.

BIM idag, tog ett test, men helt blankt. Jag trodde inget annat, men gjorde det ändå. Så bara att invänta den förbannade mensen, återigen!  

• Theresan

Gweny,

Vad tråkigt, hatar den där tiden i månaden.

Jag är på cd 18 idag och har ännu inte fått positivt ÄL-test. Hade en äggblåsa på 14 mm i torsdags och förhoppningsvis har den vuxit till sig. Gyn i eftermiddag.

• engsan
    Gweny skrev 2014-10-13 09:14:57 följande:

Lite väl långt för min del. BIM idag, tog ett test, men helt blankt. Jag trodde inget annat, men gjorde det ändå. Så bara att invänta den förbannade mensen, återigen!  

=) litet missförstånd. Menade inte att du skulle åka dit, utan att det är värt för mig att åka det där 26 milen för att gå gå hos henne. Hoppas du har någon lite närmare dig.

Tråkigt med negativt test. Men kanske inte försent ännu?

Jag får vänta till början på nästa vecka innan jag kan ta test. Borde ha bim ca onsdag nästa vecka. Har tidigare plussat på 11 dagen efter ägglossning men denna gång får jag gissa att jag hade ägglossning ca onsdag torsdag förra veckan med tanke på äggblåsorna hon såg på vul:et då jag inte har något ägglossningstest att gå på.

Spännande. Vi har i alla fall "fått till det" bra

Denna gång och med två blåsor borde vi väll ha ganska bra chans att det blir något. =)
Svar på tråden Pco och sköldkörteln